Gå direkt till Nyheten (Debatt: Satsa på Vänerns sjöfart!)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 01 maj 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Satsa på Vänerns sjöfart!

Publicerad Tuesday, 04 February 2014, 11:03 av Redaktionen

debatt-insikon– Vänern är av stor regional betydelse. Därför är det viktigt att politiker i Skaraborg är aktiva i frågan kring att utveckla Vänersjöfarten.
Det skriver kristdemokraten Conny Brännberg i en debattartikel

Det pågår många utredningar om godstransporter i Sverige. I dessa står främst vägar och järnvägar i fokus, men också flygplatser får stor uppmärksamhet. Däremot hamnar sjöfarten i skuggan.

Vänerns godstransporter kan fördubblas
Trafikverket har, tillsammans med flera andra offentliga aktörer, gjort en så kallad trafikslagsövergripande stråkstudie. Den visar Vänersjöfarten har en stor utvecklingspotential. Att använda vattenlederna är en tusenårig tradition. Vänern-Göta Älv-Göteborg ger Vänerns hamnar stora möjligheter att vara med och konkurrera om transporterna. Studien visar att mängden gods som i dag ligger på 1,9 miljoner ton per år kan stiga till över 3,9 miljoner år 2030. Om detta åstadkoms kan tre vinnare utropas; människan, näringslivet och miljön.

Sluss-frågan måste lyftas
Slussarna i Trollhättan byggdes på 1930-talet och beräknas, trots underhåll, vara nödvändiga att byta senast 2030. Kostnaden beräknas till tre miljarder kronor. Stråkstudien visar att om detta inte sker kommer Vänersjöfarten att dö. För att investerare ska genomföra satsningarna i hamnarna måste ett beslut om slussarna komma snarast. Om inga beslut kommer blir det ett hårt slag mot sjöfarten. Det skulle innebära att många arbetstillfällen missas samt att en utmärkt möjlighet att minska transporterna på vägar försummas – vilket innebär stora miljöutsläpp.

Viktigt med god samverkan med Göteborg
För näringslivet är Göteborgs hamn högsta prioritet. God samverkan med Göteborg gynnar också Vänersjöfarten. Därför är det också viktigt att en annan fråga blir löst, nämligen den nya bron över Göta älv. Om göteborgarna bygger en bro som hindrar älvtrafiken kan detta få stor inverkan på Vänersjöfarten.

Tre stora frågor som hänger ihop
För att få i gång Vänersjöfarten finns det tre stora frågor som måste lösas samtidigt. Vänerhamnarna kräver stora investeringar i infrastruktur, slussarna i Trollhättan måste bytas ut och brofrågan i Göteborg måste lösas. Detta innebär att kommunala, regionala och nationella politiker måste sitta ned och lösa frågorna tillsammans. Dessutom måste de två landstingen/regionerna Västra Götaland och Värmland samt de båda länsstyrelserna närma sig dessa frågor tillsammans.
För att åtgärderna ska vara lösta 2030 krävs beslut snarast och sedan sätts omfattande byggnationer i gång som tar minst tio år att genomföra. Allt tyder på att det är samhällsekonomiskt lönsamt att göra dessa satsningar.

Conny Brännberg (KD)
Kommun- och regionpolitiker

6 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Göran Sakletare Mörby
Gäst
Göran Sakletare Mörby
4 February, 2014 11:41

Göteborg som den största sjöstad i Sverige borde ju mera tänka på Vänerns sjöfart och inte stoppa upp med en lågbro, blir ju en förorening med att fartygen får ligga vänta på broöppning, mera högljudda protester från Vänerkommunerna behövs.

seupp
Gäst
seupp
4 February, 2014 12:12

Det bästa alternativet för en ökad sjöfart på Vänern är
att en kanal Vänersborg-Uddevalla. Samtidigt löser man
problemet med reglering av vattenståndet i sjön.

Göran Sakletare Mörby
Gäst
Göran Sakletare Mörby
4 February, 2014 07:03
Svarar  seupp

Vad tror en ny kanal kan kosta? Har varit på förslag för länge sen.

Redaktören
Gäst
Redaktören
4 February, 2014 07:28

En gång i tiden för inte så länge sedan hade jag ett arbete där vi gjorde utredning om ett utlopp från Vänern via Uddevalla. Det var en tunnel med ett i berget insprängt vattenkraftverk som skulle betala tunneln. Hela projektet föll på att miljökraven inte kunde uppfyllas – det skulle bli stora förändringar i vattnen vid Uddevallas skärgård.

Veronica72
Gäst
Veronica72
4 February, 2014 05:45

Skrev en debattartikel om Vänersjöfarten i våras och vidhåller att vi måste arbeta för sjöfarten och fortsättningsvis motsätta oss en lågbro i Göteborg. Märkligt att en kommunal angelägenhet går före den nationella när det gäller infrastruktur. Göta Älvsbron är porten till Europa för Vänersjöfarten och är trång som den är. Gotris och broöppningsförslag i all ära, men jag tror att göteborgarna kan tänka sig att cykla på en restaurerad Göta Älvbro i nuvarande höjd, med ex-vis hissar. Skall vi dessutom ställa om sjöfarten till grön köl så måste vi behålla rederierna i Sverige, risk finns att de flaggar ut om vi försvårar än mer. Många rederier bl a Thunbolaget har kommit långt när det gäller omställning/inköp av miljögodkända båtar, denna satsning kanske inte görs om lågbron blir av.

LindaBerlingNieuwenhuizen
Gäst
LindaBerlingNieuwenhuizen
4 February, 2014 07:14

Jag håller med dig om att det måste investeras i hamninfrastrukturen; anslutningskapacitet och omlastning. Jag tycker också att alla hamnar ska vara utrustade för att ta emot avfall/förorenat vatten etcetera. Det finns mycket med sjöfartsnäringen som behövs prioriteras både transportpolitiskt, företagsfrämjande insatser, sjösäkerhetsfrågor, miljöfrågor, forskning/utveckling,