Gå direkt till Nyheten (Den gamla bilden: Lidköpings station och Tunbanan)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 06 maj 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Den gamla bilden: Lidköpings station och Tunbanan

Publicerad Tuesday, 15 December 2009, 09:17 av Tore Sahlström

jvgstn_oldaDagens gamla bild är Lidköpings station, som byggdes 1874 i samband med Lidköping- Skara- Stenstorps järnvägs tillkomst. Efter att järnvägsbron över älven byggdes 1893 blev stationen gemensam för både Stenstorpsbanan såväl som Håkantorpsbanan. Bilden är från slutet av 1930-talet.

jvgstn_olda

Bilderna i reportaget är klickbara till större format.

Bakom planket t.v. låg Lidköpings mejeri , och t.h. hade Lidköping Taxi sin station. Jubels hade  vid stationsområdet ett trälager, där det även fanns ett häststall tillhörande “Expressens” Gustavsson åkeri.

jvgstn_new_a

Järnvägsbyggandet på 1870-talet innebar en ny epok i Lidköpings stads historia. I Lidköping spelade sockerindustrin en viktig roll av industrialiseringen av Lidköping, och blev en av stans största industrier. Detta påverkade planeringen av järnvägsbyggandet, och uppförandet av Lidköping station.

År 1903 kom förslag från godsägaren på Storeberg Jonas Kjellberg, att en smalspårig järnväg borde byggas mellan Lidköping och Grästorp. Aktieteckningen gick trögt, så till slut fick Lidköpings kommun gå in med en summa tillsammans med godsägare Kjellberg.

jvgstn_old_b

Även kommunerna Tun, Örslösa, Tranum, och Tådene tecknade aktier. Från början hade man tänkt sig att banan skulle gå till Grästorp , men man fick nöja sig med en kortare bana till Tun. Banan fick på så vis sitt namn Tunbanan.

Tunbanan invigdes 11 november 1908. Bland de inbjudna gästerna fanns landshövding De Geer och lokala politiker samt styrelsen i Lidköpings-Kållands järnväg. Väl framme i Tun talade järnvägsbolagets ordförande Jonas Kjellberg.

På återfärden hade vattnet i loket tagit slut på grund av de många högtidliga uppehållen fram till Tun. Ingen hade tänkt på att även stillastående tåg förbrukade ånga. Problemet löstes dock genom att man kunde hämta vatten i en närliggande dike.

Till alla passagernas glädje kunde återfärden till Lidköping räddas. Framme i Lidköping väntade en stor middag på Stadshotellet, och den kunde intas – fast med en försening på några timmar.

jvgstn_new_b

Eftersom banan inte hade någon anslutning till någon annan järnväg blev till slut inte bärkraftig. Banan gick i konkurs och övertogs av Lidköping stad på 1920-talet. När sedan busstrafiken kom igång var Tunbanans dagar räknade .

Tunbanan var ett kärt ämne i lokaltidningens insändarspalt. Så här lät en insändare:

Vid Tun tar järnvägsresan slut-ohjälpligt slut. Det är svårt att fatta meningen med en sådan här järnväg, som slutar mitt i en lantby. Det naturliga hade väl att den fortsatt 15 km till Grästorps station. På en timme hinner man med befara den, såvitt man inte gör avsteg vid någon av mellanstationerna. Skogsmarkerna i Örslösa ser bra tröstlösa ut, så resan till Tun är besynnerlig långdragen resa på räls.

Det finns också många små anekdoter bevarade om Tunbanan- så här lyder en:   

En kvinna hade dött på en gård i Tuntrakten och tåget hade med sig kistan för att överlämnas till gården. Utanför gården i fråga stannade tåget och kistan lyftes av.

– Nu kan ni gärna gå med in och få kaffe sade husets son till tågpersonalen, som hade varit så hjälpsamma med kistan.

– Jo , tack det skulle nog smaka, menade tågets personal.

– Då är det nog nödvändigt att  i så fall också bjuda passargerarna, tyckte lokföraren.

Det visade sig inte vara så mycket besvär, för passagerna var bara en.                             

Sista tåget på Tunbanan gick den 31 december 1938. Sista smalspårresan Lidköping-Skara för persontrafik gick 31 augusti 1961 och 1966 lades godstrafiken på sträckan ned.

1969 var sträckan helt riven.

Nere vid Lidköpings station har Taxi Lidköping legat. Taxi Lidköping bildades 1939 och vid den här tiden hade förarna ett litet krypin som låg på Kylandersgatan i Handelsbankens hus.

lkp_forsta_taxi_91215

Den första som hade taxibil i Lidköping var droskägaren Gustav Gustavsson. Mestadels har taxi legat vid järnvägstationen. År 1982 fick Taxi flytta till närliggande Kinnegatan i lokaler som Vägverket innehar nu. Från 1991 har Taxi Lidköping haft sin utgångsplats på Wennerbergsvägen. Här har man kontrakt till år 2015, och taxichefen Morgan Säreviks stora förhoppning är att man kan flytta tillbaka till stationsområdet.

Numera sägs inte Lidköpings järnvägsstation utan Resecentrum. Resecentrum kom till 2008. Samtidigt flyttade Sibyllakiosken in till stationens östra del. Bussgods och Swebus är hyresgäster i den västra delen , och i mitten ligger vänthallen och Pressbyrån.

6 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Lennart Williamsson
Gäst
Lennart Williamsson
15 December, 2009 09:54

Lennart Williamsson

Mycket trevlig artikel om Tunbanan Tore! På 60-talet använde vi i Rackeby fotbollslag banvallen till vinterns konditionsträning under Ebbe Lugners ledning och utgick från Läroverkets omklädningsrum. Det var före grusplanernas och konstgräsplanernas tid. Vi var väl inte så tekniska, men vi orkade hur mycket som helst.

Evy
Gäst
Evy
15 December, 2009 10:33

Intressant läsning må jag säga. Jättekul dessa små reportage med tillhörande bilder.
Kan tillägga att det även bygdes en del stationer längs Tunbanan, av vilka någon eller kanske några bygdes av min mans morfar Ander Fransson som var byggmästare. Han och hans mannar byggde även badhuset på Lundsbrunns Kurort.

Gun-Britt P-son
Gäst
Gun-Britt P-son
15 December, 2009 12:00

Vill tacka Lidköpingsnytt Tore Sahlström för hans artiklar om gamla Lidköping-ser fram emot denna serie varje vecka. Jättekul och intressant att få läsa om stan hur det var förr,eftersom jag är inflyttad Halmstadbo. Man får veta saker om Lidköping som jag inte visste förut.

Ebbe
Gäst
Ebbe
15 December, 2009 05:32

Bor numera på annan ort och därför är det så intressant att då och då få läsa om sin gamla födelsestad och bli påmind om gamla byggnader och om dess historia. Hoppas att Tore S fortsätter med sina berättelser o bilder från gamla Lidköping.

E Gustafsson
Gäst
E Gustafsson
15 December, 2009 09:08

J N Gustafssons hade tidigt häståkeri med b. a. likvagnskörningen
Maria

Henrik
Gäst
Henrik
16 December, 2009 10:10

Trevlig läsning!