Debatt: Järnvägsfrämjandet vill främja Kinnekullebanan
Publicerad Monday, 17 October 2022, 16:24 av InsändareEn företrädare för Järnvägsfrämjandet vill se satsningar på Kinnekullebanan med elektrifiering, högre fart, triangelspår och upprustade hållplatser m m.
Satsa på Kinnekullebanan!
Det har kommit förslag om att tågen på Kinnekullebanan mellan Mariestad-Lidköping till Göteborg ska dras in.
Det innebär att tågen bara ska gå till Herrljunga där det blir byte för resenärer mot Göteborg. Skälet sägs vara att det inte finns plats för Kinnekulletågen på västra stambanan. Förslaget är tänkt att träda i kraft 2026- 2027 när Västlänken beräknas vara klar i Göteborg.
När Västlänken är klar är det ju tänkt att det ska kunna köra fler tåg till Göteborg. Då verkar förslaget illa genomtänkt.
Nackdelen med dagens Kinnekullebana är att den inte är elektrifierad . Dessutom är det ofta problem med tågen.
Det bästa är om banan rustas upp och elektrifieras mellan Håkantorp och Gårdsjö. Det är helsvetsat spår och makadamballast som behövs.
Det minskar då kostnaderna för underhåll. Det kanske behövs ett par nya mötesstationer exempel i Råbäck och Blomberg. Då kan det bli ett helt annat trafikupplägg med direkttåg till bl.a. Vänersborg eventuellt Borås och Göteborg. Banan kan även användas som omledning av tåg när det är störningar på västra stambanan.
Området i anslutning till flera stationer bör rustas upp och bli mer trivsamma. Detta gäller Järpås, Lovene. Stora Levene och Hova.
Stationen i Mariestad är helt öde i jämförelse med station i Lidköping. Tidigare fanns här en Pressbyråkiosk. Någon verksamhet i form av turistinformation som är bemannad och som säljer Västtrafiks biljetter skulle göra station mer levande.
I Järpås finns ett spår förutom det som tågen använder idag. Här bör läggas in en växel och spåret rustas upp.
Det har i flera år diskuterats om ett triangelspår vid Håkantorp som ansluter till Älvsborgsbanan mot Vänersborg, Trollhättan och Uddevalla. Det är viktigt för att det ska bli ett bra trafikupplägg med tåg utanför Göteborgsområdet. En upprustad Kinnekullebana kan bli betydande inte bara i Västsverige utan även mot Mälardalen.
Den liberale finansministern Johan August Gripenstedt insåg redan i mitten av 1800-talet att det behövdes bygga järnvägar så att folk kunde förflytta sig.
Det finns flera finansieringsmöjligheter. Det kan finansieras med lån genom nordiska investeringsbanken, EU bidrag, Klimatklivet genom Naturvårdsverket. Det verkar som beslutsfattarna i VG-regionen inte är intresserade av detta. Ett lysande exempel på bidrag är följande. Beslutsfattarna i VG regionen måste börja inse vikten av bra infrastruktur, inte minst vad gäller järnvägen.
Christer Wilhelmsson
Ordförande lokalavdelning Väst Järnvägsfrämjandet
Bra synpunkter!
Men hur skall det kunna genomföras med en kollektivtrafiknämnd och ledning i Västra Götalandsregionen som är totalt ointresserade av Kinnekullebanan. Det visar ex.vis investeringen i nya tåg mm. När huvudmannen för trafiken på banan är så likgiltig för ny och reinvestering i tåg som är tillförlitliga och tillräckligt moderna för att gå på stambanan lär inget hända mer än avvecklig av banan. Men det kanke kan bli en fin museebana?
Leve Kinnekullebanan så skall det vara.
Bygg istället ny rak linje Lidköping – Såtenäs – Grästorp – Upphärad ( – Göteborg). Det där triangelspåret är trams.
Leve Kinnekullebanan rusta upp den eller hur.
Finns ingen anledning att elektrifiera banan när man kan köpa färdiga vätgasdrivna tåg istället.