Gå direkt till Nyheten (Debatt: Kinnekullebanan offrades av regeringen)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 06 oktober 2022

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Kinnekullebanan offrades av regeringen

Publicerad torsdag, 18 augusti 2022, 08:27 av Redaktionen

Moderater lovar förändrade satsningar på infrastruktur jämfört med regeringens förslag.

Regeringen offrade infrastrukturen i Skaraborg

Valet den 11 september står mellan två viktiga alternativ för infrastrukturen i Skaraborg och landet.

”Lagt kort ligger” sa den socialdemokratiske ministern Eneroth vid en pressträff. Det innebar att Socialdemokraterna nu har offrat Skaraborg i infrastrukturplanen som gäller mellan 2022-2033. De har tagit bort Kinnekullebanan i planen och har heller inte med den nödvändiga satsning med två nya spår på Västra stambanan. De har dessutom tagit bort 33 miljarder i underhållspengar till järnvägar och vägar. Socialdemokraterna har istället prioriterat ett olönsamt höghastighetsågsprojekt som ingen vet vad slutnotan kommer att landa på och heller inte när det kommer att vara färdigbyggt efter 2045.Vinner Socialdemokraterna och miljöpartiet börjar de bygga ett olönsamt höghastighetståg utanför Skaraborg.

Vinner vi moderater valet så river vi upp beslutet om höghastighetståget, justerar planen och fördelar om pengarna.

Vi vill istället bygga ut delar av Sveriges befintliga järnvägsnät så som sträckan Alingsås-Göteborg med två nya spår. Den utbyggnaden skulle säkra både pendlingstrafiken, godstrafiken och snabbtågen på Västra stambanan och dessutom minska restiden mellan Stockholm-Göteborg från idag 3 timmar till 2,5 timmar.

Vi vill också lägga tillbaka Kinnekullebanan i planen och fortsätta att rusta upp och satsa vidare på Kinnekullebanan och eventuellt också kunna driva den med vätgas i framtiden.

Dessutom lägger vi moderater tillbaka pengarna till underhållet, 13 miljarder till järnvägen och 20 miljarder till ökat underhåll till våra vägar.

Med en röst på socialdemokraterna och dess stödpartier innebär att höghastighetståget börjar byggas och under tiden så kommer både vägar och järnvägar i Skaraborg offras och bli ännu sämre. Landets vägar kan inte offras längre utan underhållet till våra vägar måste öka, vi satsar därför 20 miljarder mer än regeringen på landets vägar. Vi satsar också 13 miljarder mer än regeringen på underhåll till landets järnvägar.

Vi moderater har sagt ett tydligt Nej till höghastighetståget.

Och en röst på moderaterna innebär också ett stopp för höghastighetståget. Sverige behöver fungerande järnvägar och vägar men vi behöver inte dyra och olönsamma höghastighetståg.

Så en röst på moderaterna innebär att beslutet om att bygga ett höghastighetståg rivs upp och pengarna fördelas istället om till landets järnvägar och vägar. Och utbyggnaden och upprustningen av Västra stambana, Kinnekullebanan och E20 och våra mindre vägar blir istället prioriterade.  Vilket är helt nödvändigt för Skaraborg och Västsverige, inte minst nu när en batterifabrik ska byggas i Skaraborg.

Den 11 september är därmed ett ödesval för infrastrukturen i Skaraborg, och du har med din röst nu en stor möjlighet att påverka Sveriges och Skaraborgs framtida infrastruktur.

Du kan välja om du vill ha ett höghastighetståg som byggs utanför Skaraborg eller om du vill ha infrastruktursatsningar här i Skaraborg.

Avslutningsvis måste vi ställa en fråga till företrädarna för socialdemokraterna i Skaraborg: Hur kan ni vara med och offra Skaraborgs infrastruktur och dess underhåll för ett olönsamt höghastighetståg?

Sten Bergheden (M)
Riksdagsledamot Skaraborg Trafikutskottet

Gabriela Bosnjakovic (M)
Kommunstyrelsen ordf. Vara

Ulrika Gartman Blom (M)
kommunalrådskandidat Lidköping