Gå direkt till Nyheten (Hovby flygfält kan bli en av landets stora solcellsparker
Kan ge nya möjligheter för flygtrafik)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 16 augusti 2022

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Hovby flygfält kan bli en av landets stora solcellsparker
Kan ge nya möjligheter för flygtrafik

Publicerad torsdag, 03 februari 2022, 11:59 av Björn Smitterberg

I dag presenterades en plan på att skapa en stor solcellsanläggning på Hovby flygfält. Markytan beräknas till 25 hektar och sträcker sig mellan Hovbyvägen och Ekestubbsvägen på landningsbanans södra sida. Kommunledningen är mycket positivt laddad inför investeringen på kanske 100 miljoner.
Uppdaterad version 13,59.

– Sedan idén väckes häromåret har vi haft kontakt med en rad företag som vill investera, säger Anders Djup – VD i kommunägda Flygplatsbolaget. Efter att har sorterat och diskuterat har vi fastnat för Malmöföretaget Better Energy – ett företag med stor erfarenhet som byggt tidigare stora och medelstora anläggningar i Danmark, Polen och Finland.

Anders Djup, VD för bl a Flygplatsbolaget, har under flera månader förberett det som nu blir ett avtal för att förverkliga idén med solcellspark.

Det handlar om en korridor, 50 meter bred och 2.000 meter lång längs landningsbanans södra sida. Här kan skapas en park med cirka 20 megawatts effekt och i praktiken 13, 14 megawatt. Det kan ge cirka 20.000  megawatt energi. Omräknat blir det ungefär vad 15.000 villor i Lidköpingstrakten använder. Men den energi som produceras ska säljas, och kanske-kanske inte blir någon i Lidköping köpare.

Better Energy säljer energi året runt. Om det inte finns el via solpanelerna på vintern så köper företaget el för att försörja sina kunder säkert. Och kunder är det enligt företaget ingen brist på. Som exempel nämns Arla i Danmark som en stor kund.

Den nya anläggningen kan om allt går enligt börja leverera om lite över 2 år. Företaget ska innan ansökan lämnas in göra flera undersökningar, bl a ska hänsyn tas till flygplatsverksamhet, till grannar, till naturvård och naturskydd. Området ska inte bli en grushög utan en naturanläggning – kanske fårbetad.

Leveransen av el kan ske genom den anläggning Lidköping Elnät har vid Ekestubben för anslutningen till Vattenfalls nät. Möjligen behöver Ekestubben byggas ut – det funderas på. Samarbetet med Lidköping Elnät är en grundpelare för förverkligandet.

Solcellsparken är inget hinder för flygverksamhet.

– Solceller är i grunden mycket viktigt, säger kommunalrådet Frida Nilsson (C) bilden ovan.
– Vi behöver el för att producera vätgas när den tekniken kommer i framtiden, och då är närheten till riksvägarna viktig. Vi behöver också allt mer el i samhällets olika funktioner, så det här är verkligen viktigt.

– Ett annat exempel är elflyg som blir allt mer intressant för regionalflyg – dessa kan mycket väl använda Hovby för här kan man ladda batterierna.

– Det är bra att bygga i södra Sverige, överföringskapaciteten från norra Sverige räcker inte, säger Anders Djup.
– Vi måste producera mer i södra halvan. Vi har tidigare solceller i Lidköping – men det är mindre anläggningar på tak. Det här är något helt annat och därför har vi förberett oss väl.

Satsningen är helt kommersiell. Inga statsbidrag kommer att sökas till anläggningen som beräknas kosta mellan 80 och 100 miljoner kronor. Företaget står för alla förberedelser, utredningar och allt byggande. Det blir en av de stora anläggningarna i Sverige, men alls inte den största. Företaget ska driva anläggningen och sälja el på marknadens villkor – inget är i förväg avsett särskilt för Lidköpings elbehov.

Företaget Better Energy Sweden får arrendera marken. Det som nu skrivits är en avsiktsförklaring mellan Flygplatsbolaget och företaget.

– – – –
Artikeln kommer att bearbetas vidare.

5 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Hågan
Gäst
Hågan
3 februari, 2022 03:59

Politisk lekstuga!
Satsa på mini kärnkraftverk mox maskiner -så finns ström även när det även molnigt!

Att producera vätgas ger bara 30% verkningsgrad ingen bra ide’ alls

Ove Nordström
Gäst
Ove Nordström
3 februari, 2022 10:42
Svarar  Hågan

En bensinmotor har en verkningsgrad på 30%.
”– När man går från el till vätgas har man en verkningsgrad på 60–70 procent. Men tar man hand om det varma vattnet som bildas, och använder den i till exempel fjärrvärmenät, kan man nå 95 procent. I bränslecellen får man 50–60 procents verkningsgrad, beroende på applikation. I fordon kan man använda värmen till kupén, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare Vätgas Sverige.”

Nisse
Gäst
Nisse
4 februari, 2022 12:52

Fast Hågan resonerade väl kring produktionen – och inte konsumtionen – av vätgas?

Ove Nordström
Gäst
Ove Nordström
5 februari, 2022 07:53
Svarar  Nisse

Gjorde han? Att upparbeta det gamla kärnavfallet till moxbränsle vilket Ryssland redan gör är väl bra för Sverige att ta efter också. Detta har ju även Chalmers gjort. Men för den sakens skull är det ju inte fel att producera vätgas med hjälp av detta moxbränsle och samtidigt få en utsläppsfri bilpark. Självklart ska det vara ekonomiskt försvarbart inom ramen för den ekonomi vi lever i.

Henrik
Gäst
Henrik
3 februari, 2022 09:54

Handla lokalt/närområde! Har kommunen glömt det.
Vad får kommunes invånare för vinning av att ett Malmöföretag ska tjäna pengar här?? När vårat värmeverk får köpa sopor och köra på olja för inte energin räcker till..