Gå direkt till Nyheten (Debatt: Varför ”egen” kampanj för insamling till kvinnojouren)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 17 augusti 2022

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Varför ”egen” kampanj för insamling till kvinnojouren

Publicerad torsdag, 25 november 2021, 19:10 av Redaktionen

I en insändare frågas varför den nationella kampanjen inte används i Lidköping.

Orange Day heter FN´s kampanj som man den 25 november kör över hela världen – sedan 2008.

Syftet är att belysa Internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor, denna dag instiftades av FN´s generalförsamling redan 1999.

Läser i dag att det finns ett lokalt initiativ som dock har ett annat namn på sin kampanj, samt säger att man skall göra kampanjen landsomfattande och internationell.

I Lidköping samlar man in pengar till Linnean vilket är ett fint initiativ, dock kanske man borde lyfta fram att det redan finns en kampanj i Sverige och Internationellt som heter Orange Day och som FN instiftat. Kan lätt bli lite dubbla budskap annars.

Undring

– – – –
Fotnot: Läs gärna mer på FN´s Svenska sida – klicka.

2 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Gurkan
Gäst
Gurkan
25 november, 2021 07:31

Och där dog alla bra saker med att uppmärksamma något såhär viktigt. Är inte alla initiativ bra? Eller ska vi återigen hamna i en diskussion om hur något genomfördes? Vem som sa vad? Istället för budskapet?! För det handlar inte om att synas. Det handlar om att få ett stopp för hur män anser sig ha rätt att bete sig. Inget annat. Om Lidköping väljer en annan väg än vad FN valt så säger jag bravo!

Kalle Krauten
Gäst
Kalle Krauten
28 november, 2021 09:37

Inget konstigt alls, kampanjen är sprungen ur en lokal reklambyrå som läst någon guerilla-marketing-bok och lyckats exekvera på detta: Ta någon oantastlig ”cause” och gör en lokal tvist på detta och bygg sen traction som syns i många kanaler. Byrån kommer sen vara ”go to” lokalt framöver.
Snyggt jobbat både för byrån & för att uppmärksamma en bra ”cause”.
Hatten av!