Gå direkt till Nyheten (Coronan drabbade eleverna i Lidköping olika
Ny rapport i dag)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 28 januari 2022

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Coronan drabbade eleverna i Lidköping olika
Ny rapport i dag

Publicerad tisdag, 05 oktober 2021, 12:40 av Björn Smitterberg

Rapport till Lidköpings skolpolitiker i dag:
– Svårt att entusiasmera  eleverna

– Generellt sett har undervisningen vid förskolor och grundskolor i Lidköping inte påverkats av Covidpandemin, men vissa elever har påverkats mer än andra, vissa klasser mer än andra.

Det  konstaterade skolpolitikerna vid dagens möte. I dag har ledamöterna i Barn- och skolnämnden fått  en sammanställning över hur coronapandemin drabbade verksamheten i förskolor och grundskolor. Påtagligt i förskolorna, låg- och mellanstadieskolorna är – enligt  rapporterna – svårigheter att få vikarier.

Lärarna har i stor utsträckning fått vikariera för  varandra vilket åtminstone i förskolorna och grundskolans lägre årskurser medfört brist på planeringstid.

Det här är  en rapport som bygger  på vad  personalen och skolledarna själva  rapporterat till förvaltningen i stadshuset. Det är alltså inte någon form av mätning.

Gemensamt är att laboratorieförsöken blivit lidande, och simundervisningen har ju legat helt nere. Hemkunskapsämnen har inte genomförts på förväntat sätt.

I årskurs 4-6 beskriver många enheter att de annars välkomna, motivationshöjdande och stimulerande aktiviteterna som teaterbesök, studiebesök och idrottsdagar har fått ställas in eller flyttas fram på grund av pandemin.

När det gäller högstadieklasserna skriver personalen så här i rapporten:
– Den största oron Corona har skapat är den på elevernas välbefinnande och mående. Många elever har under perioden uttryckt att man mår sämre, både fysiskt och psykiskt. Det har varit utmanande för flertalet elever att hitta en rutin i vardagen, och särskilt när det varit distans varannan dag och närundervisning varannan.

Rent undervisningsmässigt menar lärarkåren att det har varit mycket svårare att skapa ett engagemang hos eleverna, när det varit mycket distans och sjukdom.
– De motivationshöjande aktiviteterna som man kan skapa när eleverna är på plats har varit svåra att genomföra via skärmen. Undervisningen har blivit mer uppgiftstung och har fått en mer teoretisk utformning. De laborativa uppgifterna har fått stå tillbaka.