Gå direkt till Nyheten (Ska importerade USA-bilar klassas som avfall?
Riksdagsledamot ställer fråga)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 20 oktober 2021

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Ska importerade USA-bilar klassas som avfall?
Riksdagsledamot ställer fråga

Publicerad onsdag, 18 augusti 2021, 19:26 av Björn Smitterberg

– Med anledning av att veteranbilar från USA har blivit stoppade av Tullen och Länsstyrelsen i Västra Götaland har jag ställt en fråga till ansvarig minister Magdalena Andersson som är minister  för ansvar för Tullen.

– Att Sverige stoppar import av veteranbilar från USA och dessutom klassificera dem som avfall är inte acceptabelt, därför måste ansvarig minister omgående se över över detta, säger Sten Bergheden (M)  riksdagsledamot Skaraborg och ledamot i Trafikutskottet .

– Vad avser ministern att göra för att vi även fortsättningsvis ska kunna importera veteranbilar från USA?

Bakgrunden är att veteranbilar från USA stoppats av Tullen som betraktat dessa som avfall.

Sten Bergheden skriver:
– Att ta hand om gamla bilar och renovera upp dem till originalskick är ett stort och viktigt jobb och bevarar vårt kulturarv. Arbetet tar både lång tid och kostar mycket pengar för dem som jobbar med det, men detta jobb är viktigt för att behålla vårt rullande kulturarv.

– Att köpa bilar från andra länder som sedan renoveras upp är något har pågått länge i Sverige och gjort att vi i dag har många fina bilar från hela världen som visas upp på bilcruisingar och bilträffar runt om i Sverige. Dessa bilträffar samlar tusentals intresserade och är ett stort folknöje.

– Det är med stor förvåning man tar del av mediernas uppgifter om att Tullverket och Länsstyrelsen i Västra Götaland anser att bilar importerade från USA ska klassificeras som avfall. TV4 och andra medier rapporterade nyligen om att bilar stoppats och att bilarna ska klassificeras som avfall. Bilarna riskerar nu att destrueras och skrotas inom fyra veckor.

________________
Arkivbilder

 

42 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Ove Nordström
Gäst
Ove Nordström
18 augusti, 2021 08:23

I denna fråga kan man inte annat än hålla med Bergheden. Aktivister ska inte arbeta vid våra myndigheter och missbruka lagstiftning på detta sätt. Det borde leda till ett omedelbart avskedande.

Henrik Karlsson
Gäst
Henrik Karlsson
20 augusti, 2021 11:42

Håller helt med dig Ove, inte alltid jag håller med dig men jag börjar tycka att du skriver vettigt:)

Janne
Gäst
Janne
19 augusti, 2021 08:57

Är det inte så att de som importerar sina bilar, har den benämnd som skrot/delar på importdeklarationen för att komma undan den momsbeskattning som föreligger ifall man tar in sin bil som just bil. Och att det är därför Tullen samt Länsstyrelsen vill klassa detta som avfall??????

Carl-Åke
Gäst
Carl-Åke
20 augusti, 2021 03:39
Svarar  Janne

Vad har du för belägg för detta uttalande? Om ett fordon tas in som skrot, då går det inte att regga senare.

Thor
Gäst
Thor
20 augusti, 2021 08:37
Svarar  Janne

Har själv suttit i samma sits och jag lovar att min bil blev imponerad som bil och inget annat, men tjänstemän på tullen tyckte det var skrot. Hur det är i detta fallet vet jag inte, men det är inte så stora avgifter för att ta in ett veteranfordon.

Peter Helleberg
Gäst
Peter Helleberg
19 augusti, 2021 09:01

Vi importerar bilar från hela världen. Även begagnade. Vad är skillnaden här ?
Tar man dem genom tullen som något annat än begagnad bil ?
Peter H.

Stefan
Gäst
Stefan
20 augusti, 2021 11:42

Dom är tydligen hit tagna som skrot och inte som bilar.

Johan
Gäst
Johan
19 augusti, 2021 10:42

Inderbart! Stoppa importen helt, tack! Den kategori människor som håller på med dessa fordon kan också klassas som ”riskavfall”.

Henrik Karlsson
Gäst
Henrik Karlsson
20 augusti, 2021 11:28
Svarar  Johan

Vilket omoget svar.

Carl-Åke
Gäst
Carl-Åke
20 augusti, 2021 03:46
Svarar  Johan

Att klassa ner andras intressen är likt talibanerna, om ni inte tycker som vi då är ni dåliga människor. Vad har du själv för intressen? Du kanske ska tala om för oss vilka intressen vi får lov att utöva? Då är vi ruskigt när diktatur, tycker jag.
Om du har för mycket amalgam i tänderna blir du också riskavfall vid kremering.

Alvina
Gäst
Alvina
20 augusti, 2021 08:54
Svarar  Carl-Åke

Då kanske du kan svara på, varför många av oss som bor i stan, tvingas utstå vissa människors ”intresse”, kväll efter kväll hela sommaren? Skruva gärna på era bilar, men ge tusan i att förpesta tillvaron för alla oss andra, som inte delar detta intresse! Jag tvingar inte på någon mina intressen!

Nisse
Gäst
Nisse
20 augusti, 2021 10:07
Svarar  Alvina

Här pratas det om att skruva i bilar, så rådet är väl att du får hålla dig borta från garagen som används?!?

Alvina
Gäst
Alvina
21 augusti, 2021 08:56
Svarar  Nisse

Som sagt, har inget emot, att folk skruvar med sina bilar. Det är när vissa av dessa klientel, kör runt, runt nätterna igenom, vrålar, spelar musik som kunde väcka döda, dunkar plåt, pissar i min trädgård och svinar ner i största allmänhet. Håll er i garaget, så ska jag inte klaga…Vissa behöver sin sömn, och uppskattar inte att hållas vakna till tre-halv fyra på mornarna. Sådan brist på respekt…

Nisse
Gäst
Nisse
20 augusti, 2021 08:04
Svarar  Johan

Citat från Beck: ”Det finns två sorters människor, och du är inte en av dem!”

Glenn Nord
Gäst
Glenn Nord
19 augusti, 2021 11:32

Det är inte klokt. Det finns ungdomar som är intresserade av att meka bilar som då håller sig ifrån kriminella det är inte alla ungar som gillar fotboll

Alvina
Gäst
Alvina
20 augusti, 2021 09:34
Svarar  Glenn Nord

Tycker mer en stor del av dessa ungdomars största intresse, är att supa och reta gallfeber på folk…Har stor erfarenhet av detta hela somrarna…

Nisse
Gäst
Nisse
21 augusti, 2021 06:24
Svarar  Alvina

Men ingen tvingar ju dig att reta gallfeber på folk?!?

Alf lind
Gäst
Alf lind
19 augusti, 2021 02:02

Skrota detta samhälle för det tjänar bara till dem som är brottslingar. Regeringen är för mesig och vågar inte prata med varandra utan sitter i sandlådan och kastar grus på varanda. Höj gränsen till 10% så försvinner många partier.Har haft usa bilar sen 14 år och är 70 nu.Men leket fortvarande med bilat. Vilken härlig hobby och vilka fina vänner.Står 3 st bilar i garaget nu. Detta måste stoppas!!!!!!!!!! Det är inte brottsligt att skruva med bilar.

Bengt. Persson
Gäst
Bengt. Persson
19 augusti, 2021 02:56
Svarar  Alf lind

Håller med dej

Alvina
Gäst
Alvina
20 augusti, 2021 09:36
Svarar  Alf lind

Tyvärr är det inte alla som håller sig borta från brottslig verksamhet…

Nisse
Gäst
Nisse
21 augusti, 2021 09:06
Svarar  Alvina

Nä, du ger här ett exempel på förtal…

Alvina
Gäst
Alvina
20 augusti, 2021 08:58
Svarar  Alf lind

Nej, men vissa av dessa ”bilintresserade”, tycks ha ett större intresse av att förpesta tillvaron för de boende i stan, som inte delar detta intresse. Folk får ha vilka intressen de vill, så länge det inte går ut över andra! Det är inte bilarna i sig som retar upp folk, utan vissa som åker i dessa bilar, som inte visar någon som helst hänsyn till andra människor. Och ja…jag vet att det inte är ALLA, men tillräckligt många, för att det ska bli outhärdligt.

Olle Bister
Gäst
Olle Bister
21 augusti, 2021 07:35
Svarar  Alvina

Det har ju inte med själva sakfrågan att göra ! Det finns väl folk i alla kategorier av människor som alltid gör saker som andra inte gillar.

Alvina
Gäst
Alvina
21 augusti, 2021 09:03
Svarar  Olle Bister

Jag har aldrig störts av någon annan, än av dessa ”bilintresserade”. Medan vi andra, har massa krav på oss, ordentlig avgasrening, inte ha fler i bilen än den är anpassad för, alla ska vara bältade, vägtrafikskatt etc., så ska dessa inte bara vara skattebefriade (trots att de spyr ut illaluktande avgaser och sliter på vägarna lika mycket som andra), kan lasta bilen full, folk som sitter i bagageluckor, hänger ut genom fönster, har obältade ungar i bilen osv. osv. Sedan är det inte svensk kultur, utan hämtad från USA, där all annan skit kommer ifrån.

Tom
Gäst
Tom
28 augusti, 2021 01:48
Svarar  Alvina

Jag stör mig på hundar som skäller. Katter som springer i min trädgård. Hästskit på gatan. Ska vi förbjuda husdjur för alla? Alla hipsters som anser att dom är guds gåva och kan bete sig hur som helst. Ska vi förbjuda dem?

Nu handlar detta om värdefulla entusiastbilar som renoveras för hundratusentals kronor. Dessa bilar kommer inte att köras av packade raggare. Dom köper det billigaste dom hittar i sverige. Kolla på jay lenon garage så kanske du kan lära dig något.

Torbjörn Palm
Gäst
Torbjörn Palm
21 augusti, 2021 07:29
Svarar  Alf lind

Håller helt med!

mikael
Gäst
mikael
19 augusti, 2021 06:10

kämpa på old cars älekärr, myndigheterna har tappat förståndet

Nils Roslund
Gäst
Nils Roslund
19 augusti, 2021 07:17

Åt h_vete

Pelle Johnsson
Gäst
Pelle Johnsson
20 augusti, 2021 12:13

Jag bara väntade på detta. I ett konsumtionssamhälle skall det bara köpas nytt hela tiden. Det är snart kriminellt att ha kunskaper som gör att man kan laga sina grejor själv. Att underlätta för människor som vill engagera sig i gammal teknik, som har varit och fortfarande är väldigt viktigt för oss är varken trendigt eller nyskapande enligt våra skrivbordsbundna myndighetspersoner. De lättnader som infördes av några vettiga personer när det gäller ägandet av gamla bilar är väl snart förbi i ett samhälle där alla skall stöpas i samma form.

Torbjörn Palm
Gäst
Torbjörn Palm
21 augusti, 2021 07:31

Återanvändning är bra för jorden!

Bo dahlen
Gäst
Bo dahlen
19 augusti, 2021 08:35

Vilka sope helt hjärndöda

Olle Bister
Gäst
Olle Bister
19 augusti, 2021 09:51

Våra myndigheter förnekar sig aldrig nu tullverket och länsstyrelsen. Förut var det transportstyrelsen sedan var det svensk bilprovning som jävlades med oss bil entusiaster framför allt dom som har amerikanska bilar. Är miljönissarna avundsjuka för att dom saknar kompetens att meka ell vad fan är det frågan om ???

Torbjörn Palm
Gäst
Torbjörn Palm
21 augusti, 2021 07:32
Svarar  Olle Bister

Det måste va att dom har alla tummarna mitt i handen

Thomas Nyström
Gäst
Thomas Nyström
20 augusti, 2021 07:11

Förmodligen är det miljöpartister som jobbar på dessa ställen det är enda förklaringen.

Henry
Gäst
Henry
20 augusti, 2021 09:21

Totalt vansinnigt.
Vem kom på denna idé?
Man ska naturligtvis underlätta för hobbies som denna.

Roger Reinestrand
Gäst
Roger Reinestrand
20 augusti, 2021 09:21

Det här är så sjukt svenskt så man blir inte ens förvånad. Då är det dags att lämna in och återvinna Picasso och van Gogh prylarna.

Jan-inge börjesson
Gäst
Jan-inge börjesson
20 augusti, 2021 10:15

För jävligt,lägg lite energi på brottsligheten i detta land istället

Erik Hermansson
Gäst
Erik Hermansson
20 augusti, 2021 11:41

Man ska kunna ta in vilken bil som helst och vilket skick som helst för det handlar om hobby av renovering av gamla bilar som är fruktansvärt dyrt

Erik Hermansson
Gäst
Erik Hermansson
20 augusti, 2021 11:44

Det finns även dom som gör konst utav gamla bilar. Jag har till exempel en gammal amazon som vart för dyr att renovera så jag gjorde den till en blommlåda som står vid uppfarten.

Tony
Gäst
Tony
20 augusti, 2021 12:57

Ärligt talat , har hållt på med liknade bilar. Snygga nostalgi attribut med sista natten med gänget känsla och saknad av en annan tid men stinkande miljö monster. Stoppa skiten tillsammans med alla A traktorer. Att dessa stink bomber får åka omkring på vägarna är en miljö skandal . Helt otroligt faktiskt.

HGW
Gäst
HGW
20 augusti, 2021 08:49
Svarar  Tony

Så dom gamla bilarna luktar avgaser,men inte dom nya?
Tycker dom nya luktar dom oxå…

Torbjörn Palm
Gäst
Torbjörn Palm
21 augusti, 2021 07:23

Det är helt otänkbart man tror inte det är sant