Gå direkt till Nyheten (Debatt: Varför ingen utbildning anpassad till mopedbilar?)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 19 september 2021

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Varför ingen utbildning anpassad till mopedbilar?

Publicerad torsdag, 22 juli 2021, 10:37 av Insändare

En debattör ifrågasätter utbildningen av förare av mopedbilar.
– Utbildningen av mopedförare duger inte till ett fyrhjuligtfordon.

Varför ingen acceptabel utbildning anpassad till en ”mopedbil”

”Nu är det slutlekt”. Dessa ord kom från infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och föreslog ett införande av förarbevis för vattenskoter. Beviset ska gälla från och med den 1 maj 2022 och kravet blir en godkänd förarutbildning.

Utbildningen för vattenskoterbehörighet ska bestå av teoretisk och praktiska moment med en beräknad utbildningstid på 1-2 dagar. Efter avslutad och godkänd utbildning och en åldersgräns på lägst 15 år utfärdas ett förarbevis.

Men varför inte ett förarbevis för att få framföra en så kallad ”mopedbil”?
Det är på tiden att ansvarig minister också inför en relevant och rätt anpassad utbildning och ett förarbevis för ”mopedbil”, då nuvarande utbildning är under all värdighet och långt ifrån anpassad till ett fyrhjuligt fordon.

Skillnad på moped och ”mopedbil” är stor, men utbildningen är den samma och leder till ett AM-körkort för Moped klass I (kallas EU-moped). Utbildningen är enbart anpassat till en tvåhjulig moped och är på tolv timmar, som innefattar teori och en praktisk del på fyra timmars körträning på avskilt område med en tvåhjulig moped. Ingen körträning med ett fyrhjuligt fordon förekommer, eller information hur det ska framföras eller placeras i vägens körfält.

Det är inte acceptabelt att efter genomgått en utbildning på tolv timmar, då få lov att på allmänväg framföra ett fyrhjuligt fordon med broms och hastighetsreglering (gaspedal) med fotmanövrering, då detta inte ingår i utbildningen.

Enligt uppgifter finns i dag drygt 15000 registrerade ”mopedbilar” i Sverige och cirka 60 polisrapporterade olyckor per år, där en ”mopedbil” varit inblandad med personskador och i värsta fall också dödsfall.

Jag ställer följande fråga till ansvarig minister Tomas Eneroth, varför finns ingen acceptabel utbildning anpassad till en ”mopedbil”? Det är självklart med en relevant utbildning till på väg som till sjöss! I dag finns tyvärr ingen rejäl utbildningen för ”mopedbil”. Den som existerar är dessutom inte anpassad till detta fordon.

Boo Nilsson

4 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Nisse
Gäst
Nisse
22 juli, 2021 12:53

Mer akut känns att hantera elspark-cyklarnas nyttjande…

Stellan
Gäst
Stellan
24 juli, 2021 07:58

Jo vi har ju stort problem med elsparkcyklar i lidköping

Nisse
Gäst
Nisse
24 juli, 2021 09:31
Svarar  Stellan

Visste inte att texten endast gällde Lidköping – så man tänker sig en kommunal åtgärd med körkort endast för kommunen då?!?

Anders
Gäst
Anders
24 juli, 2021 08:48

Eller alla som cyklar vänstertrafik, jag mötte en kvinna med barnkärra efter cykeln som körde vänstertrafik. Då är man inte rädd om sig själv eller sina barn!