Gå direkt till Nyheten (27 000 färre flyg i Västra Götalands län första året med covid-19)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 18 april 2021

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

27 000 färre flyg i Västra Götalands län första året med covid-19

Publicerad tisdag, 06 april 2021, 09:27 av Nyhetstjänsten Newsworthy

Passagerarflyget sett en historiskt stor nergång över hela världen, och de svenska flygplatserna är inget undantag. Svenskarna har inte flugit så lite sedan 1970-talet.
Men vad betyder det för klimatet?

Mellan mars 2019 och februari 2020 landade sammanlagt 7 201 flyg på Landvetter och Trollhättan−Vänersborgs flygplats. Det är omkring 27.000 färre (jämfört med normalt) flyg än vad som varit väntat utan coronapandemin. Antalet inrikesflighter på Västra Götalands­flygplatserna var en fjärdedel av det väntade, och antalet utrikesflighter en femtedel.

Den senaste statistiken från svenska flygplatser sträcker sig till februari, och visar på en fortsatt kräftgång för flyget nästan överallt i landet.

I februari landade 3772 flyg på Landvetter och Trollhättan−Vänersborgs flygplats. Februari var därmed en av månaderna med minst trafik på flygplatserna sedan pandemins utbrott. Februari är även normalt en månad då Västra Götalands­flygplatserna har lite trafik. I år var den dock bara en sjättedel av det normala för månaden.

Den trafik som finns kvar drivs delvis av godsfrakt. Medan passagerartrafiken kollapsat, har mängden fraktat gods vid länets flygplatser under året legat nära eller rent av över de normala nivåerna.

Av de mest trafikerade flyglinjerna3 från Västra Götaland, de till Stockholm, London, Frankfurt, Amsterdam och Köpenhamn, har trafiken försvunnit helt eller nästan helt på sträckan till Köpenhamn.

Totalt i landet har det hittills under covid-19-pandemin gått nästan en kvarts miljon färre flyg än det skulle ha gjort, om 2020 varit ett vanligt år. De inställda svenska flygningarna står för ett abrupt avbrott i vårt resande. Men betyder det något för klimatet?

Tillsammans med Sveriges Natur har vi räknat ut vad den minskade flygande betyder i insparade växthusgasutsläpp. Beräkningarna sker med en metod som utvecklats av Chalmers- och KTH-forskarna Anneli Kamb och Jörgen Larsson. Den metoden tar hänsyn till att många resor från Sverige fortsätter till destinationer som inte syns i den vanliga svenska utsläppsstatistiken, men också till att svenskt flyg har en mindre klimatpåverkan än genomsnittet globalt, och att inte alla som reser från svenska flygplatser är svenskar.

Med den modellen sparade svenskarnas minskade resande från svenska flygplatser4 under pandemins nio första månader omkring fem miljoner ton koldioxidekvivalenter – lika mycket som Sverige största enskilda utsläppare, ståltillverkaren SSAB släpper ut under ett år.

Det skulle vara en minskning med drygt 80 procent, jämfört med ett tänkt 2020 utan pandemi (de senaste två åren har utsläppen från svenskarnas flygande minskat något, till följd av både att flygandet vänt ner, och att flygen blivit något grönare. Vi förutsätter här att den trenden skulle ha fortsatt på samma bana utan covid-19).

Globalt står flyget för en relativt liten del av koldioxidutsläppen – någon procent. Men i rika länder som Sverige utgör de en större del, och de är bland de största av de utsläpp som vi på individnivå styr över.

Ur ett klimatperspektiv är det intressanta förstås främst om pandemin kommer att förändra våra resvanor på lång sikt. Efter till exempel 11 september-attackerna, SARS-epidemin och finanskrisen studsade flygande ganska snart tillbaka till högre nivåer än innan den tillfälliga dippen. Men i den internationella branschorganisationen IATA:s senaste prognos kommer flygtrafiken inte återvända till samma nivåer som innan förrän efter 2024.

Och svenska Transportstyrelsens passagerarprognos är ännu försiktigare; där kommer det svenska flygandet fortfarande vara mindre än 2019 om fem år. En fullständig återhämtning sker enligt deras prognoser inte på den här sidan 2026 (det är så långt prognosen sträcker sig).

Newsworthy kommer under 2021 att tillsammans med Sveriges Natur hålla löpande koll på flygstatistiken med klimatglasögon, för att följa om pandemin för med sig några varaktiga beteendeförändringar.

Uppgifterna bygger på statistik från de  statliga flygplatserna.

guest
1 Kommentar
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Ove Nordström
Gäst
Ove Nordström
6 april, 2021 10:26

Eftersom Kina färdigställde ett nytt kolkraftverk varje vecka under 2020 så har det troligen inte den minsta betydelse för något klimat om svenskarnas flygresor ökade eller minskade.

1
0
Lämna gärna en kommentar!x