Nedslag i Lidköpings historia – ALP-porslin före Rörstrand
Publicerad onsdag, 03 mars 2021, 11:17 av RedaktionenArkivforskaren Alf Johansson fortsätter här med en ny serie artiklar om hur Lidköping blev porslinets stad. Det här är andra artikeln i en ny serie.
Den handlar om ALP-porslinet innan Rörstrand kom till Lidköping.
Jag har samlat på mig ett mindre antal av Aktiebolaget Lidköpings Porslinsfabrikers (ALP:s) alla alster av olika slag. Av dessa är det bara några få som har den gamla ALP-stämpeln med Lidköping i skrivstil. I den förra artikeln visade jag en kaffekopp med fat, som jag har köpt på Hönö. Jag har också ärvt några pjäser, som jag kommer ihåg från min farmors lägenhet i huset på Kopparslagaregatan 29, som min farfar Albin Johansson byggde tillsammans med sin bror Gustaf Johansson 1906. En av dekorerna finns på ett av ALP:S mönsterblad på Rörstrandsmuseet, men då på en kaffekopp.
Jag har också fått tillfälle att hos Gerd Fredriksson fotografera en vas, som hennes pappa Oskar Hartung gjorde redan 1916, när han var 18 år gammal.
I priskuranten från ALP 1926 nämndes de medverkande konstnärerna Einar Forseth och Einar Nerman. De presenteras i boken Rörstrand 280 år med fajans, flintgods porslin & stengods av Bengt Nyström och Jan Brunius tryckt 2007:
”Einar Forseth (1892-1988) Målare och konsthantverkare, utb. vid Slöjdföreningens Skola i Göteborg 1910-1912 och vid Konstakademin 1912-1915. Verksam vid Upsala-Ekeby i början av 1920-talet, vid Lidköpings porslinsfabrik något år på 1920-talet (mönstren Råbäck, Diana, Olympia m fl). och vid Rörstrand 1929-1930, där han ritade några serviser.”
”Einar Nerman (1888-1983) Målare, tecknare. Bidrog med mönsterteckningar under en kort period omkring 1930 till Lidköpings porslinsfabrik.”
De båda är mera kända i andra sammanhang. Einar Forseth har bland annat gjort en av utsmyckningarna i Stockholms stadshus och utnämndes till professor 1962. Einar Nerman torde vara mest känd som tecknare av Solstickan. När jag 2012 besökte Godegårds porslinsmuseum, fick jag tillfälle att fotografera porslin med dekorer av dessa två konstnärer. Mönstren finns i ALP:s mönsterblad på Rörstrandsmuseet. Jenny Ljungblom har varit snäll att ge mig tillgång till dem. Man kan av dem dessutom konstatera, att ALP tillverkade porslin av många olika modeller.
Mönstret Svart slinga anges på Godegårds porslinsmuseum vara från 1926. Porslin med detta mönster finns också till exempel i Jane Fredlunds Stora boken om Antikt gammalt och nästan nytt tryckt 1998 och på Rörstrandsmuseet.
I en priskurant daterad januari 1929 från ALP finns dekoren Svart slinga använd på kaffegods och mockagods i porslin av FQ-modell, på kaffeservis, tegods och teservis i porslin av GS-modell, på assietter och brödfat i porslin av O-modell samt på bordsservis i porslin av DO-modell. På bilden från Godegårds porslinsmuseum verkar dock alla pjäserna tillhöra porslin av FQ-modell.
Andra dekorer av Einar Forsett är Gazell, Råbäck, Diana och Traneberg. De finns alla också i priskuranten från 1929.
När det gäller Einar Nerman, har jag bara fotograferat en uppsättning pjäser på Godegårds porslinsmuseum. Det anges vara från 1927. På bilden kan man också se några tändsticksaskar med Solstickan och två tallrikar. Pjäserna längst till höger har ingen anknytning till Einar Nerman. Mönstret till koppen finns som mönster 9 i ALP:s mönsterblad, som verkar vara väl använt. Porslinet anges då vara av A-modell.
Några av de ovan nämnda porslinsmodellerna finns i priskuranten från januari 1929. Här visas modellerna A, GL och GS i kaffe- och tegods. Som synes är det inga stora skillnader i dessa modeller.
___________________________
Tidigare införda artiklar i serien om Porslinets Historia i Lidköping av Alf Johansson – klicka.