Lidköping omorganiserar
Publicerad Wednesday, 16 December 2020, 16:02 av Björn SmitterbergSedan en tid har det pågått förberedelser för att ge kommunen en ny organisation. Vissa saker har redan skett, men nu är det själva kommunledningens tjänstemannadel som ska förändras.
Kommundirektör Ulrika Strandroth Frid presenterade för kommunstyrelsen i dag sina tankar på hur det kan se ut efter den 1 april.Arbetet ska fördelas på 4 avdelningar:
– Demokrati och utveckling
– HR
– Ekonomi
– Kommunikation och näringsliv
HR-avdelningen kommer att bestå av de 7 HR-specialister som i dag är utspridda över olika förvaltningar.
– Jag vill att personalfrågorna sköts gemensamt, vi ska framstå som en arbetsgivare och inte en arbetsgivare per förvaltning.
Vissa verksamheter som i dag sker i kommunens ledningskontor flyttas. Bl a gäller det allt samarbete som sker med de fem övriga kommunerna i Västra Sverige. Det handlar om
– gemensamt lönekontor
– E-handel
– Upphandling
Dessa kan komma att hamna på den relativt nya förvaltningen Service. Möjligen kommer även kommunens kontaktcenter (bl a televäxel och reception) att flyttas till Service.
Till sektorn Social välfärd flyttas troligen det för kommunen övergripande ansvaret för hållbarhetsfrågor.
MBL-förhandlingar om förändringarna inleds nästa vecka.
När det gäller de kommunala bolagen i den så kallade koncernen är det inte klart än.
Nej, nu får det vara nog med omorganisationer i kommunen! Blir inte bra hur de än gör. Upplever att efter att Frida (C) tillträdde är det bara rakt ner i något svart kaninhål med omorganisationer. Vet de verkligen inte att en kommun är beroende av oss invånare, personal och våra skattemedel ? Det är inte en experimentverkstad
Det va inte bara Frida som tillträdde…