Gå direkt till Nyheten (Alf Johansson fortsätter arkivforskningen:
Ett favoritämne: Gunnar Nylund.)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 13 maj 2021

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Alf Johansson fortsätter arkivforskningen:
Ett favoritämne: Gunnar Nylund.

Publicerad fredag, 28 augusti 2020, 08:30 av Redaktionen

Nedslag i Lidköpings historia – Gunnar Nylund på sta’n, inledande artikel av arkivforskare Alf Johansson.
Lidköpingsnytts artikelserie om Gunnar Wennerberg är nu avslutad sedan en vecka – nu kommer en ny serie artiklar och de handlar om Gunnar Nylund – en profil på Rörstrand
Bilden till vänster ur Lidköpingsnytts arkiv -2017.

Den 3 oktober 2017 höll jag föredraget Gunnar Nylund på sta’n i Nicolaigården i Lidköping. Anders Kjellqvist hade frågat. Jag skrev också en artikel i Lidköpings-Bygden 2017 med samma rubrik. Lidköpingsnytt har bett mig att skriva en artikelserie på temat Nedslag i Lidköpings historia om Gunnar Nylund på sta’n.

När jag växte upp hemma i Lidköping under 1940- och 1950-talen, växte jag också upp med Gunnar Nylund. Jag fick höra hans namn redan från tidig ålder genom de många föremål från ”Porslinet”, som fanns hemma i lägenheten på Karlagatan 35. Min pappa Henning Johansson var porslinsmålare 1922-1974 – i 52 år! – först på Aktiebolaget Lidköpings Porslinsfabrik (ALP) och sedan på Rörstrand. Men vi sade, att han jobbade på ”Porslinet”. Jag jobbade också på ”Porslinet” under sommarlovet 1956. Då lärde de gamla finmålarna mig att måla guldränder på tallrikar. Men jag träffade aldrig Gunnar Nylund.

Men min pappa träffade Gunnar Nylund, som ibland mutade finmålarna med äpplen, när han ville ha hjälp av dem. Pappa köpte under årens lopp vaser, urnor, fat, skålar, djurfigurer och andra föremål formgivna av Gunnar Nylund, många av dem i botten stämplade ”Modell Nylund” tillsammans med varumärkena ALP eller Rörstrand. Kan det vara så, att jag heter Gunnar som andranamn efter Gunnar Nylund?

En dag tyckte dock mamma Sigrid, att det gick för långt. Pappa kom hem med en stor urna av ”Modell Nylund”. Den hade kostat 25 kronor och mamma tyckte, att de hade kunnat använda de pengarna på ett bättre sätt. Alltnog – så länge pappa levde, fick urnan stå framme. Men när pappa dog 1986, hamnade urnan längst upp i en garderob. När jag en dag långt senare fick se den där, fick jag höra denna historia och sedan: ”Vill du ha den, så ta den!”. Jag tog tacksamt hand om urnan, som nu har en hedersplats i mitt vardagsrum. Urnan står i mitten ovanpå bokhyllan. Där står den tillsammans med andra pjäser av Gunnar Nylunds design. Och jag har mycket mera av ”Modell Nylund” hemma.

Jag är ganska säker på, att Gunnar Nylund finns representerad i många hem i Lidköping. Men vem var han? Han var född i Paris 1904 av finska föräldrar och hans far var den kände konstnären Felix Nylund, som hade varit tvungen att fly från det då tsarstyrda landet. Gunnar Nylund påbörjade så småningom en arkitektutbildning i Köpenhamn, men han avslutade den aldrig, även om han under sin tid i Lidköping kallade sig ”arkitekt Nylund”. Han blev i stället formgivare på Bing & Gröndahls Porcelainsfabrik i Köpenhamn och senare i sin egen verkstad Nylund & Krebs i Islev.

1931 fick han så ”Fast anställning såsom keramisk konstnärlig medhjälpare vid AB. Rörstrands Porslinsfabriker Göteborg samt vid AB. Lidköpings Porslinsfabrik Lidköping”. Så står det i dokumenten om uppehålls- och arbetstillstånd på landsarkivet i Göteborg.

Gunnar Nylund har i Nya Lidköpings-Tidningen (NLT) den 31 december 1958 berättat hur det var, när han första gången kom till Lidköping:
”… den charm som fångade mig när jag en dag i januari 1931 för första gången rundade hörnet från stationen och såg stadens stora torg med det gamla rådhuset inhöljt i ett mjukt snötäcke. – Det hade något av äventyret över sig. Man tänkte genast: ”Här kommer man att trivas och få lugn och ro för sitt arbete och för sina hobbyintressen”. Även A/B Lidköpings porslinsfabrik var då en lugn liten fabrik med en liten tjänstemannakår, där alla kände varandra och man gled in i småstadslivet i en känsla av trivsel.”

Det stora genombrottet kom året efter. I Westgöta-Posten den 13 december 1932 kan man läsa rubriken Lidköpingsporslin gör succè i Stockholm. Det var Gunnar Nylunds första stora utställning och den var på Galleri Modern. Nationalmuseum köpte då ett lejonhuvud i stengods och kronprinsen – den blivande Gustav VI Adolf – köpte tre unika pjäser. I artikeln kan man läsa en del av Gotthard Johanssons recension i Svenska Dagbladet.

Gunnar Nylunds fortsatta betydelse för ”Porslinet” kan knappast överdrivas – ”Modell Nylund” blev ett begrepp!

Men arkitekt Nylund kom också att sätta sin prägel på staden Lidköping på olika sätt, bland annat genom offentliga konstverk. Därför är han i högsta grad närvarande i Lidköping än idag 23 år efter sin död 1997. I de fortsatta artiklarna om Nedslag i Lidköpings historia – Gunnar Nylund på sta’n kommer jag att berätta om olika Nylundska inslag i staden och stadsbilden. Samtidigt kommer jag inte att låta bli, att göra andra nedslag i stadens historia, när så passar i dessa artiklar.


____________________________
Bilderna är klickbara till något större format.