Gå direkt till Nyheten (Fartygsbilder)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 29 March 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Fartygsbilder

Publicerad Tuesday, 26 October 2021, 16:35 av Redaktionen

Rix Crystal i Lidköping
Bild av Göran Mörby

Det finns andra sidor med fler fartygsbilder: Klicka här  

En bjässe på höjden – Rix Crystal på besök i Lidköping. Speciellt anpassad för containers på väderdäck och därför kort och hög överbyggnad.

Göran Mörby passade på att fånga Thun-rederiernas Lurö på besök i Lidköping – som väl ändå får räknas som hemmahamn oavsett vad det står i aktern. Fartyget byggdes 2003 och hör till de mest lastdryga i Vänern. Lastförmågan till havs är 4,800 ton inkl drivmedel.

För ett par dagar sedan, 19 maj, kom “Mina” tiullbaka till Lidköping och lade till på sin plats nära Järnvägsbron. Göran Mörby som tagit bilden skriver:
– Gammalt och nytt, Nossan vid kaj ofta sedd i Lidköping byggd 1990 och som kan lasta 4250 ton, passeras av galeasen Mina byggd 1876 med 91 bruttoton (ett annat mått som anger rymden i fartyget), som kommer hem igen efter legat på varvet i Sjötorp i vinter.

Göran Mörby fotograferade “Eken” – 4.775 ton kan lastas (inklusive bunker). Bara ett par fartyg som besöker Lidköping har samma lastförmåga.

 

libertatasDet är det argentiska skolskeppet “Libertatas” som gått över Atlanten för ett besök i Europa och möten med andra skepp.
Bilden är tagen av Ronney Hedvall i Malmö.

fartygsvantec2

fartyg-svantec-1Svante Cederqvist, Lidköping, har under en längre tid haft sin arbetsplats med utsikt över Reinhafen vid Krefeld i Tyskland. Här har han fått se kanalfartyg i olika storlekar passera och har skickat ett par bilder till Lidköpingsnytt

eken-b-fartyg-bleeEken kommer till Lidköping den 22 november -15.
Foto: Hans Bleeker.

gotheborg_bayard
“Götheborg” i vänern i juli 2015. Foto: Bernt Bayard.

fartyg-Ida-H_150429

“Ida H” är en ny bekantskap som besökt Lidköpings hamn ett par gånger under våren.
Hans bleeker fångade henne på bild i samband med senaste ankomsten till Lidköping

fartyg_serno_blee“Sternö” – en välkänd profil i svenska hamnar – inte minst Vänerhamnar.
Hans Bleeker tog bildeni Hönsäters hamn den 21 september.
Hans Bleeker skriver:

Oftast brukar vi se gamla “Sternö” i Lidköping, men idag besökte hon Hönsäters hamn. “Sternö” är hemmahörande i Kalmar och är en av de få fartyg som fortfarande seglar under svensk flagga. Hon är byggd år 1970 och är nästan 76 m lång och 11 m bred.

fartyg-hellevik_blee_140428Svenskflaggade “Hellevik” i Lidköping (140427).
“Hellevik” är en gammal dam från 1975, byggd hos Peters Schiffswerft i Wewelsfleth, Tyskland.
Hon är 82m lång och 13m bred och seglar för svenska ägare i Sölvesborg. Hemmahamnen är Hällevik.
Det är en trotjänare som ofta ses i Lidköping.
Foto: Hans Bleeker.

fartyg_iberica-hav_blee_140“Iberica Hav” i östra hamnen. Hon seglar för norska ägare, Hav
Shipmanagament A/S,  men har Nassau som hemmahamn.
Hon är 88m lång, 11m
bred och byggdes 1999 i Meppel, Nederländerna.
Foto: Hans Bleeker (140427)

fartyg_noorderlicht_140821På söndagen gick den nya holländska “Noorderlicht” upp i Vänern – lossning i Karlstad under måndagen (140422).
Redaktören skriver nya – för det finns en välkänd skonare med samma flagga och som använts i polarforskning bl a.

Bilden är klickbar till större format.

fartyg_jocobhägg_140413Sjömätningsfartyget Jacob Hägg arbetar i Vänern (140413)
Foto: Hans Bleeker

fartyg_izborsk“Izborsk” som kommer närmast ifrån Klaipeda.
“Izborsk” har måtten 81 x 12 m, seglar under Belize flagg, ägs av Areal Shipping i Talinn i Estland och drivs av Sirius Ship management, St.Petersburg, Ryssland.
Hon byggdes 1978 i Finland hos Rauma Repola Uusikaupunki Shipyard (Nystad) och hette då “Ladoga 13” fram till 2008.
Längst framme i fören finns en “galjonsbild” av is.
Foto Hans Bleeker

I en låda med bilder tagna och sparade av numer avlidna släktingar som bl a besökte äldre till USA utvandrade släktingar ett par gånger har några bilder hittats. Flera är säkert tagna i Göteborg. Bara en av bilderna, den på “Gripsholm” är märkt med årtal – 1953.

fartyg_kryssare_egenEn av de svenska kryssarna – “Tre Kronor” eller “Göta Lejon”

stockholm“Stockholm” (Seglar forfarande – byggd för mer än 50 år sedan)

kungsholm-foto1953Kungsholm 1953

gripsholmGripsholm

fartyg-helgea_131029

fartyg-helgeb_131029

fartyg_helge_c_egen“Helge” – Thunbolagets senaste tillstkott (tillsammans med “Alice” – byggda 2013) kom den 29 oktober till Lidköping
Hans Bleeker passade på att fotografera fartyget och observerade särskilt den mäktiga bulbstäven

Rolf Essnert har deltagit i Klubb Maritims 50-årsjubileum. Festligheten innehöll bl a en resa ut på Öresund för att titta på fartyg som passerade. Sådan tur hade man att ett par av de segelfartyg som deltagit i sommarens Tall ships Race passerade. Den 90 meter långa fyrmastbarken “Cuauatémoc” med stor flagga passerade. Hon är byggd 1982 som skolfartyg. Så en svensk skonert (skonare med råsegel på främre masten) som redaktören inte riktigt blivit klock på. Rolf Essnert uppger att den är svensk. Bilderna är klickbara till större format.
En läsare har senare meddelat att skonerten är Lady Ellen – och alltså inte ingått i Tall Ships Race. Se vidare i kommentarerna längst ned på sidan.

M/v “Ida” med Malta-flagga låg i Hönsäters hamn den 28/7.
“Ida” är byggd 1986 och är 82 x 11 m.

I Lidköpings hamn anlände 28/7 för andra gången Thuns näst senaste nybygge “Alice” till östra hamnen.
“Alice” är som tidigare nämnd Vänerns största “Vänermax” fartyg med sina 89 x 12 m.
Hon seglar under holländsk flagga och har Delfzijl som hemmahamn.
Den 6 juli sjösattes hennes tvillingbroder “Helge” vid Ferus Smit varvet Westerbroek i norra Holland.

Med hjälp av fartygen flyger Lidköpings namn över världen.
Visserligen heter fartyget på bilden Wisby Wawe och är fotograferad strax innanför Vinga.
Men båtologer i Lidköping vet att tankfartyg med Wisby i förnamnet har lika starka kopplingar i Lidköping som på Gotland. Wisby Tankers har ett huvudkontor på Fabriksgatan i Lidköping.

I lördagskväll den 6 juli anlände “Lady Nora” från Amsterdam.
Hon seglar under holländsk flagg för rederi Wijnne & Barends med Delfzijl som hemmahamn.

Fartyget är 80 m långt, 12 m brett och byggd år 2001 hos Niestern Sanders scheepswerf i Delfzijl.

På söndagens förmiddag passade jag på att fotografera danska “Amanda”,
som närmast kom från Brake i Tyskland.

“Amanda” är 81 m lång, 11 m bred och av den typen med höj- och sänkbar styrhytt, byggd 1981 på Sietas Schiffswerft i Hamburg. Hon seglar under dansk flagga för rederi Boye Hermann i Marstal, som också är hennes hemmahamn.

Det grönskar i Lidköpings hamn. Det är fotografen Hans Bleeker som skojar om de gröna fartygen.
Två Thunfartyg låg i hamnen i dag (18 juni).
“Eken”- med Tórshavn som hemmahamn (Färöarna) – ankom igår på eftermiddagen och lossade kol i västra hamnen. Hon avgick idag vid 12.30 tiden vidare mot Karlstad.
Holländsk flaggade “Kinne” ankom idag vid 11.00 tiden och förtöjde bakom “Eken” för att lossa gips.

“Aquarius”är ett fartyg från Litauen med hemmahamn Klaipeda.
“Aquarius” ,som byggdes i Polen 1996 som “Warber”, är 81 m lång och 10 m bred.
Hon kom till Lidköping med last från Liepaja i Lettland.
Bild och text: Hans Bleeker

Ut ifrån morgondimman närmade sig idag – 15 februari 2013 – det Gibraltar registrerade fartyget “Phantom” på väg till Östra hamnen med hjälp av hamnbogserbåten “Lidköping”.
“Phantom” är 82m lång och 13m bred, byggd år 2000 och kommer nu närmast ifrån Amsterdam.
Foto: Hans Bleeker.
Fartyget var den 15 februari 2012 nära totalt haveri efter en felaktig lastning i Oskarshamn.
Klicka här för att se haverirapporten.

 

Det fartyg som 22 januari lastade i Östra hamnen heter “Merit”, och veterligt är det första gången hon är i Lidköping.
Fartygets mått är 83x13m, har Gibraltar flagg men ägs av Fahrdorfer Schiffahrt i Tyskland.
“Merit” byggdes år 2000 i Mangalia, Rumänien, och utrustades därefter hos Pattje Scheepswerf i Waterhuizen, Holland.
Foto: Hans Bleeker.

Hans Bleeker tog den 25 oktober den här bilden på holländska “Cristina”, som lossar i Östra hamnen. Hon är en s.k. “Saima max” fartyg med en längd av 82m och bredd 12 m.  “Cristina” byggdes 2009 på Leda shipyard i Korcula, Kroatien och ägs av W. Doorduin i Kampen, som ligger vid insjön IJsselmeer och seglar för Wagenborg Shipmanagement i Delfzijl.

I slutet på september lossade “Wilson Maas” i Östra hamnen. Hon seglar för norska ägare under Barbados flagg med Bridgetown som hemmahamn. “Wilson Maas” med sina 75x10m byggdes i Tjekien 1997.
Foto: Hans Bleeker

Strax efter anlände finska “Nedland”, 88x13m med Turku (Åbo) som hemmahamn. Detta fartyg har tidigare varit i Lidköping under samma namn, fast då var hon rödmålat och seglade under Malta flagg för Klip Marine i Tallinn, Estland.
“Nedland” är byggd på Sietas Schiffwerft i Hamburg år 1987.
Själv känner jag igen fartyget från mina år som skeppshandlare i Rotterdams hamn. Då hette hon “Nedgard” under finsk flagga för rederi Bror Husell i Mariehamn.
Foto: Hans Bleeker 

“Elke K” såg jag under onsdagen i Västra hamnen varifrån hon sedan fortsatte till Hönsäter. Hon är byggd i Wolgast, Tyskland 1993. “Elke K”, 88x13m, har holländsk flagga med Delfzijl som hemmahamn. Hon ägs av Rufinia Beheer i norra Holland men seglar för Arenkiel Shipmanagement i Hamburg.
Foto: Hans Bleeker


Både Hönsäters hamn i Hällekis och Lidköping hade holländskt besök senaste dagarna.
I Hönsäters hamn låg “Lady Nova”, 80 x 12 m, byggd i Delfzijl 2002 för rederiet Wijnne och Barends i samma stad.
Foto: Hans Bleeker

 


“Elisabeth K” var i Lidköping tidigare i veckan och lossade en dellast varefter hon fortsatte till Hönsäter för att lossa resten. Därefter återvände hon igen till Lidköping för att lasta spannmål till Spanien.

“Elisabeth K” är något större, 87x14m, men har liksom “Lady Nova” Delfzijl som hemmahamn. Hon byggdes 1994 i Wolgast i Tyskland, har holländska ägare men seglar för tyska Alstership (Ahrenkiel) i Hamburg.
Foto: Hans Bleeker

 


“Norden” är alltså ett litet fartyg mätt med tankermått.
Det används för korta transporter, bl a till mindre hamnar och till att bunkra fartyg till havs, och andra transporter.
Fartyget seglas av Stena Oil.
   


“Kinne” har sin registrerade hemmahamn i Delfzjil, men på senare tid är det Thorshavn på Färöarna som mest lockat svenska redare och det gäller även Thunbolagen. Foto: Hans Bleeker.

 
 

“Anmiro” har vi inte sett tidigare här i Lidköping. Hon har Antigua Barbuda flagg och hemmahamnen är St. John´s. Byggnadsår 2008, längden 85 m och 11 m bred. Foto: Hans Bleeker
    “Antonia” är en gammal bekant, som varit här tidigare under namnet “Jytte Bres”. Hon byggdes med sistnämnda namn år 1999 och seglade under dansk flagga fram till augusti 2011.
Den nya ägaren är rederi Helmer Lindström Oy i Västanfjärd i södra Finland. Hon seglar under finsk flagga med Västanfjärd som hemmahamn. Med en längd på 89m och 14m bredd tillhör hon dom största fartygen som kan passera slussen i Trollhättan.
Text och foto: Hans Bleeker

“Tim” i Lidköping för första gången.
Fartyget är 82,50 m x 12,50 m med Cyperns flagga och har Limassol som hemmahamn.
“Tim” är byggd 2008 i Gdansk, Polen och har en tysk ägare, Interscan Schiffahrt GmbH i Hamburg.

“Globia” i Hönsäters hamn – gick därefter på tisdagen till Lidköping.
Fartyget byggdes 1979 och seglar med St.Vincent and the Grenadines flagg och Kingstown som hemmahamn.
Längden är 66m. och bredd 11m.
Foto: Hans Bleeker.

Danska “Sine Bres” kom till Lidköping den 12 februari med hjälp av hamnens “Lidköping” som bröt upp is.
Foto: Hans Bleeker.

Den 4 januari kom “Lolland” till Lidköping och Hans Bleeker fanns på plats med kameran.
Faretryget är hemmahörande i tyska Stade.

 
 

I måndags, 7 november,  på eftermiddagen hann jag precis i tid till fyren för att möta “Perseus”, som var på väg in till Östra hamnen, skriver Hans Bleeker. “Perseus” kommer från Litauen och har Klaipéda som hemmahamn. Hon är 72m lång och 11.5m bred och byggd 1986 i Wewelsfleth, Tyskland.
Ägaren till fartyget är Baltnautic Shipping Ltd, Klaipéda, Litauen.

På den andra bilden syns även “Swe-Bulk” och “Hein” som lossar i hamnen.

“Elise” lossade sin last i Östra hamnen i början av november.
Hon seglar under Antigua Barbuda flagg med St. John´s som hemmahamn men ägs av holländska van Dam Shipping i Eemshaven. Hon är 80m lång och 12m bred och byggd i Turkiet 2007.
Foto Hans Bleeker

Tyska “Hein” är en gammal bekant med nytt namn.
Har tidigare fotograferats under namnet “Hela” från Stralsund.
“Hein” är byggd 1966 och är bara 62m lång och 10m bred. Hemmahamnen i Tyskland är nu Husum.
Foto: Hans Bleeker

Kaie

Sent på söndagseftermiddagen ankom ur dimman “Kaie”, ett fartyg som byggdes i Nederländerna hos Bijlsma Shipyard, Wartena, 1990 som “Skagern”.
Sedan 1 november 2005 bär hon namnet “Kaie” och seglar under Maltaflagg med hemmahamn Valletta. Längden 89 m och 13 m bred. Hon skall lossa sin last i Östra hamnen vid vändjacket.
Foto: Hans Bleeker

I går och i dag – 18 oktober – lossade “Cristina” från Kampen i Holland 2.500 ton konstgödsel vid Östra hamnen. Hon seglar för Wagenborg Shipping i Delfzijl och är av s.k. “Saimamax” 82 x 12 m. och byggd 2009 på Leda Shipyard i Korcula, Kroatien. Foto: Hans Bleeker.


“Baltic Skipper”, 83 x 12m, seglar under Gibraltarflagg för Baltic Forest Line i Hamburg. Hon är byggd i Bodenwerder, Tyskland år 1997.
Hon lossade först i Västra hamnen men ligger i dag i vändjacket.
Foto: Hans Bleeker


“Ostenau” kom i mitten av oktober till Lidköping med last från Coruna i Spanien.
Även  om flaggan i aktern tillhör Antigua Barbuda och S:t John står som hemmahamn är det ett tyskt fatyg som ägs av rederiet Erwin Strahlmann. Fartyget är 89 meter långt och 14 meter brett. Fartyget är sex år gammalt.
“Ostenau” har flera systerfartyg vars namn alla slutar på au. De trafikerar Europas alla flodsystem och har specialbyggda master som kan fällas och kommandobryggan som kan sänkas ned och dess allra översta del kan lyftas ned och ställas på lägre däck.

(Hans Bleeker)

Den här bilden kan man nästan kalla för “Norrsken i Lidköpings hamn”.
Fartyget heter “Noorderlicht” vilket betyder just norrsken. Hon byggdes hos Scheepswerf Peters i Kampen, Holland, 2005 som “Diamant”. Längden är 83 m och bredden 12 m.
Ägaren är Wagenborg Shipping i Delfzijl,  fast “hemmahamnen” är Alkmaar, som ligger cirkaa tre mil norr om Amsterdam. Alkmaar har däremot inte någon hamn men är mest känd om sin ostmarknad…

I slutet av september har det varit flera fartyg i Lidköping.
Bilden ovan togs på onsdagseftermiddagen (28 sept). Foto: Lidköpingsnytt

 

Tidigare i veckan kom danska “Nina Bres”. Holländska “Stefan K” lossade en dellast i Lidköping och resten i Hönsäter. Hon återkom senare till Lidköping igen för att lasta i Östra hamnen. Senare kom tyska “Rodau” (blå) med Antigua och Barbuda flagg i aktern och lossade i västra hamnen. Foto: Hans Bleeker
 

I Östra hamnen lossade nästa holländaren, “Sylvia” ifrån Spijk. Foto: Hans Bleeker

Holländare nummer tre blev “Bettina K” från samma rederi i Delfzijl som ovannämnda “Stefan K”.
Foto: Hans Bleeker.

Det var kö till kanalen inför öppnandet efter den största upprensningen och reparationen som skett på hundra år.
Lidköpingsnytts redaktör tog bilden från den torrlagda (nästan) kanalen strax ovanför slussarna i Trollhättan.

Första lastfartyget till Lidköping kom på torsdagen – fullastad “Windstar”.
Foto: Hans Bleeker

Helt ointressant har det inte varit att besöka hamnen. För ovanlighetens skull har det de
senaste dagarna (skrivet 22 sept) funnits två Vänerbogserare i hamnen. “Lidköping” till vänster
har haft sällskap av “Oxen” som vanligen hör hemma i Vänersborgstrakten.
(Foto: Lidköpingsnytt)

“Diana” som på torsdagen besökte Lidköping i form av rock-båt
är den yngsta av de tre fartygen som går med passagerare mellan Stockholm
och Göteborg via Göta Kanal.
“Diana” – här på bilder av Hans Bleeker – byggdes i Stockholm 1931 och moderniserades 2003
på ett pietetsfullt sätt. Fartyget är K-märkt av Sjöfartsmuseerna. Det här fartyget skiljer sig lite från
sina syskon på kanalen – det är bättre förberett för konferenser och stora sällskap.

I tisdags kom “Ohlau” för att lossa i västra hamnen. Senare anlände “Christina G” och lossar i Östra hamnen (bilden nedan). Bägge fartyg bär Antigua and Barbuda flagg med St. John´s som hemmahamn.
Foto: Hans Bleeker


Under söndagen 26 jui  ankom “Faxborg” till Lidköping.
Fartyget som är byggd 1968 hos Frederikshavn vaerft i Danmark är 65 meter långt och 12  brett och seglar under Togo-flagg. Hemmahamnen är Lomé, som är huvudstaden i Togo i Västafrika.
Hon har danska ägare och är senast känd som “Lone Baand” under dansk flagg.

Midsommarnatten förtöjde holländska “Lady Nola” i östra hamnen.
Hon är 80 meter lång och 12 meter bred och kommer från Delfzijl.
Rederiet heter Wijnne Barends. Byggnadsår 2002.
Efter lossningen under måndagen fortsatte hon sedan vidare till Gruvön.

I kvällssolen kom den holländska “Susanne” till östra hamnen.
Hon ägs av Wag
enborg Shipping i Delfzijl, fast  hemmahamnen är Spijk. Längd 83 meter och bredd 13.
Byggd 2004 hos Peters shipyard Kampen, Nederländerna.
Foto och uppgifter av Hans Bleeker.

“Danubia” har norsk (NIS) flagga och har Bergen som hemmahamn men seglar för svenska O.P. Shipping.
Foto: Hans Bleeker.

“Egon W” har Antigua and Barbuda flagg med St. John`s som hemmahamn. Hon seglar för holländska Wagenborg.
Foto: Hans Bleeker

“Panta Rhei” är en holländare från Vlissingen. Byggd 2009 och även hon seglar för Rederi Wagenborg i Groningen.

2 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
L-J Persson
Gäst
L-J Persson
4 September, 2013 01:05

Den vackra tremastade bramsegelskonaren är Lady Ellen, byggd 1908 i Danmark.

Titta på http://ladyellen.se/

Redaktören
Gäst
Redaktören
4 September, 2013 02:32
Svarar  L-J Persson

Javisst är det LadyEllen – jag var så inne på att hon varit med i Tall ships race så mina tankar gick bara till dessa skepp. Lady Ellen får ju inte vara med./red