Gå direkt till Nyheten (Lysande reklampelare kan bli verklighet på Nya Stadens torg)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Söndag 29 mars 2020

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Lysande reklampelare kan bli verklighet på Nya Stadens torg

Publicerad måndag, 03 februari 2020, 17:21 av Björn Smitterberg

Ärendet är inte avgjort men förslaget från förvaltningens tjänstemän är att Samhällsbyggnadsnämnden ska godkänna ett avtal som innebär nya digitala reklampelare som ska lysa på Nya Stadens torg och vid Resecentrum alldeles vid övergångsstället mot Järnvägsgatan. På Nya Stadens torg föreslås placering på nära övergångsstället mellan Torgbron och Torget, invid parkeringsplatsen på torgets östra sida.

Företaget som söker lov och mark för ändamålet heter Lejoma AB och har liknande skyltar på flera håll i landet. Kontakten har förmedlats av Tillväxt Lidköping.

Skyltarna fyrsidiga och liknar i sin form en telefonkiosk. Men den lyser alltså, det är datastyrda skärmar som visar bilder. Bilderna byts var åttonde sekund och tanken är att man ska kunna köpa reklamtid på stolparna.

Mellan klockan 23 och 06 ska skyltarna vara släckta. Ljusstyrkan uppges bli anpassad.

I förslaget till beslut sägs bl a:
– Lidköpings kommun har som mål en ökad besöksnäring, och det är en viktig förutsättning för positiv utveckling av handel och turism i Lidköping. Det finns ett behov av att tydligt marknadsföra centrumhandel och arrangemang. I tiden ligger det digitala informationsflödet som är såväl effektivt och resurssnålt.

– Skyltarna ska placeras i befintlig kulturmiljö och bedömningen är att utformningen är anpassad till stadsmiljön.

Det kan nämnas att Destination Läckö-Kinnekulle har försökt få tillstånd för en mindre skylt på Gamla Rådhusets vägg – men fått avslag av länsstyrelsen.

Kultur och fritidsförvaltningen är i grunden positiv till digitala ljuspelare och anser att det är ett bra sätt att marknadsföra kultur- och fritidsaktiviteter. Men man ifrågasätter om placeringen vid Resecentrum är särskilt bra.

Sparbanken Lidköping har fått ärendet på remiss och svarar bl a:
– Gällande placeringen vid Torget är vi tveksamma då vi inte tycker att denna typ av skyltning hör hemma vid torget och framför allt inte placeringen över Torgbron och in mot Rådhuset. Sparbanksstiftelsen har sponsrat belysning av Torgbron och vi tycker inte att den nu föreslagna ljusskylten går i linje med kopplingen mellan bron och Rådhuset.

En anonym har hört av sig och vill att det bör stå i avtal att alla företag och organisationer ska få köpa tid.

Ärendet har varit en vända i Samhällsbyggnadsnämndens arbetsutskott, för ett par veckor sedan. Då beslutades inte för eller emot, utan på förslag av kristdemokraten Sten-Eric Lager återvände ärendet till förvaltningen för klarläggande av vissa kostnader och användning av skyltarna.

__________________
Bild ur ansökningshandlingarna

 

6 kommentarer på “Lysande reklampelare kan bli verklighet på Nya Stadens torg”

  1. Watchingeye skriver:

    Är detta strategin för att blåsa liv i centrum och dess handel?
    Tillåt mig att tvivla……

  2. Jörgen Larsson skriver:

    Som ett brev på posten. Förstörelsen av torget fortsätter, finns det ingen kompetens som vågar stå emot dessa vedervärdiga tankar?
    Nu har vi kärnkraftverket, fotbadet, hala plattor på torget. En lekplats vid kajkanten, då kommer detta?
    Totalt vansinne! Finns det ingen politiker som kan se till att styra upp detta? Var är länsstyrelsen, var är kulturfolket?
    Vi har ett torg som varit en unik miljö, plötsligt, försvinner all logik. Kan ju säga, Jag är bekymrad över vad som sker.
    Vore intressant om Hr Lager kunde redogöra är sin återremiss. Känns som skrivningen i artikeln inte ger rätt svar. Återremiss för kostnader? Är det inte de kulturhistoriska värdena som borde vara största orsaken till återremissen?
    Blir också betänksam när jag ser att Sparbanken varit remissinstans. Är det så det går till? Varför har inte andra företag runt torget varit remissinstans? Samsyn? Vad tycker Nordea och Handelsbanken? Återigen åtgärd utan kommunikation.

  3. BR skriver:

    Tänka sig, för några år sedan var kedjan Experts orange skylt allt för uppseendeväckande i kulturmiljön kring torget. Nu är det helt andra röster, fula byggnader (kommunens egna), stråk som flyttar på torghandeln och så denna fula ljuspelare.

  4. Håkan skriver:

    Har den sk. Familjen byts ut Sparbanken? Det är väl bara en tidsfråga innan kommunfullmäktige byts ut mot sparbanksstiftelsen. Det som händer med torget är fullständigt horribelt, klåparnas examensarbete!

  5. K-O skriver:

    Märkligt att Lidköping vill förstöra stadsbilden med reklam.
    Tycker att det räcker att det kommer reklam i brevlådorna & på tv var 15 minut. Tänk om !

  6. RGR skriver:

    Jag ger upp! Jag kan inte göra något mer än att bara skratta uppgivet åt alla stolligheter!

Kommentarerna är stängda