Gå direkt till Nyheten (Uttalande: Pengarna ska gå till välfärdens kvalitet i Lidköping)

2. 08 april 2020

Uttalande: Pengarna ska gå till välfärdens kvalitet i Lidköping

Publicerad tisdag, 21 januari 2020, 07:06 av - Inskickat material

På måndagen meddelade regeringen tillsammans med stöd av Centern och Liberalerna att kommunerna och regionerna ska tillföras 5 miljarder kronor. Med anledning av detta har Centern i Lidköping gjort ett uttalande som återges i sin helhet.

Centerpartiet och Liberalerna har tillsammans med regeringen nu kommit överens om att skjuta till mer pengar till välfärden i vårbudgeten. 5 miljarder kronor ytterligare ska gå till att stärka välfärden redan i år. Rättsväsendet får samtidigt 750 miljoner kronor mer i år för att öka tryggheten.

Kommuner och regioner ska få ytterligare 5 miljarder kronor i generella statsbidrag i vårändringsbudgeten, varav 3,5 miljarder till kommunerna och 1,5 miljarder till regionerna, utöver de fem miljarder kronor som redan tidigare har skjutits till i budgeten för i år. Detta sker inom ramen för en sammanhållen och ordnad budgetprocess.

För Centerpartiet är det extra viktigt att pengarna är just generella, och alltså inte är öronmärkta för något enskilt ändamål. Nu kan vi använda resurserna där de gör som allra mest nytta i kommun. Här i Lidköpings kommun kommer tillskotten användas till att upprätthålla kvaliteten i vår välfärd när skatteintäkterna minskar då vi blir färre som skall försörja fler.

För Centerpartiet har det alltid varit viktigt att pengar avsedda för den lokala nivån också kan beslutas om på lokal nivå

– Frida Nilsson och Andreas Bill Centerpartiet Lidköping