Gå direkt till Nyheten (Rederi: Oljetanker på Vänern kan komma snabbt
Och det kan öppna för satsning på slussar)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 09 juli 2020

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Rederi: Oljetanker på Vänern kan komma snabbt
Och det kan öppna för satsning på slussar

Publicerad måndag, 18 november 2019, 16:54 av Björn Smitterberg

– Preem vill ersätta sina lastbilstransporter med oljeprodukter mellan Lysekil och Karlstadstrakten med specialbyggda fartyg. Det är nödvändigt om en satsning på en ny Trollhätte Kanal ska bli verklighet.
Johan Källsson är redare, och i dag mötte han fyra centerpartister som också vill ha satsning på Vänersjöfart. Inte minst av miljöskäl. Sjöfart är det miljövänligaste sättet att transportera varor-
Rättad uppgift: Kanalbygget väntas kosta 3 miljarder.

– Vi vill se en satsning och vi vet att det är bråttom, säger kommunalrådet i Grästorp, Tobias Leverin. Vänersjöfarten måste öka med tio procent om året de närmaste tio åren för att riksdagen ska göra den satsning på slussar i Trollhätte kanal som krävs för ökad sjöfart. Det är en satsning planerad med byggstart 2030 – priset som nämns är 3 miljarder. Det skulle ge Vänersjöfarten en helt ny möjlighet att utvecklas.

Tobias Leverin besökte Thunbolaget i eftermiddag tillsammans med Mikael Larsson, som är centerriksdagsledamot och ledamot i riksdagens trafikutskott.

Men kritiken mot Sjöfartsverket är just nu hård.

– Det regelverk som omger Vänersjöfarten drar åt fel håll – det blir allt lättare att välja bort sjöfarten och använda lastbilar i stället, säger Johan Källsson – bilden.

– Jag ser stora utvecklingsmöjligheter för regionerna runt Vänern med en satsning på större slussar. Större fartyg skulle ge lönsammare trafik. Det är inget som krävs i det kortare perspektivet. Vänern används i dag för torra jordbruksprodukter som exempelvis spannmål och foderråvaror, skogsprodukter och i viss mån styckegods från och till vissa industrier.

– Om vi får tillbaka möjligheterna att transportera oljeprodukter skulle det ha stor betydelse.

Ett krav för att bygga om slussarna är nämligen att trafiken fördubblas. Vänersjöfarten behöver få ihop nästan 4 miljoner ton last vilket är mer än en fördubbling gentemot i dag. Det är här oljan spelar in. Fartygen – i det här fallet motordrivna pråmar – finns färdiga att hämta hem från bl a Nederländernas flodsystem. Sjövägarna finns klara. Oljan från Preem också. Men att färdas på vattnet mellan Lysekil och Karlstad blir för dyrt.

Förresten är det inte länge sedan Lidköping hade tankfartyg som lossade olja här. Det tog slut, cisternerna är rivna och oljan till bl a Såtenäs går med bil.

Men priset för att trafikera Vänern och Trollhätte kanal är i dag för högt. I ett slag höjdes farleds- och lotskostnaderna med sammantaget hundra procent för ett år sedan.

– I stället borde man vissa viljan att satsa på miljön och ge de här pråmarna avgifter anpassade för att konkurrera med landsvägstransporter och järnvägstransporter, säger Johan Källsson.

Mikael Larsson, riksdagsledamoten, bilden ovan, håller med.

– Det är enligt min mening stor enighet i trafikutskottet för att konkurrensen skall likställas, man kan inte jämföra godstrafiken på Vänern med stora fartyg – exempelvis Danmarksfärjorna.

Mikael Larsson har stöd av de närvarande centerpartisterna – från Lidköping Frida Nilsson, från Götene Susanne Andersson, och från Grästorp Tobias Leverén.

– Vi behöver använda Vänern rationellt. Och det brådskar innan företag väljer lastbil före fartyg.

Johan Källsson ser bara positiva saker med att utveckla sjöfarten på Vänern. Det här med avgifterna och diskussionen om en bro i Göteborg har varit negativt. Nu behövs goda nyheter.

Mycket hänger på Mikael Larsson – en del av majoriteten på riksdags- och regeringsnivå.