Gå direkt till Nyheten (Debatt: Varför drabba bilägare med miljöskatter och låta andra komma undan?)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Lördag 07 december 2019
  1. Dagens namn:
  2. Angela och Angelika
  3. I morgon:
  4. Virginia

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Varför drabba bilägare med miljöskatter och låta andra komma undan?

Publicerad fredag, 01 november 2019, 09:09 av Insändare

Är det politiska misstag som förvärrar utsläppen av koldioxid?
Frågan ställs i en insändare.

– De som smutsar ner ska betala
Så säger Isabella Lövin, klimatminister och språkrör för miljöpartiet tillika vice statsminister.

Enligt Naturvårdsverkets beräkningar har några av Sveriges största företag såsom SSAB, Cementa och Preem lika stora utsläpp av växthusgasen koldioxid (CO2) under ett år som de totala utsläppen från Sveriges bensindriva fordon har gemensamt under samma tid.

Att dessa företags CO2- utsläpp är skattebefriat kan tyckas orättvist om det nu är så att ”de som smutsar ner ska betala”. Att dessutom komma med en dålig förklaring som företag, att de jobbar på att lösa sina CO2 problem håller inte.

Hur kan detta vara möjligt och accepteras av ansvarig politiker?
Är vi inte lika inför lagen?
Är det rimligt att någon grupp ska betala och andra slipper?

Det kan vara rimligt för rättvisans skull att dessa företag också betalar för sin miljöpåverkan och därmed tar sitt ansvar för miljön. Så låt dessa företag precis som alla andra betala tills de har löst sina utsläppsproblem.

Sveriges fordonsägare betalar cirka 0,11 kr per utsläppt kg CO2 som under 2018 blev cirka 8 miljarder kronor i koldioxidskatt.

Det är fel att tro att Sverige ska kunna rädda världen och miljön när t.ex. Asien och Stillahavsregionen står för 49 % av världens totala utsläpp av CO2 och Sverige för endast 0,13 % av de globala CO2-utsläppen. I dagsläget är dessutom den globala CO2 ökningstakten större än Sveriges totala utsläpp under en månad.

Att genomföra Bonus-malus-systemet är och var inte genomtänkt och som grundar sig bl.a. på att beskatta ett fordon efter hur mycket det kanske kan eller kommer att släppa ut (CO2 g/km), där fordon med höga utsläpp får per år en förhöjd fordonsskatt. Frågan måste ställas, hur mycket CO2 avger en motor när den inte är i gång?

Förövrigt betalar Sveriges fordonsägare vid tankning CO2- och energiskatt samt moms på bensin och diesel vid pump, så varför betala dubbel CO2-skatt?

Det är också fel att betala skatt på ett fordon som inte används och inte är avställt, då skatten bl.a. grundar sig på koldioxidutsläpp (CO2 g/km). Detta bevisar att nuvarande utformning av vårt skattesystem för äldre och nuvarande fordon är fel.

Det går även att ställa frågan, varför Sverige har den högsta koldioxidskatten i världen. Rättvist hade varit om det funnits en global koldioxidskatt och alla betalt lika.

Det är kanske dags att helt enkelt lämna Sveriges fordonskollektiv i fred och koncentrera sig på de stora subventionerade miljöutsläppen bl.a. från några av Sveriges största företag. Det är garanterat inte bilismen som håller på att få världen att gå under.
Det är kanske våra politiker?

Boo Nilsson

6 kommentarer på “Debatt: Varför drabba bilägare med miljöskatter och låta andra komma undan?”

  1. Krille skriver:

    Det är ganska uppenbart att vår politiker inte gör detta för att rädda miljön. Det handlar bara om att ha en kassako för att få in pengar. Om dom verkligen skulle gör något för miljö så vore det att bygga ut och se till att tåg och kollektiv trafik fungerade för många fler.

  2. Johan skriver:

    Det är suveränt med höjd fordonsskatt. Folk behöver inte köpa de största, tyngsta och motorstarkaste bilarna. Sen är en stor del av nybilsförsäljningen tjänstebilar och då kanske det finns incitament för företagen att efterfråga billigare, snålare bilar. Och vem vet, då kanske biltillverkarna lyssnar.

  3. Jan Johansson skriver:

    Det är väl ganska uppenbart att målsättningen för våra ”folkvalda” är att beskatta allt som överhuvudtaget rör sig tills det inte rör på sig.
    Det tycks vara lättare att besluta om höjda/nya skatter än att ta sig an det alltmer stegrande våldet (exempelvis gänguppgörelser med skjutvapen).
    Ska dom nu som grädde på moset införa skatt på plastpåsar (för miljöns skull?) samtidigt som det finns ett antal filmklipp på hur man i tredje världen sköter sin sophantering så det ju ganska tydligt att det ENBART handlar om att håva in pengar till statskassan och ingenting annat.
    Tack för ordet.

  4. Marcus skriver:

    Suveränt skrivet och BEO sätter verkligen fingret rätt på problemet med beskattningen. Den har 0 med miljö att göra. Ingenting går tillbaka till vägarna eller för säkrare bilism, det går till att, helt respektlöst mot skattebetalarna, försörja analfabeter och latmaskar från mena.
    Johan, ta av dig din avundsjuk-jacka och kom in i matchen. Bilar av idag är inte i storlek av Beetle längre just av en anledning.
    Snacket om stora SUV till alla är fel. Hur många procent på våra vägar är tex BMW X6, Merca GLS eller Range Rover. Att bilar däremot är högre är snarare ett resultat av utvecklingen. Bilarna var för låga för 25 år sedan. Att sen tro att det bara är företag som köper nya tjänstebilar är inte heller rätt. Jag har ingen förmånsbil via mitt jobb men jag vill åka säkert 8ch modernt i nya bilar. Jag äger två nya, den ena med en 3-cylindrig,1.5L bensinmotor på 140hk. Den drar 0.4. Idag har jag en årsskatt på 660kr. När jag byter mot en ny så kommer den kosta mig 3000kr. Min andra bil, med en 6-cylindrig dieselmotor på 260hk drar 0.5 och har ett verkligt utsläpp som är betydligt mindre än en Volvo S40 Eller en vanlig Passat. Varför har den skatten gått upp från 1800, först till 2800 och när jag byter så blir kostnaden 10500kr. Det är exakt samma bil/motor. Det är helt rubbat!
    Detta med Mps sk gröna skatteväxling är inget annat än en sjuk miljöbluff för att dryga ut statskassan!

  5. RGR skriver:

    Bilismen måste minska radikalt, MEN naturligtvis måste framförallt miljöförstörande storföretag klämmas åt rejält. Staten måste gå in och peka med hela handen och helt sonika tvinga industrin att ställa om till grön produktion.

  6. Me .. skriver:

    Nja, nu är ju det inte gratis för ex. SSAB heller. ETS systemet har ett pris på 24€ per ton CO2.

Kommentarerna är stängda