Gå direkt till Nyheten (Högt betyg för Läckö-Kinnekulle i stor semesterundersökning)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Torsdag 17 oktober 2019
  1. Dagens namn:
  2. Antonia och Toini
  3. I morgon:
  4. Lukas

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Högt betyg för Läckö-Kinnekulle i stor semesterundersökning

Publicerad tisdag, 08 oktober 2019, 15:25 av Björn Smitterberg

Läckö och Kinnekulle överraskar när destinationen för första gången ingår i en stor undersökning om hur besökare uppfattar sitt resmål. Det är första gången som Destination Läckö-Kinnekulle deltar i undersökningen som har ett 30-tal svenska resmål med.

– Denna undersökning har varit en del i vår satsning under 2019 på att mäta och analysera våra besökare för att lära oss mer om dem, hur de tar sig hit, vilken som är den primära reseanledningen, vad de gör mer när de är här, hur länge de stannar osv. Resultatet hjälper oss att få en bättre bild av våra besökare och fungerar som underlag för framtida utveckling, säger Anna Ohlin Ek VD på Destination Läckö-Kinnekulle.

– Det vi utläser ur resultatet av Semestra i Sverige 2019 är att vi står oss bra i medvetenheten hos de svenska resenärerna, trots att vi är en av de minsta destinationerna i undersökningen. Om man räknar bort storstäderna så ligger Destination Läckö-Kinnekulle bra till som tredjehandsval av destinationer som de svenska resenärerna väljer att semestra i.

– Det område som destination Läckö-Kinnekulle sticker ut allra mest på är utbudet av sevärdheter, där konkurrerar vi med storstäderna och hela 54% av de tillfrågade anger att de valt att besöka destinationen för en specifik sevärdhet. Här har vi självklart ett guldkorn i Läckö Slott som den stora dragaren, men i de besöksintervjuer vi gjort med 300 turister på plats i destinationen i sommar ser vi också att det är oerhört blandade svar om vilken som är den huvudsakliga reseanledningen till destinationen. Detta bekräftar även vistelselängden som i genomsnitt är tre nätter, vilket innebär att besökarna väljer att spendera tid på att upptäcka mer i vår destination. Andra starka reseanledningar som anges i undersökningen är bland annat friluftsliv, naturupplevelser och kultur/nöjesevenemang.

– Väldigt roligt är också att destinationen får höga poäng vad det gäller bemötande och trevlig atmosfär, vilket är det som svenskarna skattar allra högst vid val av semestermål. -Att vi ligger över snittet i Sverige där bekräftar det goda värdskap som jag vet att våra besöksnäringsföretag, restauranger, caféer, besöksmål, boendeanläggningar och övriga Infopoints runt om i destinationen levererar varje dag. Jag är mycket glad över att kunna bekräfta att besökarna uppskattar det till alla dem, som gör ett toppenjobb i att möta och serva våra besökare, vi ska vara stolta över det, säger Anna Ohlin Ek.

Totalt över 4.500 riksrepresentativa svar i åldrarna 18-70 har samlats in genom en omfattande webenkät om att semestra i Sverige, definierat som att besöka en stad/destination i Sverige för nöjes skull genom att resa minst 5 mil enkel väg och sedan tillbringa åtminstone en övernattning i staden. Undersökningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget Research One på beställning av SNDMO.

Swedish Network of Destination Management Organisations (SNDMO) bildades 2016 och är ett nätverk för destinationer i kommuner med över 50.000 invånare samt kommuner där besöksnäringen har mycket stor betydelse. Nätverket består idag av över 30 av Sveriges största destinationer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *