Gå direkt till Nyheten (Batterier – möjlighet för Kinnekullebanan?)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Måndag 16 september 2019
  1. Dagens namn:
  2. Dag och Daga
  3. I morgon:
  4. Hildegard och Magnhild

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Batterier – möjlighet för Kinnekullebanan?

Publicerad torsdag, 05 september 2019, 08:28 av Björn Smitterberg

Nyligen har elbussar införts i Lidköpings Stadstrafik. Då väcktes i samtal idén om batteridrivna tåg.

Med hjälp av nättidningen Järnvägsnyheter ha Lidköpingsnytt fått tips om att det pågår utveckling av batteridrivna tåg och först ut kan järnvägssträckor i Holland bli.

Det är två ingenjörsföretag i järnvägsbranschen som börjat arbeta med batteri-idén och laddningsbara persontåg. Man räknar med att det första tåget kan komma att rulla om några år. De här tågen ska laddas i samband med stopp vid hållplatser och stationer med hög effekt. Om det lyckas behövs inte elledningar över spåren.

I Tyskland har man börjat pröva bränsleceller i tåg. På en testbana har man prövat batteritåg som får sin el från bränsleceller. Bränslecellerna utvecklar energin från bl a gas – helst vätgas.

Enligt en artikel i Järnvägsnyheter kan det dröja fem till sju år innan batterier med eller utan bränsleceller får kommersiellt genomslag.

Om idén överförs till Kinnekullebanan kan den kanske elektrifieras och Kinnekulle skulle slippa luftledningar på järnvägen som naturvänner motsätter sig. ___________
Järnvägsnyheter

6 kommentarer på “Batterier – möjlighet för Kinnekullebanan?”

  1. Robert skriver:

    Det pågår en debatt om att göra inlandsbanan fossilfri genom vätgasdriven järnväg. Det är ett betydligt mer ekonomiskt alternativ att elektrifiera tågen genom bränsleceller än att elektrifiera hela tågbanan.

  2. Ove Nordström skriver:

    Vad bra. När jag lyfte frågan förra mandatperioden var intresset väldigt svalt. Vad jag förstått kör man vätgas tåg både i England och Tyskland redan, så köp och ställ på Kinnekulle banan per omgående.

  3. Jörgen Larsson skriver:

    Vad tror du, Ove?
    Vätgas kanske är alternativet?

  4. Eric skriver:

    ”slippa luftledningar på järnvägen som naturvänner motsätter sig.” Finns det någon som vill ha luftledningar som stör landskapsbilden även på långt håll? Olycksrisken när barn leker i området? Och det är ändå inte det stora problemet. Det stora problemet innebär att en elektrifiering innebär en nybyggnation enligt de lagar vi har i Sverige, vilket i sin tur innebär kraftigt utökade skyddszoner för banområde och buller – som om det skulle byggas en helt ny räls! Det skulle innebära att en stor del av centrala Lidköping skulle behöva rivas. Det är inte folk i gemen riktigt medvetna om och det vore bra om man nämnde det i en artikel. Här låter det mer som att det finns bakåtsträvande naturvänner, vilket är rätt orimligt med tanke på att de flesta naturvänner snarare inte vill ha ett tåg som går på (fossil) diesel.

  5. Tage skriver:

    Syntetiskt diesel (dimetyleter) som är gjord på biogas , bara tuta köra! skit i explosiva batterier

  6. Thommy Karlsson skriver:

    Varför inte luftledningar där det finnes möjlighet, där man klara säkerhets zonen längs spåret.
    Man laddar och kör samtidigt och där man inte kan ha den breda säkerhets zonen, kör man på batteri, skulle troligtvis inte behöva så stora och tunga batteri. Man slipper att stanna för att ladda.
    Te-Kå

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *