Gå direkt till Nyheten (De susar bara fram i stadstrafiken
Bussarna laddas inför hösttrafiken)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 21 augusti 2019
  1. Dagens namn:
  2. Jon och Jonna
  3. I morgon:
  4. Henrietta och Henrika

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

De susar bara fram i stadstrafiken
Bussarna laddas inför hösttrafiken

Publicerad tisdag, 13 augusti 2019, 12:36 av Björn Smitterberg

Tyst.
Det är en av fördelarna med elbussar. Nu finns elektriskt laddade bussar som ska trafikera linjerna 1, 2 och 9 i Lidköping. Stadstrafik alltså. Tyst surrar de fram på gatorna. Snabba att accelerera i vid grönt ljus, men lite lägre så det på ett och annat ställe inte gör att köra över guppen vid övergångsställe – men det lovade Martin Björklund vid kommunens enhet för trafik ska ordnas snabbt med lite asfalt.
Det är inte bussarna som laddas med urtagen i taket – det är passagerarnas mobiler. Men wifi finns inte.

I dag var det nämligen kombinerad visning och invigning.

– Vi är utvalda, sa kommunalrådet Jonas Sundström (s) när han tillsammans med partivännen och ordföranden för Västtrafik Peter Hermansson klippte bandet, till vänster Nobinas operative chef Stefan Arnell.

– Vi är tidigt ute att få elbussar i Lidköping, och det är bra för passagerare, förare och inte minst boendemiljön, sa Jonas Sundström.

– Vi ligger i täten – de flesta andra regioner i landet har inte kommit så långt som vi med elbussar.

Västtrafik har flera märken av elbussar i trafik på olika orter. Bussarna i Lidköping kommer från en fabrik i Kina.

– Vi har gjort analyser och jämfört olika slags bussar och teknik över bussens livstid. Enligt dessa vinner elbussarna klart över bl a dieselbussar, säger Stefan Arnell.
– Bussarna kommer att laddas på nätterna på Nobinas nybyggda anläggning på Roddarvägen, och här kommer service och eventuella reparationer att göras.

Batterierna är av en särskild typ – inte litium. Det är högspänning och batterier finns på olika platser i bussarna. Tekniken är sådan att om ett batteri går sönder kan man fortsätta använda de övriga – och man byter alltså inte alla batterier. Servicepersonalen genomgår en särskild utbildning innan den får lyfta på ”locken”.

Så, elbussarna är här för att stanna – om man skojar till det.

Pär Eriksson är gruppchef vid Nobina – alltså ansvarig för personalfrågor – i Lidköping.
Han har arbetat med busstrafik i många år, bl a på kommunal nivå. I dag var han en av alla som bombarderades med frågor under en bussrundtur.

Lars Svensson, som är st f kommundirektör just nu, var en av provåkarna i dag. Han konstaterade att även elbussar måste stanna för tågen. Men undrade lite när han talade med den kommunala trafikenhetens Martin Björkdahl när tågen blir batteridrivna – sådana finns nämligen. 

Många inblandade är det.
– Kommunen bestämmer vilken trafik man vill ha – och får betala extra för förändringar.
– Västtrafik upphandlar och beställer.
– Nobina ”gör verkstad” av allt som Västtrafik vill – alltså ser till att bussarna går.

Annica Broo – en elbuss-chaufförerna i Lidköping. I dag körde hon en runda i Lidköping med inbjudna.
Ingen hade biljett men fick åka ändå. Fast bussen stannade inte vid någon hållplats. Man fick stiga av där man tidigare stigit på.

Invigning av modern kollektivtrafik – i ett perspektiv…

Bussparker har asfalt – men de här blå bussarna är ovanligt gröna i drift.

På måndag börjar höstens turlista gälla, då får man höra upp så man märker när bussen kommer till dig som väntar på hållplatsen.

_____________________________
Bilderna i reportaget är klickbara till större format.

2 kommentarer på “De susar bara fram i stadstrafiken
Bussarna laddas inför hösttrafiken”

  1. jim_Ljung skriver:

    Japp ! Då var det åter en dag att minnas i Lidköpings historia.
    En dag med glädje o stor förväntan. Lidköping ”får” nått nytt o fint som alla är stolta över. En elbuss full med fripassagerare,som med glädje susar omkring i våran vackra stad.
    Tror nog att flera, men inte speciellt många kommer att välja åka buss bara för att det är en med batteri i.
    Detta kommer nog bara bli ytterligare spökbuss..
    Om man inte rejält sänker priser på all busstrafik kommer den aldrig bli intressant för vanligt folk.
    Länge leve fripassagerarna som kan fylla våra kommunala transportmedel!

  2. Leif Johansson skriver:

    Hur är funktionen med eldrift under vintertid?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *