Gå direkt till Nyheten (Hanna vill ge eleverna på ortopeden en bra start i arbetet)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Tisdag 17 september 2019
  1. Dagens namn:
  2. Hildegard och Magnhild
  3. I morgon:
  4. Orvar

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Hanna vill ge eleverna på ortopeden en bra start i arbetet

Publicerad torsdag, 08 augusti 2019, 07:15 av Redaktionen

Ortopedkliniken vid Skaraborgs Sjukhus lägger stor vikt vid att undersköterskeelever får en bra start i arbetet. En av dem som tagit sig an den uppgiften är undersköterskan och handledaren Hanna Eriksson.

-Det är så oerhört viktigt med handledning. Det är ett sätt att få lära sig ett yrke på ett strukturerat och innehållsrikt sätt. Där eleven har möjlighet att ställa frågor under praktikens gång och jag som handledare har möjlighet att kunna analysera min egna arbetsinsats. Samt få eleven att komma in i en arbetsgrupp på ett naturligt sätt, säger Hanna Eriksson.

Hanna Eriksson trivs i rollen som handledare. Foto: Bild och Media/Skaraborgs Sjukhus

Hanna Eriksson ser sig själv som ett stöd för eleven under praktiken, vilket har stor betydelse i början då eleven ofta kan känna sig osäker både på de praktiska momenten och de sociala situationerna som uppstår.

-Som handledare är jag där och samlar upp känslor kring olika möten där eleven får möta patienter i sorg, glädje, besvikelse, uppgivenhet, ilska och hopp. Jag försöker vara den trygga punkten för eleven och uppmanar dem till att reflektera och analysera, säger Hanna Eriksson.

Handledningen kan sorteras i några olika delar:

  • Första dagarna så handlar det mycket om att bara hitta i lokalerna, lära sig rutiner och att observera arbetet i omvårdnaden.
  • Sedan får eleven göra mer och mer. Handledaren är med i rummet och visar och förklarar hur man gör vissa arbetsmoment som sedan eleven är med och utför.
  • Man går igenom mål för mål, praktiska moment och den sociala delen, som att sitta ned med en patient och bara prata lite eller trösta. De får även lära sig mer ortopediskt specifika uppgifter.
  • De två sista veckorna går eleven mer och mer självständigt och avslutas ofta med kursen där dom gör ett så kallat gymnasiearbete som visar på deras förmåga att självständigt kunna planera, utföra och utvärdera ett vanligt förekommande arbete i vården.

-Praktiken och handledningen är inte bara av betydelse för själva lärandet av ett nytt yrke utan är också väldigt utmanande och utvecklande på att personligt plan. Man stärks som person och utvecklar sina färdigheter, säger Hanna Eriksson.

Vad fick du själv för handledning när du började jobba?

-Min första praktik som jag gjorde var på ett äldreboende. Detta gav mig så mycket. Allt var nytt och då var det så otroligt skönt att ha en trygg och vänlig vuxen vid min sida som gick igenom vad vi skulle göra och stöttade mig genom allt.
_______________________________
Artikel och bild från Skaraborgs Sjukhus