Gå direkt till Nyheten (Redaktören prövar årets trend: Tågluffning)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Måndag 16 september 2019
  1. Dagens namn:
  2. Dag och Daga
  3. I morgon:
  4. Hildegard och Magnhild

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Redaktören prövar årets trend: Tågluffning

Publicerad fredag, 19 juli 2019, 08:00 av Björn Smitterberg

Alla talar om flygskam. Ja,  en hel del i alla fall. Så redaktören hakade på årets semestertrend – tågluffning. En ganska skakig upplevelse. Men trevlig. Rykande.
.

Kan man få KOL av koleldade tåg?

Redaktören har luffat på ångtåget mellan Lundsbrunn och Skara T o R. Det här är berättelsen om den resan. 3:e klass. En resa till 1950-talet kanske. Lite skakig, ibland krängande. Men redaktören kom fram.

Från perrongen i Lundsbrunn ser vi att tåget som en gång kom från Göteborg på sin väg mot Forshem, just kommer in på spår 1 i Lundsbrunn.
Spåret från Skara tar slut i Lundsbrunn – därav heter det numera Skara-Lundsbrunn Järnvägar.
Materialet är lite från olika håll. 

Hästar transporterades förr. Under Andra världskriget var järnvägen en betydande del av beredskapen och den militära rörligheten.
En av vagnarna i resans tåg var en upprustad vagn där hästar kunde åka med – oavsett kristid. en särskild kamin finns.

Skyltar – en del av minnen från järnvägarna förr.

Ånglok – drivs av vatten. Kol är bara till för att göra gas av vattnet. Tankning sker i Lundsbrunn.

Förr gick tåget mellan Göteborg och Forshem med en mängd hållplatser.
Klart för avgång – numer är ju tågen ofta försenade. Här var det sen avgång med en minut.
– Tag plats – tåg till Skara via….

En resa bakåt i tiden? 

Skyltar, skyltar…

En konkurrent – privatbana i Myråsentrakten.

– Är vi inte framme snart. Det skakar och lutar. Det gör inte tunnelbanan hemma…

En inte helt vanlig syn i dag – bilar som får vänta medan tåget passerar. Men det här spåret har även en planfri korsning.

Framme i metropolen.

Det sägs att förr kom alltid tåget när husmor hade tvätt på tork…

Som vanligt…

Denna museiförening har flera olika varianter av tåg. Bara ett drivs av kokande vatten, övriga av diesel. Den dieseldrivna rälsbussen behövs för när det är torrt i skog och mark är det olämpligt med koleldning.

_______
Turlista – Bilderna är klickbara till större format.