Gå direkt till Nyheten (Lidköpings kommun: Nu utökas självservice via nätet)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Måndag 14 oktober 2019
  1. Dagens namn:
  2. Stellan
  3. I morgon:
  4. Hedvig och Hillevi

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Lidköpings kommun: Nu utökas självservice via nätet

Publicerad måndag, 10 juni 2019, 11:15 av Björn Smitterberg

Med hjälp av tjänster på Mina sidor underlättas och höjs servicen för alla som har ärenden med Lidköpings kommun. Nu har den servicemöjligheten utökats.
Målet är att alla ska kunna hantera sina ärende från ett och samma ställe på lidkoping.se.

Från klockan 10 på onsdag finns den nya sidan för självservice.

Bakgrunden är att allt fler funktioner i samhället är digitala och de flesta företag, myndigheter och organisationer låter sina användare utföra sina ärenden genom digitala tjänster, det Lidköpings kommun valt att kalla Självservice. Alla kommuner har krav på sig att ta fram digitala tjänster för att täcka invånarnas behov av kommunikation och information från sin kommun.

I höstas ingick Lidköpings kommun ett samarbetsavtal om utveckling av digital självservice tillsammans med kommunerna Essunga, Grästorp, Götene, Skara och Vara. Målet är att effektivisera arbetet och på så sätt skapa bättre service till kommuninvånarna. I Mina sidor ges en översikt över ärenden med kommunen. Det kan exempelvis vara en anmälan till kurs, en bokning av en lokal eller plats i tomtkön. Kontaktuppgifter som bara behöver fyllas i en gång. Även SMS kan väljas för att få svar.

– I Mina sidor samlar vi vår självservice på ett ställe. Vi vill underlätta vardagen för invånare, organisationer och företagare inom Västra Skaraborg genom att göra det lättare att uträtta ärenden med kommunen. Planen är att alla sex kommunerna ska vara igång under hösten 2019 säger Åsa Vallmar, projektledare självserviceteamet.

De nya digitala tjänsterna är anpassningsbara och går att använda när som helst på dygnet från en dator, surfplatta och smartphone.

– Med den nya tekniska plattformen har vi förutsättningar att fortsätta utveckla befintliga och nya smartare digitala tjänster utifrån kommuninvånarnas behov. Nu kan vi slå ihop flera tjänster till en vilket också underlättar för kunden. Det går att spara en ansökan och göra klart vid ett senare tillfälle. Det handlar i grund och botten om att utveckla välfärden med hjälp av digitaliseringens möjligheter. I den nya plattformen finns ett väl utvecklat handläggarstöd vilket gör det enklare även internt för oss som arbetar med våra digitala tjänster. Det här är ytterligare ett steg i vårt arbete mot enklare och bättre service, säger Åsa Vallmar.

– Så här ser plattformen ut, klicka – OBS att den inte fungerar förrän på onsdag.