Gå direkt till Nyheten (Vänermusei Vänners årsmöte med stipendieutdelning)

2. 22 januari 2022

Vänermusei Vänners årsmöte med stipendieutdelning

Publicerad fredag, 22 februari 2019, 09:29 av - Inskickat material

ingridjohanssonIngrid Johansson fick stipendium för sina forskningar om Kållandsös släkter och gårdar. Bror Hedlund överlämnade.

Årsmötet hölls den 20 februari på sedvanligt sätt på Vänermuseet där ett femtiotal medlemmar hörsammat kallelsen.

Mötets höjdpunkt var att dela ut årets stipendium på 15.000 kr till Ingrid Johnsson med motiveringen:
– Ingrid Johnsson har tilldelats stipendium som uppskattning för sitt stora engagerade bygde- och släktforskarintresse där Ingrids efterforskningar är en säker källa om Kållandsö i gången tid.

Efter att Ingrid studerat och benat ut svårtydda texter, kartor, husförhörslängder, bouppteckningar, domböcker m. m. och skaffat sig ett källmaterial så har hon förmågan att berätta om många personers livsöden på ett levande sätt.

Ingrid Johansson fick sedan möjligheten att berätta om tre framstående kvinnor som härstammar från Kållandsö och som hon också har släktband med. Författaren Selma Lagerlöf, länsmejerskan Anna Gustafsson och fackföreningsordföranden i USA Mary Anderson som alla hade ett socialt patos och gjorde ett bestående avtryck i den bygd och den tid de verkade i.

En minnesvärd kväll för oss i Vänermusei Vänner och ett stort grattis till Ingrid.

Den nya styrelsen i Vänermuseets vänförening består av ordf Bror Hedlund, kassör Eva Andersson, Sekr Gunnar Hjorth, övriga ledamöter är Raymond Andersson, Tom Roffey, Birgitta Tollmar, Martin Stenholm samt Musée chefen Ida Bilvèn.