Gå direkt till Nyheten (Debatt: Köpte dubbla tågbiljetter
i försök att rädda Kinnekullebanan från galgen)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Måndag 14 oktober 2019
  1. Dagens namn:
  2. Stellan
  3. I morgon:
  4. Hedvig och Hillevi

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Köpte dubbla tågbiljetter
i försök att rädda Kinnekullebanan från galgen

Publicerad onsdag, 16 januari 2019, 13:01 av Insändare

debatt-insikonLidköpingsföretagaren Alexander Forselius oroas över  Kinnekullebanans framtid.
– Den är en halspulsåder för Lidköpings näringsliv!.

Jag är mycket oroad över Kinnekullebanans framtid och anser att den är Lidköpings halspulsåder.

Slaktas den kommer Lidköping att dräneras på arbetskraft och folk härifrån flyttar ifrån Lidköping eftersom direkttåg till Göteborg och närliggande orter är en förutsättning för oss som företagare att kunna sköta vår verksamhet såsom att åka ut till kunder och uppdrag och möjligheten för anställda att ta jobb på de större orterna runt Göteborg.

Om banan läggs ned riskerar folk att bli tvungna att säga upp sig själva från sina jobb vilket får katastrofala konsekvenser för samhällsekonomin både i Göteborg och andra städer. Den som säger upp sig själv straffas med 45 dagars avstängning och samhällsekonomiskt skadas svårt.

Det blir nog på sikt i förlängningen dyrare med massarbetslöshet än att behålla och bygga ut banan istället men tyvärr är jag rädd att kortsiktiga kalkyler och siffror väger tyngre än en fungerande arbetsmarknad.

Jag är så pass oroad att jag på min senaste affärsresa köpte dubbla biljetter, både dygnsladdning och förköp enkel till resorna helt enkelt för att jag vill stötta Västtrafik ekonomiskt och visa Västtrafik hur vitalt det är att Lidköpings förbindelser med omvärlden inte kapas på grund av girighet där alla resurser centreras till Göteborgsområdet som dränerar de små orternas infrastruktur.

Att kunna bo på mindre ort har många fördelar. Alla ska inte tvingas att flytta till Göteborg för att tågen dras in i Lidköping.

Alexander Forselius
VD och grundare av Buddhalow, ett IT- och mediebolag lokaliserad i Lidköping

8 kommentarer på “Debatt: Köpte dubbla tågbiljetter
i försök att rädda Kinnekullebanan från galgen”

  1. Jakob skriver:

    Och alla pengar vi lägger på tågbiljetterna går oavkortat till nya busslinjer och nya spårvagnar i och omkring Göteborg.
    Vi Lidköpingsbor måste stå samman och stå upp hårdare mot regionen angående både västtrafik och sjukhuset. Dom fullkomligt skiter oss alla i ansiktet.
    Väntar bara på att någon driven person skall påbörja en större protest.

  2. Lenny skriver:

    Helt korrekt enligt ovan kommentar, intäkter landar sällan här hos oss på glesbygden. Jag är en av de som pendlar från Lidköping in IT-branschen. Borde vi inte kunna ställa politikerna och kommunen emot väggen? Det är ju ändå Västra Götalands Regionen som nu är ENSAM ägare av västtrafik.

    Se bara på hur ofta tåget är inställt….

  3. Watchingeye skriver:

    Tyvärr verkar det vara så att Gbgsregionen har prio framför alla andra kommuner. Bl.a MP gav uttryck under valkampanjen vid direkta frågor kring detta, att man nog ändå ville prioritera Gbg i första hand. Nu vill inget parti öppet ta i varken buss- eller tågfrågan. Det enda svar jag personligen fått vid direkta undringar är att bollen ligger hos mig, nämligen att beteendeförändra mig till kollektivåkning. Skapas då förutsättningar för detta? Nej.

  4. Alexander Forselius skriver:

    Aha, så alla pengar jag lägger på är till nya spårvagnar och bussar i Göteborg som krockar i tid och otid då? Blir nog att skicka återkrav direkt :-)

  5. Watchingeye skriver:

    Alexander: Den enda synbara förbättringen kring kollektivtrafiken som rör vår kommun, är väl nya o fina hållplatser.. Vad gäller utbud och prisbild har väl inget ändrats på nåt positivt vis. Linjer utanför stadskärnan tas bort alltmer och ökade pendlingsmöjligheter till Örebro o Göteborg prioriteras icke hos regionen.

  6. Alexander skriver:

    Watchingeye: Precis, vad gör de fina hållplatserna för nytta då om det inte längre eller bara sällan går någon trafik där, är det tänkt som konstverk eller dekoration då?

  7. Watchingeye skriver:

    Alexander: Enl kommunföreträdare ska hållplatserna främst gagna säkerhet o det är säkert bra så. Om det har ökat antal väntande på hållplatsen? Icke alls. Vad gäller ökat kollektivt resande i, till o från kommunen är inget kommunen ämnar bidra aktivt till på annat sätt, utan det åläggs oss invånare att enskilt ta det ansvaret. Har jag fel i detta blir jag gärna emotsagd här av nån ”ansvarig” tj.man. Politikerna har valt att inte yttra sig alls.

  8. Alexander Forselius skriver:

    Tjenixen, på resan jag dubbelbokat kunde jag sitta och meditera mindfulness (Aquafulness) och förflytta min själ Vänern, och njuta av lite skönt bad i vågorna med astralkroppen, samtidigt som den fysiska kroppen åkte i några hundra kilometer i timmen. Det blev med andra ord bra utbyte av biljettpengarna för min del, i alla fall karmamässigt, kändes bra att försöka bygga karma. Hoppas bara inte Göteborg snor den.

Kommentarerna är stängda