Gå direkt till Nyheten (Debatten fortsätter om Kinnekulletågen:
– Min kritik gäller konstant fordonsbrist)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 23 januari 2019
  1. Dagens namn:
  2. Frej och Freja
  3. I morgon:
  4. Erika

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Debatten fortsätter om Kinnekulletågen:
– Min kritik gäller konstant fordonsbrist

Publicerad onsdag, 21 november 2018, 15:24 av Insändare

ikon_taagkorsning– Tågresenärerna är inga statister i ett järnvägsmuseum! Vi kan inte lägga tiotusentals kronor varje månad på taxiresor för att tåget är inställt!
Det skriver Petra Gunnarsson som skärper sin kritik mot Västtrafiks skötsel av Kinnekullebanan.

Tidigare inlägg i denna debatt:
Kinnekulletåget klarar inte uppgiften 
Västtrafik svarar på kritik

– – – –

Svar till Västtrafiks svar angående kritiken om misskötseln av Kinnekullebanan.

Som jag skrev så har jag all förståelse för att vi har fyra årstider som ibland medför problem med tillfälliga avbrott i trafiken.

Kritiken här avser främst den mer eller mindre konstanta fordonsbristen. Tidigare aktörer har ordnat med gratis ersättningsresor för alla resenärer oavsett var på sträckan man har klivit på/av. Därmed inte sagt att det har varit problemfritt tidigare heller.

insändarfotob

Västtrafik skriver att de ersätter taxiresor upp till 1150 kronor per person.
Det handlar inte om att jag personligen har blivit drabbad flera gånger utan i stort sett dagligen flera månader i sträck! Och många fler med mig.

Hur många har möjlighet att lägga ut för så orimligt många taxiresor?
Troligen inte ens Västtrafik själva när summan per person för taxiresor skulle kunna uppgå till minst 10.000 kronor på en enda månad.

Det råder dessutom olika bud var gång man ringer och uppdaterar sig med kundtjänst om vem som skall betala för taxiresan som skall ersätta tåget? Självklart löser man det på alla andra tänkbara sätt om det är möjligt. Så skapas det effektivt nollor i statistiken för de sträckorna.

Vad gäller resestatistiken blir det genom svaret från Västtrafik än mer uppenbart att det genom långvarig försummelse kan skapa den statistik de själva önskar.

insändarfoto

I nomineringen till Sveriges vackraste järnvägssträcka beskrivs Kinnekulle som ett sagoland med unik natur. Visst lever vi på en mycket vacker plats, men vi ingår inte som statister till ett järnvägsmuseum.

Vi behöver ta oss till jobb, skola och uppdrag! Även boende i ett sagoland betalar skatt.

Vad är en tågverksamhet utan tåg för verksamhet?
Tågen behöver inte bara bli stabilare på sikt. De behöver rulla nu eller ersättas av något annat rullande för samtliga resenärer och arbetspendlare längs med Kinnekullebanan. Eldrivna, dieseldrivna, eller ånglok är oväsentligt bara Västtrafik sköter det uppdrag de åtagit sig.

Dags för politikerna i kommunerna längs med banan att vakna upp och se vad som blir konsekvenserna när den ena handen rustar upp spåren och den andra handen avvecklar genom långsiktig försummelse av själva färdmedlen.

Det är naturligtvis kostsamt att rusta upp och köpa in nya tåg för Västtrafik men det är alltid någon som måste betala priset.
Just nu är det resenärerna, jobbpendlarna, landsbygden, kulturen, turismen, och näringslivet längs med Kinnekullebanan som betalar priset för misskötseln av Sveriges vackraste järnvägssträcka.

Petra Gunnarsson
Arbetspendlare och resenär på Sveriges vackraste järnvägssträcka
(Foto Petra Gunnarsson)

1 kommentar

  1. Watchingeye

    Otroligt bra skrivet! Det du påpekar kring berörda kommuners engagemang i frågan är oerhört viktigt. Vad gäller Lidköpings kommun får man nog säga att allt som har med kollektivtrafik är lågt prioriterat. ….förutom nya busshållplatser i stadskärnan. Tåget borde vara ett nav, men ses tyvärr lite över axeln. Jag kan ha fel på den punkten men synbar aktivitet i frågan ses definitivt inte. Kommunerna sitter i VTs knä o åker liksom bara med……

Kommentarsfunktion är inaktiverad för denna nyhet