Gå direkt till Nyheten (Debatt: Kinnekulletåget klarar inte uppgiften!)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Tisdag 20 november 2018
  1. Dagens namn:
  2. Pontus och Marina
  3. I morgon:
  4. Helga och Olga

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Debatt: Kinnekulletåget klarar inte uppgiften!

Publicerad lördag, 10 november 2018, 09:25 av Insändare

debatt-insikon– Västtrafik sköter inte sitt uppdrag på Sveriges vackraste järnvägssträcka.
Det är pendlaren Petra Gunnarsson som ifrågasätter upphandlingen av trafiken och undrar om det är en nedläggning i smyg eftersom färre kan använda tåget – det är alltför många avbrott i trafiken.

Hur är det möjligt att vinna en upphandling och sedan inte leverera det mest grundläggande, det som hela uppdraget går ut på? Att tillhandahålla tåg som går från punkt A till punkt B.

Det är inte banan som är problemet som många tror utan fordonsbrist. Det finns helt enkelt inga tåg som håller ihop för att klara uppdraget på Sveriges vackraste järnvägssträcka! Denna fordonsbrist uppstår oftast 2 minuter innan avgång och mer frekvent på vissa avgångar.

All förståelse för att det kan hända akuta situationer men inte flera månader i följd!

Om en mjölkbonde inte har tillräckligt många kor i stallet och inte kan leverera mjölk då får verksamheten läggas ner. Är det rimligt att det är resenärerna/arbetspendlarna som betalar ett mycket högt pris i förlorad tid och inkomst när det saknas tåg i Västtrafikstallet?

Borde inte då uppdraget gå över till en annan aktör som klarar uppdraget?kinnekulletaag

Den morgontur som jag själv anpassat mitt arbetsliv efter har utan överdrift ställts in till 70% precis innan avgång. Det har blivit en vana att dagligen alltid ha plan a-ö för att ta sig till jobbet. Vilket naturligtvis är oerhört stressande. Att ta sig an uppdrag i Göteborg är bara att glömma. Sannolikheten att komma fram i tid är osannolik.

Inga ersättningsbussar ersätter trafiken på de små stationerna på Kinnekulle. Detta vet de inte om i Moldavien eller var de nu sitter på informationen. Följden blir olika bud och förhandlingar var dag. Ibland blir budet att själv beställa en taxi för att sedan få ersättning.

Det här handlar om lika stora kostnader att lägga ut på en enda dag som vad ett månadskort kostar! Ibland har det hänt att Västtrafik har beställt en taxi som går hela vägen till Lidköping och som jag inte behöver betala. I går fick jag dock beskedet att det inte kommer ske mer då det blev för dyrt för Västtrafik!!

Vi som bor vid de små stationerna får vänta till nästa tåg avgår, det spelar ingen roll om det tar fem timmar eller till nästa dag.

Kanske är det så att Västtrafik helt vill slippa sitt uppdrag att köra små trista tåg på svensk landsbygd. De vill bara köra höghastighetståg mellan större orter. Liksom posten som vill  slippa dela ut brev och bankerna som slutat hantera kontanter.

Så till Västtrafik: Ett hållbart resande är tåg som håller ihop! Långsiktigt lyckas Västtrafik mycket väl med att helt utarma kollektivtrafiken på Sveriges vackraste järnvägssträcka.

Genom att förvalta sitt uppdrag på detta sätt så skapas det effektivt nollor i resestatistiken. Tåget kan läggas ner för det är ju ändå ingen som åker. Jag undrar just varför?!

Vill man ha lite spänning i vardagen skall man försöka arbetspendla med Västtrafik.

En stor eloge till den vänliga och tappra tågpersonalen som får agera kaospiloter och ”äventyrsguider” på Kinnekullebanan!

Petra Gunnarsson
Arbetspendlare och resenär på Sveriges vackraste järnvägssträcka

4 Comments

  1. Watchingeye

    Tack för en mkt angelägen! I regionen kan man nog slå fast att det endast är Gbg o dess närhet som det satsas på. Västtrafik o därmed Regionen har blygsamma ambitioner att få det att gå ihop i övriga delar av VG. Du skriver ”Tåget kan läggas ner för det är ju ändå ingen som åker.” Detta är ju ett argument flera Lidköpingspolitiker redan använder för att förklara buss-situationen i kommunen. Tågtrafiken är nog tyvärr medvetet döende.

  2. Bruno

    Jag vågar inte längre planera för att resa med Kinnekulletåget. Har blivit ”lurad” tre gånger under hösten och någon ersättningsbuss har inte synts till och Västtrafik vet inget. En dam som skulle resa samtidigt talade med någon annan på Västtrafik och när hon frågade hur hon skulle kunna ta sig till Gbg fick hon det intelligenta svaret ”har du ingen bil då?”.

  3. CHECKER

    Sverige kanske kan börja med att ha lok som går på både el och diesel,blir det strömlöst så kan dom ändå köra vidare,om inte annat hålla värmen uppe på vintern och fungerande toaletter

  4. Watchingeye

    Idag höjer SL/sthlms län) månadskortet till 890kr. Det kan tyckas vara mkt, men det ska bl.a täcka för nya tåg. Västtrafik tar 1190 och har ont om fungerande tåg. Lite fascinerande. Ännu mer fascinerande kan man tycka det är att det kostar 760kr att åka inom Lidköpings kommun där det knappt finns busslinjer värt namnet. Man har ju knappt råd att beteendeförändra sig o låta bli bilen… ;-)

Du har skrivit 0 av 450 tecken