Gå direkt till Nyheten (Skarp kritik från företagare när Kartåstrafik diskuterades)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Söndag 18 november 2018
  1. Dagens namn:
  2. Lillemor och Moa
  3. I morgon:
  4. Elisabet och Lisbet

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Skarp kritik från företagare när Kartåstrafik diskuterades

Publicerad onsdag, 12 september 2018, 12:09 av Björn Smitterberg

fröjd

Kommunledningen i Lidköping och Tillväxt Lidköping arrangerade i dag ett möte om trafiksituationen på Kartåsenområdet – och det var inte nådiga företagare som mötte kommunstyrelsen och samhällsbyggnadsnämnden resp ledningar.
Peter Fröjd med Biltjänst sade att hans intresse svalnat betydligt eftersom det inte blir någon infart till/från nya 44:an under överskådlig tid.

Lidköpings kommun ligger i startgroparna för att bygga gång- och cykeltunnel från Änghagenområdet till Kartåsens handelsområde, och planerar även en särskild gata för tung trafik längs järnvägsbanken som går mellan Kartåsenområdet och Motorarenan. Den skulle kunna byggas inom rimlig tid, anser man vid kommunen. Den  skulle alltså utmynna i nuvarande 44:an strax öster om nuvarande infart/utfart till Kartåsen.

Men kritiken var stark; Varför har inte kommunen och politikerna agerat tidigare?

gustavedvinsson201809

– Vi är låsta av Trafikverket. Vi har försökt på alla sätt att få Trafikverket att acceptera en ny infart från nya 44:an men ger oss kalla handen, sa Gustav Edvinsson, socialdemokrat och ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden.

trafikplaner2018

toragustavsson

Tora Gustafsson, trafikexpert vid Lidköpings kommun, sa att 60 procent av trafiken som i dag går vid Kartåsenkorsningen kommer att försvinna om cirka ett år när nya vägen är helt klar.

Företagare menade även att kommunen har haft lång tid på sig, flera år, att agera men att inget tydligt har hänt

3 Comments

  1. Britt Andersson

    Vaddå låsta av trafikverket? Utfarten har varit kaotisk de senaste 20 åren och stängningen till Vennerbergsvägen gjorde inte situationen på något sätt bättre. För den som passerar korsningen är det med livet som insats. Okunnighet eller ingen planering fån kommunens sida!
    Britt

  2. Rickard

    Nu när 44:an öppnas nästa år, det bästa måste la ändå vara att folk som ska till filsbäck får köra wennerbergsvägen ut till 44:an, och vägen mellan korsning wennerbergsv-kartås korsen tas bort, det betyder ju att den korsningen blir betydligt mycket bättre!

  3. Johan

    Det går inte bra att hata bilar om man samtidigt ska vara expert på trafik. Trafikplaneringen har varit kass i åratal och ska Lidköping växa med hamnstad och handel måste det tillsättas riktiga trafikexperter och inga bilhatare som vill sabotera trafiken för att försöka tvinga invånarna att välja andra alternativ.

Kommentarsfunktion är inaktiverad för denna nyhet