Gå direkt till Nyheten (Tore Sahlström om de lokala budskapen på valaffischerna i val 2018)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Lördag 16 februari 2019
  1. Dagens namn:
  2. Julia och Julius
  3. I morgon:
  4. Alexandra och Sandra

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Tore Sahlström om de lokala budskapen på valaffischerna i val 2018

Publicerad lördag, 01 september 2018, 15:28 av Tore Sahlström

tore_valaffisch-bNu återstår bara en vecka till valdagen och nu så här i valspurten pågår valarbetarnas febrila arbete att övertyga medborgarna att rösta på sitt parti.
Valaffischer har funnits sedan mitten av 1800-talet och bestod då med korta textmeddelande som mest liknade en första sida på en tidning. Trots de moderna kommunikationskanalerna såsom TV och, internet finns valaffischerna och plakaten fortfarande kvar. Det är förmodligen tal om traditioner i det här fallet.
Jag försökte att ta reda på hur de lokala valaffischerna och plakaten i vår stad är utformade inför årets val. Några partier satsar mera på lokala budskap än andra.

Några har inga som helst lokala upplysningar.

Under min rundvandring i centrala stan och dess infarter kunde jag inte hitta en enda lokal affisch från Miljöpartiet eller Sverigedemokraterna.

Miljöpartiet kanske tänker på miljön och vill därför inte solka ner med papper och plakat.

Sverigedemokraterna kör ju hårt med bild på Jimmie Åkesson runt om i Lidköping och har inte något lokal information på plakaten.

tore_valaffisch-e

Även bland Kristdemokraterna kunde jag inte finna något med Lidköpingsanknytning. KD lanserar mycket sina Skaraborgska kandidater Annica Eclund, Tibro, och Isabelle Waldenvik, Skövde.

tore_valaffisch-d

Mest lokala budskap står nog Moderaterna för i Lidköping.

Även Liberalerna, Centern och Socialdemokraterna har flera med lokal anknytning.

Moderaterna har till och med ett mycket lokalt plakat med texten ”Öppna vänstersvängen till Filsbäck”. M har också lite fyndigt anslag vid infarten med syfte på sjöstaden Lidköping ”Lidköpings ekonomi har gått på grund”.

tore_valaffisch-a

Liberalerna satsar hårt på skolan och här man satt upp ett plakat just utanför Rudenschöldskolan med en bild på kandidaten Pär Johnsson.

tore_valaffisch-c

Det har på de senaste valen blivit mera populärt med personbilder på affischerna. Det tog nog fart efter valet 1998 då Centerpartiet lanserade den nye partiledaren Lennart Daléus med texten ”Det här är Lennart”.

tore_valaffisch-h

tore_valaffisch-i

Socialdemokraterna satsar hårt med personbilder. På deras plakat har man även satt lite svenska flaggor runt om budskapet.

tore_valaffisch-g

Vänsterpartiets lokala slogan är att de vill ha ett jämlikt Lidköping.

Valaffischerna får sättas upp fem veckor före valdagen och, skall tas ned senast en vecka efter valet.
Valaffischerna och plakaten är i Sverige mera en tradition och, ingen nödvändig del av de moderna valkampanjerna. Skulle någon avstå att affischera inför valet skulle det förmodligen kanske inte ge någon negativ effekt.

Ett faktum är att alla valaffischer inte har en avgörande påverkan. Men vilket parti vågar ta det första steget och, slopa affischeringen och plakatbudskapen.

Vi får nog även i fortsättningen se dessa plakat och affischer i Sverige och lokalt i Lidköping i framtida val. För det verkar vara en tradition som, har bitit sig fast.

Jag har kanske missat något partis lokala budskap. Jag har i alla fall varit i centrum och Lidköpings infarter för att spegla det lokala flödet.

Inga kommentarer

Kommentarsfunktion är inaktiverad för denna nyhet