Gå direkt till Nyheten (Debatt: Miljöhyckleriet)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Tisdag 16 oktober 2018
  1. Dagens namn:
  2. Finn
  3. I morgon:
  4. Antonia och Toini

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Debatt: Miljöhyckleriet

Publicerad torsdag, 30 augusti 2018, 19:13 av Redaktionen

debatt-insikon– Varför används inte ny teknik för att lösa klimathotet?
Frågan ställs av vänsterpartisten och debattören Ove Nordström.

Miljöhyckleriet!

Klimatpolitiken i Sverige har blivit en veritabel pajkastning. Alla vill göra mest för miljön, men ingen gör någon verklig skillnad.

Miljöutmaningarna löses inte av enskilda konsumenter. De löses heller inte av platta skattehöjningar vilket tycks ha blivit nuvarande Miljöpartiets enda politiska verktyg. Att det skulle rädda något klimat i världen är ju enbart struntprat.

Sanningen är att lösningarna finns, men eftersom tvingande politiska beslut saknas så händer ingenting avgörande i positiva effekter för klimatet. Varför är det då så?

Personligen är jag övertygad om att det är den ekonomiska makteliten som sätter stopp.

Ca 100 företag i världen står ensamma för 70% av alla utsläpp av klimatpåverkande gaser. Minns då att endast 8 personer, ensamma äger lika mycket som hälften av jordens befolkning, 3,5 miljarder människor. I huvudsak är detta företag inom fossilbränsleindustrin. Självklart vill inte de se sina lönsamma verksamheter försvinna. Och genom sin ekonomiska maktsituation har de bakbundit (köpt, utpressat?) politikerkårerna.

Vi kan idag bygga hus som klarar sig helt utan extern uppvärmning. Varför tillåts då fortfarande övrig byggnation som inte klarar dessa krav? Var inte klimatet en ödesfråga?

Under andra världskriget hade vi en bred samlingsregering pga det allvarliga läget. Inför hela planetens ödesfråga har vi enbart politiskt käbbel om några extra skattekronor hit eller dit, (enda undantaget är Jonas Sjöstedts förslag om förbud för nybilsförsäljning av fordon med fossilbränsledrift från 2025). Varför är det så?

En intressant teknik är bränslecellsteknologin. Bränsleceller är inget nytt, grundprincipen beskrevs redan 1839 och de första fullt fungerande cellerna byggdes i USA för drygt 70 år sedan.

Bränslecellsteknologin är redan så långt utvecklad att en privatperson (visserligen elektriker) i Göteborg byggt sin egen anläggning för framställning av vätgas så att han är helt självförsörjande på el och värme samt bränsle till sin bil.

I Tyskland finns färdiga tåg att köpa för att direkt ställa på Kinnekullebanan och köra. Istället talar våra politiker om att elektrifiera banan med allt vad det innebär.

Men staten satsar ingenting. Varför?

I Sverige finns fyra tankställen för vätgas. I oljelandet Norge 100 st.

Men trots detta finns det lösningar. Man kan t.ex konvertera befintliga dieselmotorer till vätgasdrift, men våra politiker pratar istället om förbudszoner i städerna för dieselfordon. Fullständigt ologiskt.

Luften i storstäderna är redan 100 ggr renare än den var på 1960-talet.

Man skulle kunna skriva mycket och länge om detta, för politikernas oförmåga att samarbeta och satsa på det som verkligen borde göra skillnad är obegriplig?

Googla gärna på ”vätgasdrift” så får ni fram mycket intressant läsning om ni är intresserade av miljöfrågorna.

Jag frågar mig var de hårda politiska besluten är och inte minst varför de uteblir?

Tack för ordet!
Ove Nordström, medlem i Vänsterpartiet.

– – – –
Förslag på länkar

http://www.vatgas.se/2017/08/14/konvertering-av-dieselmotor-till-vatgasdrift-vinner-pris/

https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/december/branslecell-i-kallaren-nu-ar-det-vatgasdrift-som-galler/

 

5 Comments

  1. Björn Smitterberg

    Mycket intressant. Redaktören hade under flera år på 1980-talet förmånen att få arbeta i den del av Vattenfall som då var landets främsta testare av och letare av ny energiteknik. Dagens vindkraft och dagens solceller är ett resultat av utveckling då. Vätgas prövades också – men ansågs och anses än vara allt för farligt. Bränsleceller utvecklades snabbt i Sverige men tekniken föll i skymundan, teknikerna valde kärnkraft.

  2. Anna

    Du har 100 % rätt Ove!!!

  3. Andreas Bill (C)

    Detta Ove skrev mina kollegor om i SKLT i början på augusti. Jag håller med dig till 100%, om man inte kan säkra en finansiering av elektrifiering av Kinnekullebanan så borde man kolla på sätta dessa tåg i drift istället.
    Kan man få till detta så kan man också lägga mer pengar på underhåll och ombyggnad av spåren så det går att ta sig snabbare fram.

  4. Peter Mårtensson

    Ove, jag kan inte annat än hålla med dig till 100%. Det finns många länder som satsar stort men i Sverige görs väldigt lite. För att klara omställningen behövs investeringar, så att vi undviker hönan ock ägget problematiken. Vi måste våga gå emot fossillobbyn.

  5. Ove Nordström

    Så är det Andreas. Men då måste man också få fart på tjänstemannakåren i VG-regionen. Jag lyfte frågan på ett av våra gruppmöten med tjänstemännen men de verkade totalt ointresserade.
    Politiken måste ryta ifrån!

Kommentarsfunktion är inaktiverad för denna nyhet