Gå direkt till Nyheten (Tore Sahlström mötte Lennart Johansson:
HL-båtar jämnas med marken och L:et minns)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 13 november 2019
  1. Dagens namn:
  2. Kristian och Krister
  3. I morgon:
  4. Emil och Emilia

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Tore Sahlström mötte Lennart Johansson:
HL-båtar jämnas med marken och L:et minns

Publicerad fredag, 17 augusti 2018, 11:18 av Tore Sahlström

hl_tore-d

Just nu pågår rivningen av HL-båtar och Carpart på Stenportsgatan. Först i tur är HL-Båtar och rivningen går med en rasande fart. Området ska sedan ge plats för 143 nya lägenheter i fyra flerbostadshus var av två är på fyra våningar och två i sex våningar.
ikon-bildreportage.
Tore Sahlström har för L-N:s räkning tillsammans med en av grundarna av HL-Båtar, Lennart Johansson, varit på HL-Båtars tomt och beskådat rivningen av det en gång så kända marina företaget. H:et som står för Hans, som avled 2008.

hl_tore-g

-Det känns lite vemodigt med samtidigt är det ju tidens gång och, livet går vidare men, jag har många roliga minnen från HL-Båtar säger, Lennart Johansson när vi går runt i rivningsmassorna.

Lennart Johansson och Hans Sahlström jobbade på bilfirman Ivarsson& Svensson just i de lokaler som Carpart låg den sista tiden – alltså närmaste granne med HL-Båtar´s sista anläggning. Lennart jobbade på kontoret med ekonomin och Hans sålde BMC och BWW bilar.

hl_tore-f

En dag år 1973 på bilfirman satt Lennart och Hans och småpratade då, idén dök upp om att starta eget.
– Jag kan inte skruva och meka säger Lennart.
– Men det kan jag svarade Hans.

Grabbarna HL startade i blygsam skala i en liten lokal på Kinnegatan. I början bestod säljprogrammet av Örnvik- och Jula-båtar samt motorer från Chrysler och Evinrude.

Första året omsattes 150 .000 kronor. Lennart gillar statistik. Han har sparat de första räkenskapsböckerna från 1973. Eftersom både hade sina ordinarie jobb på bilfirman så var det på fritiden som man fick ägna sig åt att sälja båtar.

hl-lennart

Lennart Johansson vid första butiken. Okänd fotograf – inscannad diabild.

Vid premiäröppningen på Kinnegatan så var Lennart ensam då man samma veckoslut hade helgvisning på Ivarsson & Svensson där Hans var nödgad att vara med.

Den första båten som såldes vid premiären på Kinnegatan gjordes upp av Lennart. Det var en Örnvik som såldes för 8.450 kronor och den förste köparens namn var Bengt Eriksson. Prydligt antecknat i Lennarts statistikbok från premiäråret.

Lite mer siffror från Lennarts bok:
Första året sålde grabbarna 21 stycken Örnvik och en Jula, samt  18 Chrysler och 8 Hondamotorer.

– I början drev vi företaget på vår fritid. Vi tyckte det var roligt och ville känna oss för, berättar Lennart.

Hans slutade på bilfirman 1975 och Lennart slutade 1976 för att ägna sig på heltid med båtförsäljning.

Företaget etablerade sig snabbt och en utvidgning var snart ofrånkomlig. Året 1975 flyttade det till betydligt större lokaler på Skaragatan. Programmet utökades med Utternbåtarna, Theri och Finnsport samt att Mercury- och Yanmar-motorer kom in i bilden.

hl-båtarpersonal

Foto ur broschyr gjorde när företaget fanns på Skaragatan.
Från vänster Jan Scarlini, Daniel Ulleryd, Lennart Johansson och Hasse Sahlström.

Försäljningen fortsatte att öka när de två grundarna gick in i företaget på heltid. Men det räckte inte. Arbetsbördan blev snart för stor för två man. Jan Robert Scarlini anställdes på servicesidan. På säljarsidan tillkom även Daniel Ulleryd som, fick ta hand om tillbehörssidan och vindsurfingdelen eftersom han var en skicklig brädseglare.

Nästa anhalt för HL-Båtar blev 1979. Det blev då den stora satsningen när man flyttade in under eget tak på Stenportsgatan 47. Här låg tidigare SAV-produktion och därefter ägde Skövde Husvagnar fastigheten som i sin tur sålde den till HL-Båtar.

Här fick företaget en utställningshall på 700 kvm och kunde därmed ta in fler och större båtar för visning. Några år efter byggdes den stora utställningshallen som nu ska nedmonteras och är såld till ett företag i Skara.

bengtjakobsson-tore

Bengt Jakobsson gjorde HL-Båtars första reklamskylt – inscannad diabild. Foto av okänd.

Nu var inte HL-Båtar endast ett marint företag utan man kompletterade försäljningen med Husqvarnaprogrammet för motorsågar och trädgårdsprodukter. I företaget ingick även Kållandsö Fiskeredskap och Tågvirkesaffär. Den sidan skötte Arne i Spiken eller som hans namn är Per- Arne Andersson. Han specialiserade sig på redskap till i första hand yrkesfisket. Det var ett stort behov av en sådan försäljning vid en här tiden.

Den 20 juli 1982 så härjades företaget av en kraftig brand. Det var strax före kl. 01 som förbipasserande kände röklukt i närheten. Polisen kunde strax lokalisera röken till HL-Båtars lokaler och larmade brandkåren. Branden började i verkstadslokalerna och förstörde dessa helt. Däremot klarade sig kontoret och utställningslokalerna med kraftiga rökskador.

Den tekniska undersökningen av branden visade att ett sopkärl under en arbetsbänk i verkstadslokalen troligen självantändes av ilagt trassel och papper som hade blivit nedsölat av oljor och fett.

När vi går runt i rivningsmassorna tar Lennart de sista bilderna på resterna av HL-Båtar som han en gång var med och utvecklade till att bli en av Västsveriges största marinhandel. Lennart sålde sin andel till Hans 1989 för att ägna sig åt annan verksamhet.

hl-tore_c

Två andra som har haft sin försörjning på HL-Båtar är Sven-Erik Larsson och Roger Larsson som, denna rivningsdag passade på att se resterna av sin gamla arbetsplats. Roger driver och äger nu Rogers Marin. Han hade först sommarjobb men blev senare fast anställd och slutade 2003. Sven-Erik ”Berra” Larsson kom från Björstigs och hade sin tid på HL-Båtar mellan 1989-2008. Sven-Erik och Roger jobbar nu båda på Rogers Marin och vid rundvandringen uttryckte båda:
-Här har man många roliga minnen från säger de samstämmigt.

För att travestera en känd Per Myhrberg låt. Nu är det slut på gamla tider. Nu ska hela rasket rivas och nu går 47:an (Stenportsgatan 47) in i himlen för gott.

Bilderna är klickbara till större format