Gå direkt till Nyheten (Debatt: Liberal vill utveckla kollektivtrafiken)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Tisdag 23 oktober 2018
  1. Dagens namn:
  2. Severin och Sören
  3. I morgon:
  4. Evert och Eilert

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Debatt: Liberal vill utveckla kollektivtrafiken

Publicerad lördag, 11 augusti 2018, 06:37 av Insändare

liberalernalogoikonLiberalerna föreslår satsning på Kinnekullebanan och ett kollektivtrafikkort för alla kollektiva resor i landet. Här i en debattartikel av bl a Pär Johnsson, Lidköping.

Sveriges befolkning växer och efterfrågan på arbetskraft likaså. Arbetskraftsinvandring underlättar företagens möjligheter att finna spetskompetens. Företagens möjlighet att kunna rekrytera arbetskraft hänger på att bostadsmarknaden och arbetspendlingen fungerar. Så är inte fallet idag. För att kunna studera eller tacka ja till jobb måste pendlingen fungera bättre.

Möjligheten att välja bostadsort förutsätter att vi har fungerande kommunikationer. Ur miljö-och klimatsynpunkt är det viktigt med klimatsmarta alternativ. Köer, eftersatt underhåll, rivna kontaktledningar, växelfel och mycket annat har påverkat både tåg-och vägtrafiken. Liberalerna vill prioritera statens pengar så att man i första hand ser till att det som redan finns fungerar och därutöver vill vi förstärka infrastrukturen.

De ständiga tågstoppen på Västra stambanan är ett hot mot denna pendling. Det behövs möjliga alternativ. Liberalerna har därför bett riksdagens utredningstjänst (RUT) att ta fram de senaste beräkningarna på vad det skulle kosta att rusta upp och elektrifiera hela Kinnekullebanan för att se om det skulle kunna vara möjligt att ge banan full kapacitet. Enligt RUT, som baserar sina beräkningar på tidigare underlag från Trafikverket skulle den totala kostnaden för en upprustning och elektrifiering kosta 3,6 miljarder. Trafikverket anser inte att det är lämpligt att gå vidare med en elektrifiering av banan.

Istället har Trafikverket en målsättning är att vidmakthålla befintlig bana med hjälp av det nuvarande underhållsanslaget. I nationell plan för år 2018-2029 finns medel avsatta för reinvestering i spår på sträckan Mariestad-Håkanstorp (som ingår i Kinnekullebanan). Detta beräknas kosta 475 -580 miljoner kronor fördelat på år 2024-2029. Det är bra, men räcker inte.

Liberalerna anser att kommunikationerna mellan Stockholm och Göteborg är av största vikt, likaså pendlingen i Västra Sverige till arbetsmarknaden i Göteborg. Vi vill därför se att en upprustning och elektrifiering av Kinnekullebanan finns med som ett fortsatt utredningsuppdrag i den nationella planen för 2018-2029.

Den som reser ska enkelt kunna göra klimatsmarta val genom att buss, tåg, cykel och bilpooler finns tillgängliga på en och samma plattform. En integrering av olika mobilitetstjänster förutsätter digitala plattformar. Med ett nationellt kollektivtrafikkort för hela Sverige skulle det bli möjligt att på förhand betala för en eller flera givna kollektivtrafikregioner. Med klimatsmarta fordon som ger låga utsläpp, ett utbyggt regionalt tågsystem, elektrifiering av bilar och båtar kan transporter bli klimatsmarta. Det är inte resandet som ska minskas utan utsläppen. Sverige behöver en regering som vill förbättra infrastrukturen och bejakar mobilitet.

Nina Lundström, riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson (L)
Pär Johnsson, Liberalerna Lidköping

 

2 Comments

  1. Watchingeye

    Fortfarande finns inte ett enda etablerat parti som vill beröra kommunens kollektivtrafik med tång ens. Haranger av valfläsk utan verklighetsanknytning finns det däremot gott om och prognosen säger att det lär öka lavinartad den närmaste månaden. Nu ska jag ta bilen till stan, för bussen är som vanligt inte ett alternativ.

  2. Pär Johnson

    Citat ” Liberalen Pär Johnson sade att han är glad att han bor i Lidköping.
    – Men alltför mycket är inte bra. Näringslivets ranking av Lidköping är på bottennivå. Bortsett från kommunala AB Bostäder bygger ingen bostäder. Hamnstaden är allt längre bort. Affärer flyttar till köpcenter. Bussar går varv efter varv utan passagerare. Nej, allt är inte bra. Mycket är bra, men inte allt.”

    Hämtat från: https://www.lidkopingsnytt.nu/2018/04/23/olika-syn-

Kommentarsfunktion är inaktiverad för denna nyhet