Gå direkt till Nyheten (Kinnekullebanan går som tåget)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Söndag 22 september 2019
  1. Dagens namn:
  2. Maurits och Moritz
  3. I morgon:
  4. Tekla och Tea

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Kinnekullebanan går som tåget

Publicerad torsdag, 19 oktober 2017, 17:39 av Björn Smitterberg

götalandstågenSJ:s Götalandstågen flyttar in i gamla godsmagasinet – nu modernt kontor och moderna personalutrymmen. Allt fler vill resa.

Tågresandet är progressivt i förhållandet till antalet avgångar. Det sades i dag när SJ:s dotterbolag Götalandstågen berättade om Kinnekulletåget. Ordet nedläggning förekom inte, inte heller indragning eller något. Tvärtom ser det ut som trafiken kan utökas i någon mån även med direkttåg till Göteborg. För byta tåg – det är något som resenärer vill undvika.

lena-källström-sj171019

Lena Källström är VD för bolaget Götalandstågen. Hennes syn på Kinnekulletågen är klart positiv.
Jonas Olsson från SJ:s fastighetsavdelning är också här i Lidköping i dag – han berättade om den nya servicedepån och inte minst dess betydelse för framtiden.

anders-johansson-sj171019

Anders Johansson är en annan viktig person, det är han som sitter på det lokala chefskapet. Han kan köra tåg – han har kört massor. Nu har han hand om elva tågsätt och 55 anställda; 40 i Lidköping och 15 i Mariestad.

Det som förr varit godsmagasin vid gamla lokstallarna har av Lidköpings Näringslivsfastigheter byggts om till modernt kontor, pausrum, möteslokaler och personalutrymmen.

– Även om vi är många som jobbar här är det inte ofta vi ses fler än några åt gången, säger en pausande tågvärd.
Götalandstågens personal består av förare och tågvärdar. Uppdragsgivare är regionens Västtågen.

– Vi försöker hitta nya sätt att få in fler turer, säger Lena Källström. Men det är flera hänsyn att ta.

Ett problem som är närliggande är att det inte finns plats för tåg att mötas på så många platser längs Kinnekullebanan.

– Ett mötesspår i Järpås eller Håkantorp skulle vara bra, säger Anders Johansson. Som det nu är blir det lång väntan för att spåret ska bli fritt.

Turlistor för tåg är en besvärlig matematik. Det måste finnas spår. Det får inte vara så att ett långsamt tåg kommer i vägen för ett som körs fortare.
Och så måste det finnas underhåll och reservdelar.

För närvarande sker underhåll av tågen på Kinnekullebanan i Nässjö. Det problemet minskar till våren när den nya servicedepån tas i bruk i Lidköping. En hel del servicejobb kommer då att ske här i Lidköping av särskild servicepersonal. Verkstaden hyr lokalerna av SJ, som hyr av Västtågen som hyr av Näringslivsfastigheter.

jonas-olsson-sjfastigh

Jonas Olsson är ansvarig för kontakterna med Näringslivsfastigheter i Lidköping. Han berättade om hur viktigt det är för driftsäkerheten med verkstaden i Lidköping.

– Serviceanläggningen är oerhört viktig. Den satsningen visar att man i Lidköping vill att banan ska utvecklas säger Lena Källström. Även satsningarna på spår är viktiga.

Lena Källström berömde politiker och tjänstemän i Lidköping som varit duktiga på att genom olika kontakter driva på så att Kinnekullebanan får en egen servicedepå.

Kinnekulletåget drivs med elva tågsätt. Det är åtta nya och tre äldre som snart gått i 40 år. De äldre är ett problem – det saknas reservdelar.

– Och nya tåg är inte aktuellt nu, säger Lena Källström.

Anders Johansson berättar att Kinnekullebanan är som en egen liten värld i ett avseende – här kör man dieseltåg som innebär förare speciellt utbildade för sådana, och det förekommer nästan inte någon annan stans längre.

Som Lidköpingsnytt berättade på onsdagen kommer försök att göras att börja bygga om Kinnekullebanan för högre hastighet. Nuvarande bankropp – gjord för smalspår – kommer bitvis att byggas om med helsvetsad räls och förbättrad bankropp. Men det förutsätter att några försökssträckor fungerar. Försök görs på två kilometer mellan Lidköping och Håkantorp, och fyra kilometer mellan Lidköping och Mariestad.

Ombyggnad och modernisering är bra – men byggtiden innebär tågstopp och det har tidigare visat sig vara negativt för resandefrekvensen. Men på sikt skall det bli mer.

– Vi vet också att antalet resenärer ökar med antalet turer i turlistan, säger Lena Källström och visar med handen att det är en progressiv skala.

Anders Johansson instämmer. Han har varit med när ordet tåg nästan var synonymt med nedläggning. Han arbetade då i Småland.
– Men det kom en vändning. Turer då vi hade 35 resenärer som mest fick plötsligt 300. Folk ställde bilen.

I dag är parkeringsplatser vid järnvägsstationerna en bristvara.

Tågpersonalen har hittills varit hyresgäster i en annan fastighet på Sockerbruksgatan. De lokalerna tas nu över av all personal som hanterar busstrafiken.

På en punkt gavs klart besked: Det blir ingen godstrafik i Gotalandstågens regi.
– Vi sysslar inte med gods, bara passagerare.

Götalandstågen har lovat komma med mer material men har fått ägna sig åt ett akut problem med driften under torsdagen så det får vänta till fredagen med statistik och framtidsplaner bl a.