Gå direkt till Nyheten (Bildinsändare: Så skall cykelbanor vara!)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Fredag 15 februari 2019
  1. Dagens namn:
  2. Sigfrid
  3. I morgon:
  4. Julia och Julius

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Bildinsändare: Så skall cykelbanor vara!

Publicerad onsdag, 03 augusti 2016, 11:01 av Insändare

bildins-lopSå här tycker jag att cykelbanor skall vara!
Det skriver en läsare i en bildinsändare.

Foto och insänt av Olle Norrman. Bilden är klickbar till större format.

bildinsendare160803

47 Comments

  1. Henrik

    Jättebra bild. Riktningen är ju bra med. Detta fungerar ju inte i Lidköping. Är inte lätt att lära mina barn hur de ska cykla när tom vuxna i övre ålder cyklar mot trafiken och på över(gång)ställen.

  2. Nisse

    Frågan här är större än så – Lidköping är enda ort där jag sett bilar trafikera övergångställen i samma riktning som fotgängarna!

  3. Anders

    Jättebra bild som inte går att misstolka. Sen kommer nästa problem, någon ska övervaka så reglerna efterlevs. Eftersom så många skiter i reglerna i dag (för alla kan ju inte ha en bokstavsdiagnos där i och q fattas) så tror jag inte att det blir någon bättring, om inte myndigheterna tar det på större allvar och bättrar på övervakningen till mer än en vecka på hösten för att kolla ljuset.

  4. Eric Sandin

    Fast, du vet att man får cykla på övergångsställen va? Under premissen att det inte kommer trafik på den korsande vägbanan som påverkas. Det är väl annars en av de mer okända trafikreglerna. Liksom att barn under 8 får lov att cykla på trottoarer.

  5. Eric Sandin

    Det finns mycket som kan göras bättre på stadens cykelbanor med enkla medel. Ovanstående är ett gott exempel. Cyklar man i andra områden, i Sverige liksom utomlands, inser man snabbt vilken misslyckad infrastruktur för cykel vi har i Lidköpings kommun. Här finns god förbättringspotential!

  6. Redaktören

    Med tanke på hur många bilister uppför sig är det inte konstigt att cyklister ofta väljer trottoarerna.

  7. Anders

    Hur många är ”många”, och på vilket sätt uppför de sig som gör att cyklister väljer att bryta mot trafikreglerna? Statestik på detta?

  8. Redaktören

    Statestik?
    Förmodar att det är statistik som avses. det finns hos Trafikverket.
    När det gäller Lidköping specifikt så har Lidköpingsnytt ett halvdussin tillfällen senaste året haft notiser om olyckor – men vem som gjort fel eller rätt i sammanhanget framgår inte. Men som cyklist upplever man sig ofta trängd – som när man ger tecken på vänstersväng och en bilist kör upp på sidan för att svänga höger. Om det du frågar om handlar om hur många bilister som kör på cyklister på cykelbanor – nej, det vet jag inte. Dessutom är det så att utredningen om trafikolyckor bara ör offentlig när det når åklagare.
    Så vill man vara petimeter i stället för praktisk – då har man svårt i den här debatten. Man kan skylla en del på cyklisterna, och en annan del på bilister. Inte alla cyklister och inte alla bilister. Men några av varje. Risken för cyklister i centrala Lidköping är för stor.

  9. janne59

    Att många cyklister och fotgängare numera är avskärmade från omgivningen med hörlurar är väl heller ingenting som främjar trafiksäkerheten.
    ”Musik, för fan” sa Hasse Alfredson för flera år sedan, och det gäller tydligen ännu.

  10. Redaktören

    I detta får du mitt medhåll

  11. Nisse

    Antar att det i din värld är så osannolikt att det aldrig har hänt att en – eller flera – bilister också använder lurar i trafiken…

  12. Anders

    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om min dyslexi orakade ett stavfel, som du så noga påpekade. Men du klarade i alla fall att tyda att det var statistik som jag menade. Sen har jag inte frågat efter hur många bilister som kör på cyklister på cykelbanorna, jag är bara nyfiken på om redaktören tycker att det är rätt av cyklisterna att utsätta andra trafikanter och gående för skaderisker bara för att cyklister upplever sig trängda.

  13. rödgrönrebell

    Är du miljöpartist eller? Ingen bilist har någonsin gjort något olämpligt, och det finns inga problem med bilismen över huvud taget!

    Nej men ska vi försöka vara lite seriösa så är den här stan som en stor bilbana, och vi som av olika anledningar föredrar att cykla eller gå är som andra klassens medborgare.

  14. janne59

    Inte alls. Men en helt ovetenskaplig gissning är att cyklister och fotgängare är i majoritet vad gäller användandet av hörlurar och i min värld borde man som oskyddad trafikant ha en viss självbevarelsedrift och vara uppmärksam på vad som händer.
    Vad har man för glädje av att ha paragraferna på sin sida om man blir sittande i rullstol resten av livet.?

  15. janne59

    Tack och bock.

  16. Anders

    Jag har väldigt svårt att tro på att det är p.g.a. rädsla för bilister som gör att cyklister cyklar på trottoarerna, för i så fall borde de kliva av och leda över cykeln på övergångsställen och inte som nu komma farande som kamikazepiloter ut på övergångsställen. Två gånger har jag varit ytters nära att köra på en sådan, och jag vill förtydliga det med att jag hade grönt ljus i ljussignalen, då borde det rimligtvis vara rödljus på övergångsstället.

  17. Leif Johansson

    Och bilister fingrar på mobilen under körning. Och det där med hörlurar hör nog generationer till. Jag som pensionär och många där med mig använder aldrig hörlurar, om man inte har dem till för att höra vid samtal…..

  18. Nisse

    Glöm bara inte att det tyngsta ansvaret har bilföraren – att du sedan tycker att de oskyddade trafikanterna alltid ska utgå från att lagarna inte har någon funktion är ju bara en belastning för bilisterna… vilket du nu skriver under på!
    För egen del går jag fn drygt en mil om dagen, och har ständigt lurar på mig – det har jag om någon ringer mig, för då slipper jag leta fram telefonen. Dock är den för det mesta tyst, men det är ju ganska lätt att räkna ut hur din förutfattade mening ser ut om min uppmärksamhet i trafiken.

  19. Redaktören

    Funderar på att skaffa det nya pokemonspelet, så man har något att titta på medan man kör bil.

  20. janne59

    Exakt.
    Allting blir mycket enklare om man generaliserar och har förutfattade meningar, och varför ska man krångla till saker och ting? (Ironi)

  21. Nisse

    Okej, jag ger mig – det är bara det att jag blir så förbannad när bilister hittar på en massa olika anledningar till att det är ok för dem att köra på oss övriga trafikanter, och till och med får det till att vi får skylla oss själva när ni gör det…

  22. janne59

    Jag vet inte var du läst att jag tycker att det är ok att köra på övriga trafikanter, men något som gör mig förbannad är när fotgängare (oskyddade trafikanter) utan att se sig för kliver ut i gatan (fullt medvetna om att bilisten får alla böter vid en eventuell olycka?) och tydligen litar på att bilar har en meter stoppsträcka.
    Frågor på det?

  23. seupp

    Har Du tappat allt omdöme och förnuft ?
    Om Du tycker att Du är rolig, så har fullständigt misslyckats.

  24. rödgrönrebell

    Haha, nu har Redaktören lyckats reta upp den politiskt korrekta bil-lobbyn :) Nu kommer han få löpa gatlopp i flera dagar mellan kränkta raggare i kommentarsspåret. Know that, been there! ;)

  25. Nisse

    Du säger ”kliver” mao kommer vi gående – du får det att låta som om vi på något mystiskt sätt teleporteras ut på gatan framför dig, men vi kommer gående. Om du inte hinner förutse det här bättre än så är nog dina sinnen inte längre tillförlitliga nog för att användas i trafiken, för hur mycket du än försöker få det till att alla fotgängare letar kluriga sätt att genom sicksackande rörelser hamna under din bil så är en förkrossande majoritet bara på väg mellan två punkter, och det otydbara du beskriver finns endast i din uppfattningsförmåga.

  26. janne59

    Beträffande min uppfattningsförmåga så har tankeläsning aldrig varit min vassaste gren, det medges.
    Således har jag väldigt svårt att gissa mig till när en person som går på trottoaren helt plötsligt får för sig att korsa gatan och helt resolut kliver ut framför bilarna.
    Är det så svårt för dig att förstå, eller vad är problemet?
    Förr i tiden hette det att man skulle sträva efter att ha ögonkontakt med varann och samarbeta i trafiken, men det verkar som att det begreppet försvann någon gång mellan högertrafikomläggningen och millennieskiftet.

  27. abpot

    -Ett mycket bra förslag, tycker jag! Vad som dock är trist och som slår mig hårt är alla dessa kommentarer från de med förkärlek till bilen…
    -Är det så svårt att ta till sig det att vissa cyklar och/eller går istället för att sätta sig i bilen? Vad i saken finner ni att vara rätt i genom att bistå med negativ kritik om de som cyklar eller går?? För inte är väl infrastrukturen i våran kommun uppbyggd enbart för bilar, det bör väl även vara en självklarhet att gångare och cyklister skall få sin rätt att tillhöra infrastrukturen i våran kommun…
    -Om man framför ett motorfordon så krävs det oftast ett godkännande till sin lämplighet att ansvarsfullt framföra sitt fordon, det beviset kallas körkort. Om man besitter ett körkort utfärdat med namn och personnummer samt foto då har man vetskapen om hur en bil skall framföras och då också vilka faror som kan tänkas hända då man som förare i bil kan komma att råka ut för!!!
    -Ser man en fara så kan man inte trycka på gasen och tro sig kunna lyckas köra ifrån faran, nej STANNA UPP och vänta på att faran ebbar ut, sen så kan man ta sig genom trafiken i lugn och ro utan att olyckan skall behöva etsa sig fast på hornhinnan.
    -VEM VET. KANSKE DE BILBURNA FANTASTERNA ÖVERGÅR FRÅN BILEN TILL ATT BÖRJA VANDRA OCH GÅ LIKAVÄL SOM ATT T.O.M CYKLA. Vilket då leder till en bättre hälsa för samtliga medborgare av våran stad, javisst ”bilister”, ni mår nog bäst i att röra er kroppsligt än att bara sitta på en stol och störa er på alla andra….
    -SÅ JAG SKRIVER UNDER PÅ ATT DETTA FÖRSLAGET ÄR RIKTIGT BRA OCH JAG ÄR ABSOLUT FÖR ATT DETTA SKALL GENOMFÖRAS FRÅN TEORI TILL VERKLIGHET!!!

  28. Anders

    Mycket märklig att bilister inte är välkommna att skriva här. För om man tycker att alla ska följa de trafikregler som finns, och skriver om de problem som andra trafikanter upplever med de cyklister som inte följer dom. Då är man med automatik bilist. Du kan inte tänka dig att jag använder det fordon som passar bäst för den transport som jag för stunden ska göra, och då ingår både cykel och apostlahästarna.

  29. Anders

    Jag ser att redaktören inte behagar svara på min fråga. Man kan fundera på om det beror på att svaret inte passar att komma i tryck. Sen har jag läst på ett annat ställe att redaktören retar sig på de yrkesgrupper som har servicebilar i tjänsten och parkerar så nära arbetsstället som möjligt.
    Då får man också hoppas att redaktören är beredd på att betala för de ökade kostnader ett annat förfarande innebär om han beställer ett jobb. Det finns faktiskt de yrken vars verktyg inte går att stoppa ner i portföljen när man ska ut på jobb.

  30. Redaktören

    Jag vet inte vem som har svårast att se – det handlar om cykelbanor.
    Hantverkare får gärna parkera i närheten. Bara det finns plats för andra. Men helt spärra gator behöver man väl inte.

  31. Watchingeye

    Det är härligt att se så många känslomässigt engagerade insändare. Att det är just en så oerhört laddad sak som….cykelbanor…..förvånar mig inte det minsta.

    Jag måste nog hålla med om att denna kommun inte direkt är framstående, då det gäller cyklism som ett värdigt alternativ till bil. Som ngn redan påpekat, är ju stan en bilismens högborg.

    Man kan ju stilla filosofera kring om Miljöpartiet någon gång just filosoferat kring miljöalternativ kontra bil i denna kommun…..hmmm, troligen inte så ofta. Inte så det hörts i alla fall.

    För övrigt tycker jag att fotografens bild var både fin och pedagogisk.

  32. abpot

    -Vadå märkligt att inte bilister är välkomna att skriva här? Vad kan en bilist tillföra som hör till ämnet i sig själv såsom sak?? Ser du rädsla i att dessa cykelvägar kommer att ta för stor del av de vägar som bilister använder till att köra om och förbi de medtrafikanterna som kör ”för sakta”, eller vad syftar du på???
    -Att cyklister inte följer de regler i trafiken som du talar om beror nog mera på att man inte har genomgått en utbildning i trafikläran, de finns inga körkort för cyklister. Bilister som påtalar sin kunskap om trafiken där cyklister är har körkort och utbildning. I utbildningen ingår väl det att man måste vara aktsam i trafik, det finns barn som kan springa ut i vägen förstår du. Så sök inte rädda bilen i detta sammanhanget, sök i stället säkerheten för de gående och cyklande medborgarna i vår kommun…

  33. rödgrönrebell

    Dessa bortakämda bilister får gott finna sig i att lämna plats åt gång- och cykeltrafikanter.
    Det är inte synd om dem alls

  34. Anders

    Det är inte förbjudet för cyklister att utbilda sig. Så vad är problemet.

  35. abpot

    -Problemet… Jo du måste först förstå att ämnets innehåll består i sak att underlätta framkomligheten för de som väljer att cykla!!!
    -Det är väl inget problem om nu de styrande i Lidköpings kommun tar till sig Olle Norrman förslag som presenterats här i Lidköpingsnytt..
    -Jag stödjer förslaget till fullo ”Anders”. Vad är då problemet med dig som verkar ha så svårt med detta förslag???

  36. Nisse

    Problemet är ju närmast undertonen i bilisternas kommentarer kring den här artikeln – de går ju ut på att man som icke-bilist för sitt eget bästa ska bortse från sina lagliga rättigheter…

  37. Anders

    Undrar vem som inte förstår. Vad jag kan se så förespråkar Olle att färdriktningen ska visas med en pil på cykelbanorna. Vilket visar att det är någon mer än jag som tycker att det ska vara ordning i trafiken, och visst ökar framkomligheten om man inte behöver slösa koncentration på de outbildade som envisas med att cyklister kan cykla hur de vill sen får bilisterna ta ansvaret för att cyklisten ska klara livet.

  38. rödgrönrebell

    Vissa verkar helst vilja att gång- och cykeltrafikanter ska hålla sig hemma…

  39. seupp

    Ingen har några lagliga rättigheter i trafiken

  40. Nisse

    Då trillar bollen tillbaks till bilisterna, och så blir det de som får bli duktigare på sina skyldigheter…

  41. abpot

    -…hmm… Eller kan du tänka dig att den som cyklar inte behöver trängas med alla de motorburna fantasterna i Lidköping om Olle Norrmans förslag får genomslagskraft? Inga bilar skall vara där cyklisterna söker sig fram…
    -Var inte så bitter, Anders, tänk på säkerheten du besitter inne i din stora bil gentemot de som cyklar och/eller går. Vad bra för dig om förslaget får kraft, då kan du gasa på mera när du kör om dina medtrafikanter på gator och vägar i Lidköping… Det blir dig bara bättre då Hahaha

  42. UndrandeInflyttad

    Med tanke på hur alla cyklister uppför sig så är det märkligt att inte fler bilister använder trottoarerna

  43. Watchingeye

    Då måste du ju rimligen också hålla med om att alla trafikanter har skyldigheter, eller har jag fel där? Därutöver finns det ju något som kallas förhållningsregler, som i detta aktuella ämne gäller både cyklister och bilister. Det brister rätt ofta hos båda dessa grupper, Kan man inte inta en hållning av hänsyn och omsorg till de övriga som rör sig runt sig själv i trafiken, borde man kanske avhålla sig från att inta en trafikantroll….oavsett om man har en trafikutbildning eller inte.
    Att ha ett körkort innebär inte med automatik att man för alltid är lämplig att framföra en bil. Har ingen mer än jag sett otaliga exempel på det?

  44. Henrik

    Det föreligger som att det är du som ej förstår ämnets innehåll. Jag är också cyklist och möter var dag andra cyklister som åker på fel sida. Gäller ju samma riktning för oss cyklister och oss bilister. Vad som gäller på överställe.
    Övergångsställen är i första hand till för gående. Utöver de som går till fots räknas även dessa som gående:
    Personer i rullstol (om den framförs i gångfart).
    Rullskridskoåkare.
    Rullskideåkare.
    Sparkåkare.
    Cyklister och mopedister får använda övergångsställen, men bilförarna har ingen väjningsplikt mot dem. Så cyklister ”Skall” då stanna för bilister, men går de av cykeln så är de gångare och då skall bilister stanna.

  45. abpot

    -Och? Vadå??
    -Nu var det ett konkret förslag från en medmänniska som önska förbättra för cyklister i Lidköping.
    -Kan du inte ta och förklara för de yngsta cyklisterna dina moralkakor som du bjuder upp till. Fortsätt deklarera det att bilisten har rätt och cyklister är den felande länken och orsaken till det uppkomna förslaget…

  46. Henrik

    Men det är väl klart att det är cyklisten som gör fel om de cyklar på övergångställe. Står klart och tydligt i trafikreglerna om du och rödgrönrebell kan ta och läsa.
    Jag är själv cyklist och leder över cykeln med barnen. Men det är då knappt någon idé att lära unga om de vuxna alltid gör fel

  47. abpot

    -Javisst jag håller med.
    Håller du med om att förslaget var bra???

Kommentarsfunktion är inaktiverad för denna nyhet