Gå direkt till Nyheten (Operakväll på Läckö – Det går verkligen an…)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 19 september 2021

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Operakväll på Läckö – Det går verkligen an…

Publicerad söndag, 10 juli 2016, 10:00 av Björn Smitterberg

opera16-cDet är inga lätta saker som avhandlas i årets opera. Man kunde tro att ursprungshistorien av Almqvist är skriven 2015, men den har just fyllt 175 år. Ja, lite har ändrats under årens lopp, men många känner nog igen feministiska tongångar som finns i ”Det går an…”
På Läckö visas i sommar ett lättsamt sätt att lära sig romanen men nu i form av musikteater.

Det är för 20:e gången som det är operapremiär på Läckö. Och liksom tidigare år var många av operavärldens viktiga betygsättare på plats, de som med erfarenheter och kunskap skall göra sina bedömningar i olika media. Men här var också flera som varit med i tidigare föreställningar på Läckö – musiker och skådespelare.

Det är faktiskt andra gången det är urpremiär på Läckö slott. Förra gången handlade det om de la Gardie på slottet.

opera16-a

Lokalen för lördagens premiär var ovanligt kylig – det verkade som det inte fanns en enda hörna vid slottet där det var lä. Och temperaturen föll på borggården, men ändå var publiken andäktigt tyst och följde dramatiken noga. Sedan kom värmen i applåder för skådespelare, musiker, kompositör och författare. Ja, hela produktionen hyllades varmt.

Linus Fellbom har regisserat och gjort den enkla scenografin, den består av glas i olika former. Mycket av platserna visualiseras på annat sätt. Det är skådespelarna, inte scenografikn, som visar hur båtarna gungar, och hästarna i hög fart drar vagnen över stock och sten. Finurligt och roligt. Målet för resan är Lidköping, tiden före porslinet.

Sedan romanen skrevs förknippas dess titel ”Det går an” med Sara Videbeck och sergeanten Albert. Det är ett spel som slutar lyckligt men på ett för tiden annorlunda sätt. En slags första form av partnerskap. Förvandlingen Sara Videbeck genomgår visas dels i huvudklädnaden och dels i musiken. Librettot har skrivits av Maria Sundqvist – det är inte lätt att krympa ned allt i en roman till ett material att spela på scenen. Kompositören Daniel Fjellström har skrivit musiken, och han har byggt musiken på fyra toner; D, E, G och A. Det är en tydlig koppling till operans titel. Han använder tonerna och de olika instrumenten i orkestern för att bidra till att visa förändringen Sara genomgår och lyckan när hon upptäcker att hon hittat en själsfrände som vill leva som hon vill.

opera16-b

Glas förekommer i flera former under föreställningen, Sara var ju i romanen glasmästardotter. Glas är nästan enda rekvisitan. Mask och klädsel är emellertid bra och lyckade ingredienser som sätter tidsperspektivet på plats.

Den här operaföreställningen är visserligen lätt förutsägbar eftersom så många känner till berättelsen som spelas. Men ändå är det en ovanligt spännande och lockande framställning, och hela ensemblen visar att det är väl värd tid att avsätta för ett operabesök även denna sommar. Det är en samling av skådespelare och musiker som bidrar till att Läcköoperan är en unik mötesplats för operavänner. Utan att förekomma experterna kan man säkert påstå att betyget för årets föreställning blir starkt.