Gå direkt till Nyheten (Debatt: Varför är Västtrafik dyrast?)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Måndag 14 oktober 2019
  1. Dagens namn:
  2. Stellan
  3. I morgon:
  4. Hedvig och Hillevi

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Varför är Västtrafik dyrast?

Publicerad tisdag, 10 mars 2015, 17:43 av Insändare

debatt-insikon I en debattartikel ifrågasätter Christer Wilhelmsson de priser som Västtrafik tar ut av resenärerna – betydligt högre än motsvarigheten i Stockholm.

Västtrafiks förslag till höjning av priserna.

I GP den 23 februari kan man läsa att Västtrafik kommer att höja priserna med fem procent de närmaste tre åren. Skälet sägs vara att kunna göra förbättringar . Förslaget manar till eftertanke.

Det går säkert att spara på vissa saker. Behövs det verkligen fyra regionkontor? Stockholm har ett kontor, medan Skåne förutom huvudkontoret i Hässleholm har en filial i Malmö.

Vid en jämförelse med Skåne och Stockholm ( SL ) är Västtrafik dyrast.

Ett månadskort inom SL kostar 790:- och för pensionärer 490:-. De har en sommarbiljett som gäller i fyra månader som kostar 2.400:- och för pensionärer 1.450:- De har pensionärsrabatt på 24 timmarsbiljetten. Dygnsbiljett kostar 115:- och 70:- för pensionärer.

Månadskort för hela Skåne kostar 1.195:-. 430:- kostar det extra om man vill resa i första klass. Dessutom finns möjlighet att åka i tyst avdelning.

24 timmarsbiljetten kostar 195:- för hela Skåne. Det finns ett sommarkort i Skåne som kostar 595:- och är giltigt mellan 15 juni och 15 augusti. Det kortet är enormt populärt.

Västtrafik är dyrast med allt i jämförelse med de andra storstadslänen.. Ett månadskort enbart för  Lidköping, Götene, Grästorp respektive Vara kommun kostar  715:- per kommun.

I Lidköping kostar ett tätortslort 475:-. Ett månadskort för hela regionen  kostar 1.685:-. Ett dygnskort kostar 300:- för hela regionen. I de flesta kommuner i regionen kostar ett månadskort 715:-

Varför är Västtrafiks biljetter dyrast ?

Västtrafik borde också införa ett sommarkort. Ett lämpligt pris kan vara 900:-. Det skulle locka många bilister att resa kollektivt, samtidigt som det finns många intressanta besöksmål i Västsverige.

När sommarkortet för Halland/Skåne är giltigt under två sommarmånader kan man åka från Kungsbacka till Malmö för cirka 1.200:- i två månader.

Nuvarande biljettsystem med kontoladdning är ett fiasko .

Vill man att folk ska åka kollektivt då måste resenärerna också erbjudas en vettig möjlighet. Det hjälper inte att bara prata.

Fortsätter höjningarna och folk tvingas till obekväma resor kommer med all sannolikhet många att övergå till att åka bil.

Christer Wilhelmsson

En kommentar på “Debatt: Varför är Västtrafik dyrast?”

  1. Funderar skriver:

    Håller med 100%… Och hur rättvist är det att ett månadskort i Göteborgs kommun kostar 580:- och har trafik dygnet runt hela veckan inkl helger med några minuters mellanrum medans att man i Lidköping får betala 715;- för motsvarande kort men bara har ett fåtal turer mitt på dagen..? Borde kosta 100:- om man ser till vad man får för pengarna…

Kommentarerna är stängda