Gå direkt till Nyheten (Mer tåg på Kinnekullebanan)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 28 March 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Mer tåg på Kinnekullebanan

Publicerad Thursday, 13 February 2014, 10:47 av - Inskickat material

Västtrafik har tillsammans med Arriva sett över trafikplaneringen på Kinnekullebanan och från och med måndag 17 februari körs fler tågavgångar på banan.I ett pressmeddelande i dag skriver Västtrafik:

I december förra året meddelade Trafikverket att det var nödvändigt att sänka hastigheten på Kinnekullebanan på grund av banans dåliga skick. Hastighetsnedsättningarna trädde i kraft med kort varsel, vilket försvårade arbetet med att planera trafiken.

Västtrafik har tillsammans med tågoperatören Arriva sett över trafiken och justerat tidtabellen på Kinnekullebanan, vilket innebär att det från och med måndag 17 februari är möjligt att köra fler avgångar med tåg och att färre måste ersättas med buss. Den nya tidtabellen för Kinnekulletåget gäller tills vidare.

•Göteborg–Lidköping – all trafik på sträckan körs med tåg.
•Lidköping–Mariestad – tre avgångar ersätts med buss.
•Mariestad–Hallsberg – två avgångar ersätts med buss på vardagar, fyra avgångar ersätts med buss på lördagar, alla avgångar på söndagar körs med tåg.

Trafikverket bedömer att arbetet med att rusta upp Kinnekullebanan kommer att pågå under första halvåret av 2014 och målsättningen är att reparationerna ska utföras med så lite påverkan på trafiken och besvär för kunderna som möjligt.

Västtrafiks reseplanerare och webbplats är uppdaterade med aktuell tidtabell och trafikinformation.

3 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
lid34
Gäst
lid34
13 February, 2014 05:05

Bra! Elektricifiera banan och gör restiden kortare också!

Tommy Larsson
Gäst
Tommy Larsson
15 February, 2014 04:41
Svarar  lid34

ja det kostar bara 2,5 miljarder, hummm det skulle räcka till nya miljöbilar till alla som bor i området en bra tid framåt

Funderar
Gäst
Funderar
15 February, 2014 07:48

Triangelspår vid Håkantorp tack… Kostar några mille men ökar antalet avgångar avsevärt och kortar restiden… Elektrifiering kan vi drömma vidare om för det kostar en smärre förmögenhet… Varför inte satsa på miljöbränsle istället? Att konvertera några få kinnekulletåg så de kan gå på naturgas, batteri, eller bränsleceller borde vara lätt när det bara går att koppla på en vagn till som enkelt kan bytas när den tar slut… Där finns ju inte vikt och utrymmesproblem som finns på tex bilar och bussar…