Gå direkt till Nyheten (Miljöpartiet vill inte ha flyg på Hovbyfältet
– Bygg bostäder här i stället!
Hedvall tillbakavisar uppgift om passagerarflyg)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 29 March 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Miljöpartiet vill inte ha flyg på Hovbyfältet
– Bygg bostäder här i stället!
Hedvall tillbakavisar uppgift om passagerarflyg

Publicerad Friday, 31 January 2014, 11:42 av Björn Smitterberg

Miljöpartiet säger för sin del Nej till utveckling av passageerarflyg på Hovbyfältet.
Det meddelar partiets gruppledare i Lidköping, Göran Larsson.

Bakgrunden är att flyg på fältet skulle motverka klimatmålen, miljömålen samt av ekonomiska skäl.

– Det är helt emot kommunens vision om det hållbara Lidköping, skriver Göran Larsson i ett pressmeddelande.

– Vi vet att det ekonomiskt ej är sunt att satsa på passagerarflyg på så korta distanser.  MP i Lidköping vill utreda möjligheterna till att utveckla ett nytt bostadsområde på flygfältet Hovby för det behövs att möjliggöra nya boende områden för att nå målet 45.000 invånare .

38 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Leif Johansson
Gäst
Leif Johansson
31 January, 2014 11:50

Ja skall man skratt eller gråta? Hållbara Lidköping?? Är det utan nya arbetstillfällen?. Vilka skall då bo i detta partis bostäder? Och nå målet 45 000 invånare? Gör man det med företagsfientligt klimat? Du milde…

Göran Sakletare Mörby
Gäst
Göran Sakletare Mörby
31 January, 2014 12:35

Undrar bara hur detta miljöparti tänker? Är välan ej normalt tacka nej till massa arbetstillfälle? Hamnstaden ska väl byggas först det täcker ju bostäder en lång tid framöver.

UndrandeInflyttad
Gäst
UndrandeInflyttad
31 January, 2014 02:26

Skulle vara intressant att höra systrarna Berling i denna sakfråga, tror bestämt att de inte stöttar MP Göran i detta.

kire44
Gäst
kire44
31 January, 2014 08:44

Var är det Hållbara Alternativet nu? Snabba svar fordras.

LindaBerlingNieuwenhuizen
Gäst
LindaBerlingNieuwenhuizen
4 February, 2014 02:53
Svarar  kire44

Snabba svar såväl som snabba beslut är oftast inte lyckat – fort blir oftast fel. Jag föredrar att tänka efter lite och sätta mig in närmre innan jag svarar. Du kan se (i a f ) mitt svar under “UndrandeInflyttad” här ovan. Vänliga hälsningar

Veronica72
Gäst
Veronica72
4 February, 2014 01:47

Ja, som uppväxt i en företagarfamilj välkomnar jag företag som skapar arbetstillfällen. Dock är min princip att de skall bära sig själva ekonomiskt! Kommunen bör inte stödinvestera/subventionera något företag med skattebetalarnas pengar när det varken är hållbart ekonomiskt eller ekologiskt. Kommunen skall visa föredöme, flyget har aldrig lyft ekonomiskt(och särskilt inte ekologiskt) ute på Hovby och jag har svårt att tro att det gör det framöver. Är dock liberal när det gäller nyetablering av företag och anser att ett företag på Hovby visst kan få etablera sig även om det bär mig emot. Det är främst politikernas ansvar att bygga ett hållbart samhälle, framtagning av alternativa drivmedel till flyg borde prioriteras. I den bästa av världar finns inte miljöstörande verksamhet, men där är vi inte än. det är inte fordonen det är fel på, utan bränslet. Babblet om häst- och vagn är verkligen inte relevant för någon som lever 2014.

UndrandeInflyttad
Gäst
UndrandeInflyttad
4 February, 2014 07:15
Svarar  Veronica72

Tack för era svar/kommentarer. Det gläder mig att ni till skillnad från Göran Larsson tänker själva och inte lyssnar vad Sthlms MP tycker och tänker. Vidare gläds jag åt att Bovieran nämns, ett exemplariskt sätt att bo på. Att ni vill att Hovby skall utvecklas som flygplats om privata intressen finns, bra. Hur man vill plöja upp fältet och bebygga det talar ju för sig själv hur idiotiskt det är. Förmodligen har den som tycker detta inte besökt Bromma och sett dess läge. Att transporter i alla dess former måste gå över till alternativa bränslen är ett måste, detta behöver man inte tillhöra ngt speciellt politiskt parti för att förstå. Avlutar med att av hela mitt “blåa” hjärta önska systrarna Berling lycka till, vill och hoppas att ni blir Lidköpings nya MP.

LindaBerlingNieuwenhuizen
Gäst
LindaBerlingNieuwenhuizen
5 February, 2014 10:23

Tack “UndrandeInflyttad”. Jag håller med dig – oavsett politisk färg är de flesta numera införstådda med det transportpolitiska dilemmat och dess behov av omställning. Somliga gör tyvärr vad som helst för att vinna billiga politiska poäng, men det får stå för dem.

rödgrönrebell
Gäst
rödgrönrebell
5 February, 2014 04:00

Är det verkligen så att de flesta oavsett politisk färg är införstådda med behovet av klimatomställning? Jag tycker snarare det känns som att de flesta politiker man pratat med antingen, pga. ren okunskap, förnekar att klimatförändringarna öht existerar, eller väljer att stoppa huvudet i sanden pga. att de är ängsliga över hur det ska gå med den heliga “tillväxten” om man försöker göra något åt problemet.

LindaBerlingNieuwenhuizen
Gäst
LindaBerlingNieuwenhuizen
4 February, 2014 02:49

Personligen tycker jag att Lidköpings kommun ska försöka avveckla sin driftekonomiska inblandning i Hovby flygplats och istället satsa på att investera kapitalt i Kinnekullebanan och elektrifiera. Man får ju skämmas att vi fortfarande kör på diesel 2014. Höj rälskapaciteten med nya spår och i förlängningen dubbla samt vår hamninfrastruktur. Vi är ett bakgårdsstråk och måste satsa här för att inte bli helt förbiåkta regionalt. Gods skall köras på grön köl och räls så långt det är möjligt, persontrafik ska ske med kollektivtrafik i första hand. Min ståndpunkt vad gäller bostadsområde så tycker jag att vi borde prioritera bostäder mer centralt för våra unga (student- och mindre lägenheter) och äldre (Bovieran). Det är akut brist på hyresrätter för de med lite sämre ekonomi. För mig är Hovby i första hand en flygplats som rent infrastrukturmässigt har ett värde och det vore bra om den kunde fortsätta vara en flygplats genom att drivas av ett privat bolag. Bra att Miljöpartiet vaknat – men bara upp från det ena diket över till det andra. Såklart ska flygets miljöeffekter minimeras, men det betyder knappast att flygverksamheten ska upphöra, däremot minska. Vi bör som sagt prioritera andra mer hållbara transportsätt som tåg och sjöfart.

goran_mp_larsson
Gäst
goran_mp_larsson
31 January, 2014 02:31

Det är viktigt att förstå att kommunen har lagt åtskilliga skattepengar på Hovby och verkligheten är sådan att det är väldigt osäkra satsningar när det gäller passagerar flyg och dessutom är det omodernt tänkande när vi ska utveckla järnväg och snabbtåg ! Det är tillräckligt med att vi har Landvetter och utvecklar järnväg förbindelser där investeringar på Kinnekullebanan med elektrifiering och Triangelspår i Håkantorp kan ta ner pendeltiden till nära 60 minuter , vilket innebär en väldigt positiv utveckling för Lidköping och det kommer behövas mer bostäder är Hamnstaden och låt oss nu utreda Hovby området som skulle kunna bli ett fantastiskt bostads område !

Anders
Gäst
Anders
1 February, 2014 04:33

Du Göran!
Redogör lite djupare i hur du tänker om satsning på snabbtåg, vad det kostar, vilka bansträckningar som är tänkta, när ska de vara färdiga, och hur pengarna ska tas. Kontra de järnvägar vi har i dag som dras med stora problem med framkomlighet, dåliga spår.

Dag Hanson
Gäst
Dag Hanson
31 January, 2014 04:10

BRA, Miljöpartiet Lidköping, dvs Göran Larsson. Ni har kommit rätt på banan igen. Ni har svängt i frågan om Hovby flygplats! Kan det bero på en stressande konkurrens från nybildade Det Hållbara Alternativet månde? Det är nämligen exakt vad Det Hållbara Alternativet vill uppnå – att få Miljöpartiet att åter vakna på den miljömedvetna sidan och stanna där. Miljöpartiets maktpretentioner passar inte ihop med en ren miljö.
Vi hoppas att Miljöpartiets helomvändning betyder att Miljöpartiet i Lidköping åter har landat i sunt miljötänkande.

Dag Hanson
Det Hållbara Alternativet

Broson
Gäst
Broson
31 January, 2014 04:37

Och vem skall bo i dessa bostäder i en kommun utan några arbetstillfällen? Det blir inte mindre flygtimmar eller mindre utsläpp för att arbetstillfällen flyttas till någon annan kommun. Skulle vara intressant att höra vad miljöpartiet tycker invånarna i Lidköping skall arbeta med? Alla kan ju inte leva på politiken.

11hedvall11
Gäst
11hedvall11
31 January, 2014 05:59

Mp uttalar sig med information från en intervju i dagens lokaltidning. Det är inget som jag varit involverad i och få ses som osannolikt att någon skall starta reguljärflyg utan stöd från kommunen. Däremot är det intressant med service och underhåll i likhet med vad West Air gjorde. Nu vill Mp och några fler plöja upp en flygplats vars nybyggnadsvärde ligger på 500 miljoner. Själv anser jag att en flygplats kommer att ha stort värde i framtiden. Alternativa drivmedel kommer också.
Kjell Hedvall
(S)

Dag Hanson
Gäst
Dag Hanson
31 January, 2014 10:12
Svarar  11hedvall11

Kommunalrådet Hedvall vill ju realisera kommunens tillgångar. Då passar det väl utmärkt att sälja Hovby flygplats. Hedvall påstår ju själv att nybyggnadsvärdet är 500 miljoner. Dessa miljoner, som kunde realiseras, skulle mycket väl räcka till att finansiera ett nytt reningsverk med efterpolering på lämpligt område inom Kartåsen.
När har Kommunalrådet Hedvall frågat kommuninnevånarna om de har lust att slösa pengar på alla dessa högtflygande planer med flyg?

Dag Hanson
Det Hållbara Alternativet

11hedvall11
Gäst
11hedvall11
1 February, 2014 10:12
Svarar  Dag Hanson

Inlägget bygger på egna fantasier efter en tidningsartikel.Trams.Men fortsätt gärna på denna nivå på era inlägg.

Dag Hanson
Gäst
Dag Hanson
1 February, 2014 02:11
Svarar  11hedvall11

Trams är bättre än maktarrogans Kjell Hedvall. Vi i Det Hållbara Alternativet förespråkar lokala (kommunala) folkomröstningar via Internet, i viktiga frågor. Beslutande och rådgivande. Detta skulle ge nuvarande och kommande Kommunalråd den styrning från opinionen som i dag saknas, t.ex. så skulle nog brytningen vid Råda Ås ha stoppats, Hovby flygplats skulle ha sålts och inbyggnad och utsmyckning av ett alltför gammalt och omodernt reningsverk skulle kunna stoppas i tid. Demokrati är inte trams Kommunalrådet Kjell Hedvall!

Dag Hanson
Det Hållbara Alternativet

Henkan
Gäst
Henkan
2 February, 2014 09:08
Svarar  Dag Hanson

Ja, Dag, helt rätt!! Inget annat hade utvecklats heller utan Lidköping hade stått stilla i tiden med dina folkomröstningar. Häst o vagn nämnde någon…
…populistisk rappakalja!

Dag Hanson
Gäst
Dag Hanson
2 February, 2014 12:35
Svarar  Henkan

Ja Henkan, vill Du kanske avskaffa den demokratiska apparaten helt då, samt bibehålla status quo. Det låter så på Ditt insinuerande svar.
Då vill jag säga att häst och vagn slår status quo med hästlängder.
En utveckling av de demokratiska metoderna var det som jag förespråkade. Ett utrymme för folkomröstningar i viktiga kommunala frågor. En direktdemokrati med kontrollerad röstning via Internet. Eftersom det går så bra att administrera en mängd ärenden via Internet – så varför inte också direktdemokrati !. Den enda demokrati som slår detta i snabbhet är den som vi har nu – med en figur och en konstellation som sitter orubbade och tar alla beslut utan medborgarinflytande.
Jag gav också exempel på några frågor som borde och kunde ha lösts med digital folkomröstning ( Råda Ås, Hovby flygplats, reningsverket ) . Kan jag uttrycka mig klarare? Om Du tycker att det är rappakalja – så får det stå för Dej !

Dag Hanson

Redaktören
Gäst
Redaktören
2 February, 2014 01:14
Svarar  Dag Hanson

Jag ska inte lägga mig i meningsskiljaktligheterna mer än i ett avseende: Digitala omröstningar kan inte göras – det finns i dag inga metoder att säkra valhemligheten på internet.

Dag Hanson
Gäst
Dag Hanson
2 February, 2014 04:04
Svarar  Redaktören

Till Redaktören

Jag hade hoppats att slippa fastna i försök att verbalt lösa tekniska krusiduller. Men jag skyller mig själv. Jag har inte kunskap till att avgöra om det går att programmera/organisera fram ett helt säkert system via Internet för att hundraprocentigt garantera valhemligheten.
Digitala omröstningar på nätet finns inte idag, antagligen riktigt. Men enligt vad jag tror så beror det inte på avsaknad av tekniska lösningar. Utan på bristande vilja hos politiska församlingar att förlora delar av sin makt.
Men man kan inte förkasta något som man inte har testat i praktiken.
Ett digitalt val skulle kunna utnyttja samma slags dosor som bankerna använder för inloggning/överföring av pengar. Plastkorten till dessa skulle vara kodade röstkort, som skulle skickas ut till alla röstberättigade. En unik inloggningskod kunde också sändas ut separat till alla röstberättigade i kommunen. Röstningen skulle tills vidare endast bli rådgivande.
Detta skulle kanske inte ge ett helt pålitligt system men vid ett valurne-val så råder det inte heller full valhemlighet, då valurnorna kan stjälas.
Tills jag vet mer så går jag ur den här debatten.

Mvh Dag Hanson

Zeduce
Gäst
Zeduce
2 February, 2014 10:50
Svarar  Redaktören

Tycker ju att det borde räcka med samma säkerhet som banker mfl. använder, någon form av e-legimitation.

Anders
Gäst
Anders
3 February, 2014 05:19
Svarar  Zeduce

Det finns ett problem som heter rösta under tvång, det går inte att komma ifrån med lösenord eller e-leg. Eftersom röstnings kontrollanten inte kan se om det står någon maktperson bakom ryggen och tittar på vad den iloggade röstar på.

Henkan
Gäst
Henkan
2 February, 2014 06:32
Svarar  Dag Hanson

Demokrati för mig är att rösta på ett parti och ge dem förtroende att föra min talan under en mandatperiod! Jag behöver inte mer demokrati än det, det räcker för mig! Det går inflation i att använda sig av uttryck som folkomröstningar, vilket Du använder dig av i din iver att få anhängare till din nya rörelse. Insinuant, kanske men om vi i lilla Lidköping ska folkomrösta åt allt det som Du ger parentes åt så kommer inte mycket verkstad att ske! Nä, jag vidhåller, populistisk rappakalja!

Napier
Gäst
Napier
31 January, 2014 08:01

Flygplatsen står som en outnyttjad resurs, se till att få dit någon verksamhet och så får vi se vart det tar vägen. Kostnaderna för att bedriva verksamhet i anslutning till de stora flygplatserna är höga, är någon nöjd med vad Lidköping och Hovby kan erbjuda så kommer det mer. Bostadsområde? Nej då har Lidköping andra betydligt mer attraktiva områden att bygga på.

Zeduce
Gäst
Zeduce
31 January, 2014 08:34

Ja detta miljöparti, häst å vagn om detta parti finge bestämma. Som sagt inte kan man ta detta parti på allvar.

rödgrönrebell
Gäst
rödgrönrebell
31 January, 2014 10:32
Svarar  Zeduce

Typ som du då?
“Häst och vagn”… vad fan… kom igen nu. Visst, en retorisk överdrift, men sååå uttjatad. Kan man be om lite originalitet?

Zeduce
Gäst
Zeduce
1 February, 2014 08:24

Det handlar om arbetstillfällen, många sådana t.o.m. precis som Hedvall nämner så kommer även alternativa bränslen. Tror du verkligen en sådan satsning läggs ner bara för Lidköping nekar? Nej någon annan kommun blir den lyckliga ist. Om jag inte minns fel var det inte mp som även motsatte sig Biltema? Med argument som avverkning av kommunal skog bl.a.
Lidköping i skogen om mulle får bestämma. =)

Madeleine Larsson
Gäst
1 February, 2014 11:29
Svarar  Zeduce

Häst och vagn har vi faktiskt, dock inte mitt i stan, ej heller som ersättning till andra färdmedel men en vet ju aldrig;) MP har sagt ja till Biltema, med krav på ökad kollektivtrafik, cykel- och gångvägar.

foeredettingen
Gäst
foeredettingen
1 February, 2014 01:46

Du har ju antipati mot flyg. Men vart går gränsen mellan häst och flyg?

rödgrönrebell
Gäst
rödgrönrebell
2 February, 2014 07:15

Hästar flyger inte..

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
2 February, 2014 12:20
Svarar  Zeduce

Boeing har gjort ett stort genombrott med biobränsle vilket man kan läsa om på Supermiljöbloggen.

Zeduce
Gäst
Zeduce
2 February, 2014 11:10

Tack för tipset, riktigt intressant läsning.

Nisse
Gäst
Nisse
1 February, 2014 10:28

Detta mantra om ohållbara satsningar börjar anta formen av religion – är flyget avskaffat i MPs idealvärld 2030???

UndrandeInflyttad
Gäst
UndrandeInflyttad
1 February, 2014 02:33

Det blir lätt fel då du tänker Göran Larsson, jämför du Bromma med Hovby, den enda likhet är väl själva landningsbanan, då till fördel för Hovby där det mesta kan landa till skillnad mot Bromma Airport. Titta på kartan o se Bromma kontra Hovbys lägen, i vad ser du likheten? Vad gäller MP i Sthlm och dess tankar och drömmar saknar det total betydelse här i Lidköping. “Det är moderna och kreativt tänkande av MP Stockholm och varför inte på sikt omvandla Hovby flygplats till Hovby stad ? ” När det gäller kreativt tänkande så kan mycket sägas.

rödgrönrebell
Gäst
rödgrönrebell
2 February, 2014 07:18

Jag är inte säker, jag är ju inte miljöpartist, men jag skulle anta att en upprustning av järnvägarna ingår i satsningen man har tänkt sig.

Göran Sakletare Mörby
Gäst
Göran Sakletare Mörby
4 February, 2014 01:10

Ett seriöst företag som vill satsa, ska välan ej tackas nej till.Ni har många emot er. Bygga bostäder ute på hovby det dummaste jag hört, ett fungerande flygfält, när det graderas upp igen. Vet ni ej att hamnstaden ska byggas i första hand. Lägg ner eran energi på Kinnekullebanan elektrifierad från Gårdsjö-Håkantorp, få sj till att använda den som reserv när det tex är stopp mellan Herrljunga Gårdsjö.Går ju köra tågen då via Kinnekullebanan. Godståg kan dras som avlastning av stambanan via Gårdsjö-Håkantorp via triangelspår via Trollhättan till GBG. Mötesstationer Lidköping Mariestad.