Gå direkt till Nyheten (Här skall nya 44:an byggas)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Söndag 20 januari 2019
  1. Dagens namn:
  2. Fabian och Sebastian
  3. I morgon:
  4. Agnes och Agneta

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Här skall nya 44:an byggas

Publicerad onsdag, 10 oktober 2012, 10:09 av Redaktionen

Mötesfri väg med fart upp till 100 kilometer i timmen är det som finns med i planerna för en ny vägsträckning mellan den nya Källbyrondellen och Skararondellen. Skaravägen mellan Skararondellen och den nya vägens anslutning föreslås byggas om till mötesfri väg.

Det handlar om några kilometer av den nuvarande Skaravägen som ska byggas om, så långt åt skarahållet att det blir ett säkert möte med den nya väg som planeras öster om Filsbäck.

På kartan framgår det en korridor inom vilken Trafikverket skissar på var en ny väg kan dras från Källbyrondellen till Skaravägen. Det är den del av kartan där ytan har parallella sneda streck. Kartan omfattar hela utredningsområdet – alltså även det område upp till Vinninga som är aktuellt för cykelväg. Kartan är ur förstudien.

Bakgrunden är en förstudie av Trafikverket och Norconsult AB som grundligt slår fast att det inte finns möjlighet att göra den nuvarande 44:an mellan Källbyrondellen och Skararondellen säkrare. I stället föreslås att den vägen byggs om så att det blir en tydligare lokal väg. Den snabba och tunga trafiken ska gå den nya vägen till Skaravägen och svänga mot Skararondellen.

Trafikverket har tidigare medverkat vid möten i Filsbäck och även haft egna möten där förstudien presenterats. Nu går planeringen in i ett nytt skede och därför blir det på torsdagskvällen ett nytt offentligt möte om den nya vägen. Mötet hålls i Filsbäck i Församlingshemmet klockan 18.

I förstudien står det bl a:

– Trafikbelastningen och de samlade kraven på tillgänglighet och trafiksäkerhet som ställs av trafiken på vägarna 44 och 184 är på så hög nivå att en mötesfri landsväg bedöms vara den enda aktuella vägtypen. Dimensionerande hastighet föreslås vara 100 km/tim och antalet anslutningar begränsat. I det fortsatta arbetet får man
ta ställning till om några av anslutningspunkterna bör utformas som planskilda trafikplatser och hur sträckor med 1 respektive 2 körfält ska fördelas.

• Naturvärdet hos vattendragen Filsbäcken och Öredalsån och deras omgivande lövskogsridåer ska inte försämras av föreslagna åtgärder.
• Förutsättningarna för att bruka det omgivande odlingslandskapet ska inte försämras av föreslagna åtgärder.
• Förutsättningarna för att erbjuda människor en god och hälsosam levnadsmiljö ska förbättras, både i befintlig och i planerad bebyggelse

Den nya cirkulationsplatsen vid Källby är byggd så att den kan kompletteras med en fjärde anslutningsväg.

Det framgår inte när bygget kan påbörjas.

4 Comments

  1. Agust Vråk

    Snälla Redaktör’n, det stavas streck inte sträck. 

  2. Redaktören

    Tack. Rättar bums. /red

  3. oberg

    Tung snabb trafik skall gå på den nya vägen??? Jo jo i vilken fantasivärd lever dom i?
    Möter dagligen Tung trafik på sträckan mellan Vinninga-Hangelösa och Skälvums korsningen.
    Yrkestrafiken tar den väg som är genast och skiter högaktiningsfullt i vad Trafikverket säger!

    2-1 väg?   bygg 2-2 väg när ni har chansen för bövelen!

    Men det är klart Västra Götaland är ju snålast i hela landet när det gäller vägbiten!

    Åker man från Tyskland tex så är det bra väg genom hela Danmark och en bra bit in i Sverige tills man kommer Västra Götaland. Där möts man av 80 sträckor, ja till och med 60 sträckor!
    På en Europaväg??? Väl igenom länet så möts man av? jo bra väg igen!!!

  4. Funderar

    Ingen fara… De har pratat om den där lilla vägstumpen i 30-40 år snart och den blir hela tiden bortprioriterad… Antagligen så är det lika troligt att det blir av som att E20 genom skaraborg blir motorväg… Och det lär ju inte hända…

Kommentarsfunktion är inaktiverad för denna nyhet