Gå direkt till Nyheten (Stenportskolans lägerskola blev populär)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 20 januari 2021

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Stenportskolans lägerskola blev populär

Publicerad måndag, 03 september 2012, 12:06 av Redaktionen

Eleverna som går i årskurs fem på Stenportskolan startade som vanligt skolåret med en lägerskola ute på Spårön i Rackeby skärgård. Årets lägerskola pågick i tre dagar och att det är en populär aktivitet kunde man höra från flera elever.

Bilderna i reportaget är klickbara till större format.

– I år sitter jag med i skolans elevråd och jag tänker försöka påverka så att fler elever får vara med på sådana här grejer, kommenterade Alfred Svensson direkt efter det att han och den grupp han tillhörde avslutat en vandring runt hela ön.

En vandring som var drygt en mil lång och som dessutom innehöll ett antal småuppgifter som skulle lösas under dagen.

Onsdagsvädret bjöd på solsken så efter vandringen blev det både bad och fiske innan det var dags för kvällens lägebål där eleverna själva stod för delar av underhållningen.

Trots ett betydligt sämre väder under torsdagen så genomfördes alla aktiviteter med glatt humör även under den andra dagen. Svampstudier, paddling, fiske och bad.

När det under senare delen av eftermiddagen var dags för problemlösning och skattjakt kunde eleverna återigen flytta ut sina sovsäckar till de tre tält som man övernattade i.

– Det har varit en mycket positiv upplevelse för eleverna. De har visat omtanke och respekt om varandra och visat att de kan ta ansvar för olika saker även om jag kunde önska att de var lite duktigare på att hålla ordning  på sina egna prylar, sa en leende lärare Anna Smedman, efter avslutad lägerskola.

Stenportskolans rektor Harald Granbom konstaterade att eleverna tränat många av sina förmågor utan hjälp av digitala verktyg och utan mobiluppkoppling.

– Det är kul och det känns viktigt att träna sina förmågor även utan den tekniken men jag kan samtidigt avslöja att nästa vecka kommer eleverna att få ännu fler digitala verktyg som stöd i sitt lärande då de arbetar i skolan.