Fartygsbilderna: Passerar nålsögat
Publicerad Saturday, 11 June 2011, 11:00 av RedaktionenMitt emellan Helsingborg och Helsingör träffade redaktören på Thunfartyget “Nossan”.
För att se bilderna publicerade före den 15 april 2009 – Klicka här.
Vill du skicka in fartygsbilder? Skicka dem till desk@lidkopingsnytt.nu.
Det spelar ingen roll var i världen du tagit bilden, men det är bra att veta vilket fartyg det är på bilden.
Klicka här för att se reportaget om kanalfartyget “Juno”s besök i Lidköping
Klicka här för att komma till Per-Olof Johansson bilder av isbrytning på Vänern i mars 2010:
Sjömännen i Vänerns is – sedda från luften Skriven onsdag, mars 3rd, 2010
Klicka på de bilder du vill se i större format
–
Bilder från ett nålsöga – en av Öresunds smala passager. Ett av fartygen “Nossan” med full last av massaved. Andra var Oslofärjan som varje morgon passerar här på väg till Köpenhamn, och en av de italienska Costa-kryssningsfartygen fotograferat i kvällssolen. SCA står det på det vita lastfartyget vars huvuduppgift är att förse brittiska tidningar med pappersrullar från Sverige.
“Ala” har besökt Vänern flera gånger. Det här besöket i slutet av maj 2011 medförde
bilder av två fotografer. Överst Hans Bleekers och underst Bernt Bayard som tagit bilden
när fartyget backar ut efter att ha lossat i Hönsäter.
Fartyget är Panamaregistrerat. Hon byggdes vid det för mindre lastfartyg
välkända Sietasvarvet i Hamburg 1968. “Ala” är 68 meter lång och 10 meter bred.
“San Remo” heter fartyget nu. När det byggdes i Rendsburg 1965 fick det namnet “Saxen” av beställaren Ahlmarks i Karlstad. Fartyget har absoluta maxmått för Hönsäters hamn – 69 meter lång och 11 meter bred.
Foto: Hans Bleeker.
“Clarity” blev först i Hönsäters hamn efter isvintern. Bernt Bayard tog bilden.
Fartyget hör hemma i S:t Vincent
“Oporto” anlände till Lidköping på Valborgsmässoafton. Hon har sedan lossat.
Fartyget är byggt 2001, är 90 meter lång och 13 meter bred, har Portugisisk flag och hemmahamnen är Madeira.
Foto: Hans Bleeker.
Trots att det är helgdag lossas “Eken” på annandagen.
Joakim Stegelmeyer tog bilden.
Lastfartyget Via är hemmahörande på Ljusterö i Stockholm norra skärgård. Fartyget byggdes 1967 och
har en ovanligt hög ålder för ett fartyg – även om det inte är något rekord på något sätt.
Hans Bleeker tog bilderna
Målningsjobb hör våren till.
“Hohe Bank” som seglar under Gibraltar flagg för Briese Schiffahrt i Leer, Tyskland, är på sätt och vis en långväga gäst.
Fartyget är nämligen byggt i Haiphong, Vietnam, och levererat i juni 2010.
Fartygets längd är 86 meter och bredd 12,4 m.
Foto: Hans Bleeker.
I dag – 15 mars – var det bara ett lastfartyg i hamnen: “Tomke”, registrerat i Gibraltar. Ute vid hamninloppet syntes även “Ale” när fartyget kom i helgen.
Foto: Hans Bleeker
“Tuna” från Delfzijl med Holländsk flagga och svenskflaggade “Nossan” med Lidköping som hemmahamn.
Foto: Hans Bleeker
I östra hamnen låg “Baltic Sailor” från Gibraltar.
Foto: Hans Bleeker
Dagens fartygsbild från Lidköping: “Widor” från Limassol, Cypern lastar i östra hamnen.
Foto: Hans Bleeker
Hans Bleeker med kamera mötte “Katre”, som kom i sällskap med “Ale” och “Lidköping” den 23 februari.
“Katre” har Malta-flagg i aktern och Valletta som hemmahamn. Fartyget är byggd 1991 i Holland och är av samma typ som Thuns torrlastare “Tidan”, “Nossan” och “Naven”.
För ovanlighetens skull gick “Ale” in i Lidköpings hamn på lördagen. Marcus Karlsson tog bilder i hamnen som faktiskt varit isfri senaste tiden – trots att det är en hel is i Kinneviken. Bilderna togsden 5 februari.
“Fri Wave”, som lossade i Lidköping den 27 januari och lastade sedan i måndags.
Fartyget har Willemstad som hemmahamn och seglar under Curacao flagg (Netherlands Antilles), men bemannas av Kopervik Shipmanagement A/S. “Fri Wave” är byggd år 1990 i Emden. Text och foto: Hans Bleeker
Fartyg i Lidköping idag (27/1). Hans Bleeker forotgraferade “Sylve” och “Klaipeda”.
När jag tittade ut från min altan på Vänerblick för vid 13-tiden såg jag något som jag måste fota. Det var isbrytaren “Ale” som eskorterade “Sylve” in mot Lidköpings hamn och möter “Belland” som just lämnat hamnen med destination Fredriksstad.
Hälsningar, Kjell Nordin. (26 januari)
Isbrytaren “Ale” har vänt ut i Kinneviken igen och Lidköpings egna hamisbrytare har tagit över
för att hjälpa “Bimi” till kaj. Foto: Hans Bleeker
Vid Östra kajen lastade “Global 1”. Foto: Hans Bleeker
Under nyårshelgen kom två fartyg till Lidköping.
“Pinta” är 82 meter lång och 13 meter bred med Gibraltars flagga i aktern, byggd 1993.
Det andra fartyget låg vid vändjacket, heter “RMS Neudorf” med Antigua and Barbuda-flagg, är en meter längre och en meter smalare än “Pinta”. Hans Bleeker har tagit bilderna.
“Merel V” är hemmahörande i Hellevoetsluis utanför Rotterdam – den stad i Holland som var fotografen
Hans Bleekers hemstad och där han själv var verksam inom sjöfartsnäringen i många år innan han
för cirka fem år sedan flyttade till Lidköping. Hamnen i Hellevoetsluis är ungefär lika stor som Sjötorps – men Rotterdam är ju en av världens största hamnar.
Fartyget lossade en last som kom från Siilinjärvi i Finland – en av hamnarna man når genom Saima kanal.
I onsdags var “Adamas” från Delfzijl inne och lossade i östra hamnen.
I torsdags fanns även Leckö i vändjacket, hemmahörande i Delfzjil men ägd i Lidköping av Thun
“Tinto” seglar med hemmahamn Trollhättan. Foto: Hans Bleeker.
Holländska Passaat har lossat i västra Hamnen.
Foto: Hans Bleeker
“Ice Star” i Lidans is i början av december 2010.
Foto: Hans Bleeker
“Peikko”, som låter finsk men hade Cypern flagga i aktern.
Fartyget är byggd 1983 och är av den typen, som kan höja och sänka styrhytten efter behov. Foto Hans Bleeker
“Anmiro” med flagga från Antigua & Barbuda i aktern lossade i Hönsäters hamn. Bernt Bayard tog den stämningsfulla bilden.
Motorfartyget “Kaie” lossade i Västra hamnen.
Hon seglar för Hansa shipping under Malta flagg med Valetta som hemmahamn.
I Östra hamnen lossade finska “Nina”.
Foto: Hans Bleeker
Den ryska “STK 1008” kom i söndags till Hönsäter och lossade på måndagen.
Bilden överst är tagen av Hans Bleeker och den under av Bernt Bayard.
“Hela” på bilden från Hönsäter visar sig vara en gammal bekant. Fartyget har flera gånger besökt Vänern. Hans Bleekers bild här ovan togs i Lidköping för två år sedan.
“Hela” med hemmahamn Stralsund i Hönsäter. Foto Bernt Bayard.
“Elke K” lossade i såväl Lidköping som Hönsäter i början av november. Den här bilden tog Bernt Bayard i Hönsäter.
“San Remo” heter fartyget som i dag ligger i Hönsäters hamn.
Foto: Bernt Bayard
“Nordic Amanda” i Hönster 19 oktober. Foto Bernt Bayard.
Åländska “Nathalie” lossade i Lidköping den 15 oktober. Fartyget byggdes 1989 i holländska Wartena.
Hans Bleeker tog bilden.
“Adamas”, ett nytt fartyg från Delfzijl i Nederländerna lossade i dag – 12 oktober – i Östra hamnen. Hans Bleeker var inte helt oväntat på plats.
“Adamas” är den sista i en serie s.k. “Saimamax-fartyg”, som byggdes på Peters Shipyard i Holland och levererades till rederiet van Donderen den 19 februari för att kunna användas i Finlands största kanalsystem.
Samtidigt, i Västra hamnen, lossade Lidköpingsfartyget “Eken”
Fartyget som på måndagen (4 oktober) lossade i Östra hamnen var estniska “Nedland” från Klip Marine Shipmanagement Ltd., med Maltas flagga i aktern.
Två fartyg som lossade sin last i Hönsäter. Det är ryska “STK-1007″och “Anmar-S” från Nederländerna som fotograferades den 22 september.
Kustbevakningens flotta utanför de svenska kusterna har förstärkts betydligt i år med ett par nybyggen, och flera är på väg.
Kustbevakningen har därför omdisponerat resurserna bl a till förmån för miljöskyddet på Vänern.
KBV 048 har placerats i Vänern med Lidköping som stationeringsort och anlände på söndagen. Hans Bleeker tog bilden.
Holländska Carolina kom till Lidköping den 14 september.
Hans Bleeker tog bilderna på fartyget.
Bilder från lite andra vatten har Paul Kahl på Gotland skickat.
Det handlar dels om Gotlandsbåten “Gotland”, knappt 200 meter lång, som enkelt kommer upp i 30 knop.
Tar 1.500 passagerare och drygt 500 personbilar. Systerfartyg heter “Visby”.
Dels är det kryssningsfartyget “Seven Seas Voyager” på väg mot sin plats vid Visby hamn.
Kryssningstrafiken är omfattande och synnerligen inkomstbringande. Bara vid detta anlöp hade fartygets
583 passagerare bokat 14 bussar med guider för rundturer.
Kryssningsbesökarna handlar för i genomsnitt 600 kronor per person och dag. Skattefritt.
“Magda D” seglar med en västindisk flgga i aktern, Antigua and Barbuda´s.
Det har blivit en vanlig hemvist för fartyg som seglar vid svenska kusterna. Hans Bleeker tog bilden
Danska “Uno”, hemmahörande i Fredericia.
Låg i Lidköping den 19 augusti. Foto: Hans Bleeker
Jan Franzén har skickat bilderna från Bottenvikshamnen Karlsborg och gläds över
att ett svenskflaggat fartyg varit på besök – Thunfartyget “Nossan”.
Bilderna tog Jan Franzén den 17 augusti när fartyget kom med massaved till Billerud från Riga.
Läs g ärna om hamnen i Karlsborg – klicka här
“Snow Star” och “Ice Star” – båda Thunfartyg under holländsk flagga och näranog identiska – möttes vid Lidköpings kajer den 8 augusti. Hans Bleeker var på plats med kameran. Bilderna är klickbara till störreformat.
“Pallas Ocean” – tidigare “Olivier” – i Lidköping den 1 augusti.
Foto: Hans Bleeker – bilden kan klickas till större format
“Gjöa af Lurö” är i stora delar ett skepp som bygger på grundritningarna för norska polarforskarskeppet “Gjöa” – men i något mindre format.
Hans Bleeker tog bilderna – som kan klickas till större format.
“Swe-Bulk” – officiellt hemmahörande i Limasol, inofficiellt är banden till Lidköping starka – tog på tisdagen
full last av spannmål och lämnade hamnen.
På Hans Bleekers bild skymtar i inseglingsrännan även finländska “Sabina” som också lastat i Lidköping.
Laxfoss låter isländskt – och så är det. Fartyget seglar för isländska redare – Eimship. Men flaggan hör hemma på Antigua och Barbuda.
Foto: Hans Bleeker
Det finns en serie av fartyg vars namn börjar med Elke. Häromdagen var Elke W på besök.
Hon bär Antigua and Barbuda flagg med St. Johns som hemmahamn.
Hon byggdes 2006 i Kampen i Nederländerna som “Stern” från Lemmer (nära Kampen), fast då var hon rödmålad.
Bild: Hans Bleeker – klicka gärna till större bildformat
Holländska “Elke-K” lossade inför midsommar 2010 en del av lasten i Lidköping och fortsatte därefter till Hönsäters hamn för slutlossning.
Foto: Hans Bleeker – bilden är klickbar till större format.
Det var en lång serie av fartyg för kust- och flodtrafik som Sovjetunionen lät bygga och flera av dem lever kvar än. STK-1007 byggdes 1984. Hans Bleeker tog bilden av fartyget som i dag den 31 maj lossar i Lidköping. Bilden är klickbar till större format
Arbetsfartyget “Candela” används bl a för att kontrollera och rätta till prickar och fyrar i Vänern just nu.Christer Larsson fotograferade fartyget i Lidköping.
“Yrsa” är ett av de vackra skepp sombrukar finns i Lidköing men som saknats ganska länge nu. Hans Bleeker hittade “Yrsa” vid varvet i Sjötorp.
Karl-Eric Backman har letat fram ytterligare bilder i sitt bildarkiv. Här kommer tre bilder.
Unique är namnet på fartyget som gästade Lidköping i april 2003. Karl-Eric Backman tog bilderna vid besöket.
Det är inte mycket till fartyg – men seglar ändå.
Hemmahamnen kan fartyget inte nå. Det hörde hemma i Ulan Bator – huvudstad i Mongoliet, 1,300 meter över havsytan.
15 mars. I Lidköping lossar Katre som bär Maltas flagga i aktern och Skagern som trots att ägarna finns i Karlstad bär holländsk flagga.
Foto: Hans Bleeker
9 mars: Hans Bleeker följde med kameran när isbrytaren Scandica och Lidköpings isbrytare Lidköping hjälpte lastfartyget Windstar in i hamn och till kaj.
Joachim Bleeker tog den långa promenaden ut på en av Lidköpings pirar för att fotografera isbrytaren “Ale” som avvaktade utanför inseglingsrännan – den 12 februari 2010.
Hans Bleeker tog bilderna av “Nina Bres” och Lidköpings isbrytande bogserare – som även fick hjälpa till och dra en bit. Den större isbrytaren “Scandica” gick inte in i Lidköpings hamn utan vände strax utanför farleden in till Lidan.
Christer Larssons bilder av “Nina Bres” och “Lidköping” – som Christer Larsson i sammanhanget kallar Goliat.
Nu har det frusit till rejält i Kinneviken och Lidköpingshamnens bogserbåt får ofta ut och bryta ränna och längs kajerna för att fartygen skall kunna lägga till. Hans Bleeker har lämnat in bilderna. Bilderna är klickbara till större format.
Thunfartyget “Eken” mötte vintern i Lidköping. Hans Bleeker tog bilderna
Nederländska “Kelt” firar jul i Lidköping.
Foto: Hans Bleeker
Den 26 oktober anlände en gammal bekant med ett nytt namn.
Det är “Swe-trader” från Göteborg som är såld till Ljusterö Shipping och numera heter “Vidi”.
Foto: Hans Bleeker. Bilden är klickbar till stort format
Vid ett besök i Lysekil fåtograferade Christer Larsson “Scandica”. Det är ett fartyg som används för att underhålla och kontrollera utprickning och fyrar, och används vintertid för isbrytning.
Skämsamt brukar sägas att bästa sommarjobbet är att vara isbrytarkapten – men det gäller alltså inte på “Scandica”.
“Sigyn” är specialbyggt för transporter av synnerligen farligt gods – speciellt ofta används
fartyget för transporter av radioaktivt material. Fartyget ägs av Svensk Kärnbränslehantering AB men
drivs av Gotlandsbolaget som bemannar fartyget och ser till att det sköts som det ska.
Bilderna togs vid Stendörren utanför Nyköping då fartyget i hägringarna var på väg till Studsvik.
Foto: Joakim Bleeker.
3 och 4 oktober har “Viksten” gästat Lidköping. “Viksten” är en 35-årig minsvepare som moderniserats och byggts om till gymnasieskola. Fartyget används för sjömansutbildning vid Strömstads gymnasium.
Viksten har fått namnefter en av öarna nära Landsort.
“Atari” har lossat i Lidköping i veckan och är nu ¨på väg till Tofte i Norge för
att lasta. Hans Bleeker tog bilderna i samband med fartygets besök i Lidköping.
“Atari” hör till de största fartygen i Lidköpings hamn
KBV 044, fartyg för miljöräddningstjänst från Skärhamn (byggd i alluminium vid Djupviks varv 1976).
Foto: Hans Bleeker
“Bekau” som lossade i Västra Hamnen och lämnade Lidköping medan åskmolnen tornade upp sig.
“Bekau” har St.John´s som hemmahamn och Antiqua Barbuda-flagg i aktern.
Hon byggdes 2005 och ägs av ett tyskt rederi.
Foto: Hans Bleeker
Mimer – Fiskeriverkets nya undersökningsfartyg, har gått upp i Vänern för den
årliga kontrollen av nors och siklöja. Kontrollen av Siklöja är
viktig på grund av dess stora kommersiella värde.
Foto: Hans Bleeker
Bilden kan klickas till skärmformat.
[flv:https://lidkopingsnytt.nu/video/slussning_aug09.flv 400 226]
Här ovan en filmsekvens på slussning i Trollhättan.
Paul Kahl, en bekant till redaktören för Lidköpingsnytt, har skickat den här hälsningen
till fartygsintresserade i Lidköping från Visby.
Medeltiden har en uppmärksammad roll under en augustivecka varje år på Gotland.
Här är det en lettisk kogg byggd med förebild från medeltiden som besöker Visby.
På Visbys redd – kryssningsfartyg
“Vision of the Seas” är namnet på detta fartyg som kom med 2.400 gäster och nära 800 besättningsmän.
Organiationen i land är stor – bussar och guider står i rader och väntar på gästerna som i genomsnitt
gör av med cirka 600 kronor per person och dag vid Gotlandsbesöket.
23 juli
Missionsfartyget “Christina” (Joh. 3:16) på besök i Lidköpings hamn i dag. Hon ligger kvar tll lördag.
Fartyget byggdes på Trellevarvet 1986 och har fortfarande Kållandsö som hemmahamn, trots att hon numera hör hemma i Hjo.
Foto: Hans Bleeker. Bilderna är klickbara till större storlek
21 juli
Kustbevakningens 281 på besök i Lidköping tidigare i månaden. Hans Bleeker tog bilden.
Bilden är klickbar
12 juli
Hans Bleeker har fångat när “Anke-Angela” i dag till Lidköping. Hon bär Gibraltars flagga.
Bilden är klickbar
Tidigare på eftermiddagen fångade jag “Nordic Amanda” på bild i Hönsäter.
Hon har holländsk flagga, kommer från Delfzijl och seglar för Ahlmarks i Karlstad.
Bilden är klickbar
18 juni
I det svaga sommarnattsljuset såg fotografen Christer Larsson hur ett av Thun´s fartyg – Lurö – kom in
till Lidköping. På dagen därpå tog han en bild till, när lossningen pågick för fullt.
Bilderna är klickbara
2 juni
Kjell Nordin vid Furuhäll tog bilden av tankern “Lotus” som lossade i Lidköping den 24 maj.26 maj
Bilden är klickbar
Lidköpingsfartyget “Tuna” kom till Lidköping i slutet av maj – med en båt lastad på luckorna.
Kjell Nordin tog bilden.
Bilden är klickbar
“Salona” bär Honduras flagg och byggdes 1973 i Rognan, Norge.
Det är ett litet fartyg med sin längd på 60,9 meter och är bara 9,5 meter bred.
Hon seglar för RMS Schiffart i Lybeck, Tyskland.
Foto: Hans Bleeker
Bilden är klickbar
13 maj
I hamnen idag: fortfarande svenska “Windena”, liggande sedan en längre tid,
samt nyinkommen holländska “Magda” från Delfzijl, som lossade i västra hamnen.
I östra hamnen lossade “Stefan K” (fotograferades tidigare) och
vidare lastade “Klaipeda” från just Klaipeda, Litauen.
Tur att flaggorna vid torgbron vajade rättvänd nu
Foto: Hans Bleeker
Bilden är klickbar till full storlek
11 maj
Vid ett besök i Lysekil tog Christer Larsson denna stämningsbild av
dragstarka “Svitzer Mercur” – ett fartyg som har dragkraft åt alla håll.
Bilden är klickbar till full storlek
7 maj
Norska “Wilson Gijon” i Lidköping – norsk men med Bridgetown på Barbados som hemmahamn.
foto: Hans Bleeker
Bilden är klickbar till full storlek
3 maj
“Hellevik” från Hellevik, som lastade i Östra hamnen.
Hon byggdes år 1975 i Wewelsfleth, Tyskland.
Bilden är klickbar till full storlek
23 april
– Inte är hon vacker, lilla norska “Aastind”, men kanske lite sällsynt med sina 41 år på nacken,
skriver Hans Bleeker som tog bilden.
Hon byggdes i Mandal, Norge 1968. Längden är 68 meter och hon är 11,40 meter bred.
Förutom “Aastind” låg även “Vinga” och “Rona” i hamnen den 22 april.
Bilden är klickbar till full storlek
20 april 2009
“Vina” lossar i Lidköping – foto: Hans Bleeker
Bilden är klickbar till full storlek