Fastighetsägarna kräver tydligare renhållningsordning
Risken för missförstånd stor
Publicerad Monday, 31 January 2011, 09:04 av Redaktionen
Fastighetsägarna i Lidköping är oroade för vissa skrivningar i den nya renhållningsordning som nu är ute på remiss. Bland annat anser man inte att man som hyresvärd kan vara ansvarig för om hyresgäster missköter sorteringen av sopor.
Fastighetsägarna i Lidköping har lämnat synpunkter till Lidköpings kommun på det utkast till ny renhållningsordning som ska fastställas i fullmäktige under våren. I dag presenterades synpunkterna i ett pressmeddelande.
– När vi läst igenom materialet och funderat över konsekvenserna av en del skrivningar ser vi en del risker för möjliga missförstånd och tolkningsproblematik i framtiden, främst vad gäller vem som ansvarar för vad säger Mattias Peterson, ansvarig näringspolitik hos Fastighetsägarna i Skaraborg.
I utkastet till renhållningsordning blandar man begreppsmässigt ihop villaägare och ägare till flerbostadsfastigheter under samlingsnamnet ’fastighetsinnehavare’. Ett ansvar för innehållet i soptunnan och utsorteringen av olika avfallsfraktioner som helt naturligt hamnar på en villaägare ska motsvaras av konsumentansvaret hos en hyresgäst, inte – som det kan uttydas med skrivningen i förslaget – landa på hyreshusägaren att svara för.
– Vi ser ganska stor risker och framförallt omfattande kostnader framför oss om förslaget går igenom som det är skrivet idag, menar Jonas Danielson på Senäte Fastigheter, ordförande för Fastighetsägarna i Lidköping.
– Bland annat talar man i förslaget om fastighetsinnehavarens ansvar för att det finns sorteringsmöjligheter i eller i anslutning till varje fastighet. Det skulle betyda att vi som fastighetsägare till hyreshus skulle tvingas hålla med små mini-återvinningscentraler för våra hyresgäster. Naturligtvis en helt orimlig tanke, men om man inte ändrar begreppen och förtydligar kan detta bli en konsekvens.
– Antalet fraktioner som ska utsorteras är ganska omfattande, och hamnar ansvaret på fastighetsägaren att hålla med sorteringsanläggningar för hyresgästerna och dessutom hela tiden kolla vad som hamnat i hushållsavfallet, skulle det innebära stora hyreshöjningar för att täcka både investeringen och de nya personalkostnaderna för att klara uppgiften.