Hovbys miljötillstånd täcker inte nya flygtrafiken
Publicerad tisdag, 16 februari 2010, 16:44 av Björn SmitterbergDet miljötillstånd som Hovby-flygplatsen i Lidköping har måste utökas för att klara den trafik som nu planeras med Air Skaraborg och City Airlines. Trafik med så kallade turboprop-flygplan är nämligen begränsad.
Lidköpingsnytt har tittat på de miljötillstånd som finns och det som är aktuellt i det här fallet är ett tillstånd givet 2003 av tingsrätten i Vänersborg.
I det miljötillståndet klarläggs hur många flygplansrörelser som får ske på Hovbyfältet. I förslaget till ny flygtrafik som nu anges har det angivits en särskild flygplanstyp med turboprop-motorer.
Om uppgifterna om flygplanstypen stämmer så tillåter miljötillståndet 2.200 rörelser med sådana motorer på fältet.
Det är kommunens milj- och hälsokontor som är ansvarig för tillsynen av att de här miljötillstånden följs. Jan-Åke Rosén är den person som följer Hovby-fältet. När det gäller flygplansrörelser så följer han utvecklingen genom den statistik som Hovby-bolaget skickar in.
En rörelse är en landning eller en start. Ett flygplan som lander och sedan startar blir alltså två rörelser.
2.200 rörelser skulle täcka in ungefär halva den trafik som diskuteras i det nya trafikförslaget.
Så här ser tillståndet ut:
Flygplan med Kolvmotorer och vik 05-3 ton: 8,000 rörelser per år
Affärsflyg 3-10 ton: 400 rörelser per år
Turboprop 10-70 ton: 2.200 rörelser per år
Affärsjet 6-40 ton: 400 rörelser per år
Jet 20-100 ton: 400 rörelser per år.
Jan-Åke Rosén säger när han tittar på tillstånden att Hovby troligen måste begära utökning – men att frågan är komplicerad, inte minst för att det i tillståndet står att trafiken får bedrivas enligt tillståndet ”i huvudsak”.
6 kommentarer på “Hovbys miljötillstånd täcker inte nya flygtrafiken”
Kommentarerna är stängda
Lycka till – Hoppas att det går att utöka tillståndet !!
Vi vill ha flyg till Stockholm….
Har ni tänkt på tillgängligheten för handikappade när det gäller Hovby flygfält
Således 3000 rörelser, då tyngre flpl rörelser oxå kan räknas med (400+400)
Den uppgiften har jag inte fått verifierad hos Transportstyrelsen. /red
Har inte Transportstyrelsen med att göra! Det är så man skall läsa en redovisning av rörelser. Mindre flpl kan tillgodogöra sig rörelser inom totalen uppåt, aldrig omvänt.
Det nya flyget är ju ändå bara hälften av småplanen som är där redan nu…