Gå direkt till Nyheten (Beslut i dag: Gösslunda skola läggs ned)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 19 april 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Beslut i dag: Gösslunda skola läggs ned

Publicerad Wednesday, 18 March 2009, 11:52 av Björn Smitterberg

Barn- och skolnämnden beslutade i dag att Gösslunda skola och förskolan Skogsbrynet läggs ned i sommar, förskolan Gräshoppan avvecklas efterhand. Men det blir inga besparingar på blöjor, på skolmat eller höjda avgifter tills vidare. Det skall prövas senare.

Beslutet fattades i oenighet. Centern och kristdemokraterna i form av Marianne Nilsson – som grät på presskonferensen – och Anders Ader ville att kommunfullmäktige skulle ta  beslutet.

– Det finns andra nämnder som är lättare att spara i, sa Anders Ader.

– Ett nytt hårt slag mot landsbygden, sa Marianne Nilsson.

Centern föreslog att den nya skolan vid Lilleskog skulle läggas på is – alltså satsningen i det gula huset. Det skulle givit en besparing på 1,8 miljoner kronor.

Majoriteten med socialdemokrater, vänsterpartister och miljöpartister ansåg dock att alltför många barn i Råda-området skulle drabbas om Lilleskog inte byggs nu.

Beslutet att lägga ned skolan och förskolorna röstades emot av centerns, moderaternas och kristdemokraternas representanter.

52 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Förälder
Gäst
Förälder
18 March, 2009 12:02

Så mina så kallade partivänner anser alltså att det är viktigare att barnen i Råda ej får bli drabbade på något sätt, så där har vi råd att lägga pengar. Nu har vi kommit farligt nära gränsen när vi särbehandlar barn på detta sätt och selektivt väljer vilka barn som ska få fördelar. Fy skäms!

Tobias G
Gäst
Tobias G
18 March, 2009 12:03

Hur skulle det bli om råda mosse barnen skulle behöva åka till stenportskolan……….usch va hemskt det är ju jättelångt!!!
Jag blir så j…a förbannad!! Mina barn är tydligen andraklassens ungar i denna kommun!!!
Pengarna kommunen menar att dom sparar satsas på att bygga nytt!! Är det nötter som styr här eller???

Tomas
Gäst
Tomas
18 March, 2009 12:24

citerar igen vår eminente utrikesminister
rödgrön röra

Helen
Gäst
Helen
18 March, 2009 12:24

Har varit med om detta tidigare.
När inte Stenhammarskolan fanns då la S förslaget att de barn som redan gick och gått sen de var små i Gösslunda skulle bussas till Råda men lång resväg som följd.
Skälet var att barnen i Stenhammar skulle gå i Gösslunda. Den gången kunde vi ändra beslutet . Beslutet idag talar sitt tydliga språk, Social

sigge
Gäst
sigge
18 March, 2009 12:27

Sluta bygg nytt, behövs det verkligen? Skapa platser på befintliga förskolor:
Låt de föräldrar som har småbarn hemma, ha sina äldre barn hemma medans de uppehåller föräldrapenning, tänk vad platser det skulle sparas.
Det håller inte längre i dessa ekonomiska tider, att föräldrarna inte kan sysselsätta sina barn själva.
Måste pedagoger göra det?

Helen
Gäst
Helen
18 March, 2009 12:31

Forts…demokraterna, Miljöpartiet och V har inte förstått hur mycket vi värnar för våra barns rätt att få gå i en skola som finns där de bor, i en levande landsbygd.
Beslutet idag, betyder , att vi kämpar vidare !
Till Marianne Nilsson, Anders Ader och Ks, tack för att Ni stödjer oss.

Maria
Gäst
Maria
18 March, 2009 12:38

Mitt enda hopp nu är friskola för mina barn!

Maria
Gäst
Maria
18 March, 2009 12:50

Jag är jättebesviken. Men bra jobbat ändå Marianne Nilsson (C) och ni andra som stödde Gösslunda. Ni försökte i alla fall. Nu står hoppet till att det kan bli en friskola i Gösslunda. Undra när det blir Otterstads skola tur och vad miljöpartiet tycker då!

Gustav
Gäst
Gustav
18 March, 2009 01:25

Det vi inte får glömma är att det snart är val !!!!

Jessica
Gäst
Jessica
18 March, 2009 01:33

Jag skäms också för mitt parti. Då barn o skola är en otroligt viktig avgörande fråga för mig så vet jag faktiskt inte längre hur jag ska rösta i nästa val. Jag fattar inte ens att man överhuvudtaget väljer att sparar in på barn och skola i kristider. Det är där grunden läggs i samhället. Riv beslutet, finn andra lösningar i kommunen och samarbeta

Veronica Berling
Gäst
Veronica Berling
18 March, 2009 01:49

Maria: Roligt att du tycks tro att Miljöpartiet har så mycket att säga till om, uppenbart att du på något sätt har en tagg i sidan till oss. Skulle i ett sådant läge inte delta i beslutet, vilket jag heller inte gjorde när det gällde skolskjutsarna.
MP ha rinte för avsikt – än en gång – att flytta någon verksamhet från någon liten landsbygdsskola

Milo
Gäst
Milo
18 March, 2009 01:51

Hellre spara in på lokaler än att sparka personal – det var väl ändå det bästa alternativet?!!

Lars
Gäst
Lars
18 March, 2009 02:26

Ja, vad ska du rösta på i det valet då?
Ett av partierna som först röstar för att nämnderna behöver göra besparingar men sedan röstar emot besparingarna, UTAN att lämna något motförslag?
Så som jag har följt den här diskussionen så har det ju aldrig presenterats ett bättre förslag? Man kan ju inte klaga utan att komma med alternativ?

Tobias G
Gäst
Tobias G
18 March, 2009 02:26

Din tanke är rätt Milo! Men nu är det så att det sparas inte några pengar om inte skolan säljs! Däremot så finns det en skola i staden som har samma elevantal men den sparar vi!

Blueberry Bengt
Gäst
Blueberry Bengt
18 March, 2009 02:34

Samtidigt som det är hemskt tråkigt att de lägger ned Gösslunda så antar jag att man räddar lärartjänster som i sin tur ger barnen en trygghet om de får med sig samma personal till Stenhammar. Lokalerna i Gösslunda är inte bra..trånga och gamla. Nån som vet hur det blir med pedagoger och lärare.. flyttar de med till Stenhammar?

Jaeger
Gäst
Jaeger
18 March, 2009 02:56

Lidköpings styrande skall beakta att det snart är val och att dom i och med detta klavertramp retat upp ett stort antal röstberättigade. Lita på att det kommer röras om i grytan 2010.

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
18 March, 2009 03:11

Ja,,.Gustav ,det är jättebra att det snart är val igen.Då vinner alltid en majoritet – Tyvärr måste det fattas beslut ibland som är bättre för ett flertal över lång tid är en ensklids kortsiktiga intresse. All erfarenhet visar också på att det oftast blir mycket bättre än vad man trott.

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
18 March, 2009 03:16

Till Jaeger,,Du är välkommen till politiken så kan du få göra jobbet…du kan få komma in imorron och hjälpa Centern att komma med förslag hur man sparar 100 miljoner..,,,,Själva är man i likhet med regeringen oförmögen,,,det är som svenskt näringsliv säger vi har en regering som visserligen är intresserade och pratar bra men tyvärr saknar förmåga.

Tobias G
Gäst
Tobias G
18 March, 2009 03:47

Till Hedvall Varför fanns aldrig Wennerbergs skolan med som alternativ? Eller varför inte Otterstad? med “rätt” upptagningsområde för den skolan skulle det bara gå ca 35 elever där! Om det handlar om närhetsprincipen undrar jag vad som räknas som nära? 15km till förskola?

Anders Hoff
Gäst
Anders Hoff
18 March, 2009 04:07

Till Blueberry Bengt: Ja, lärarna/pedagogerna kommer att följa med sina klasser över till Stenhammarskolan från Gösslunda.

CarinL
Gäst
CarinL
18 March, 2009 04:29

Ett bra beslut trots att ingen egentligen ville. Världen går inte under p.g.a. detta “lyxproblem”. Det finns mycket värre saker.

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
18 March, 2009 05:20

Tobias : Eftersom det är fritt fall i svensk ekonomi kan det bli ännu värre. Wennerberg kan bli aktuell nästa gång eller nån annan skola.Analysen av Otterstad är helt rätt. Den borde också stängas men i detta fallet värnar vi Kållandsö och landsbygden. Det är trots allt en bra bit dit. Jag kommer alltid att värna om Otterstad.

Jan L
Gäst
Jan L
18 March, 2009 05:33

Jättebra att våra politiker tar beslut. De flesta barnen i Gösslunda åker väl redan skolskjuts idag så vad spelar de kilometrarna till Stenhammarskolan eller Råda för roll.

Gurkan
Gäst
Gurkan
18 March, 2009 05:38

100 miljoner hade man lätt sparat in om man inte byggt den nya arenan!!! Till och med ännu mer!!!

Göran Larsson
Gäst
Göran Larsson
18 March, 2009 05:57

Miljöpartiet har varit tydliga hela tiden och i demokrins namn tagit debatten. Vi vill visa full respekt till alla som drabbas av besparningsbeslutet som kommunfullmäktiga antog i februari. Nu gäller det att se framåt . Jag har full fårståelse för ilska mm . Det är kommunfullmäktige på måndag och vi i mp svarar gärna på frågor !

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
18 March, 2009 06:14

Jadu Gurkan,,,,Ta en grundkurs i ekonomi……..pinsam dålig kommentar av ännu en anonym..

Gurkan
Gäst
Gurkan
18 March, 2009 06:45

Tycker bara att det är tråkigt att läsa att skolor läggs ner, och så planerar man att bygga ny på annat ställe! Tycker att det “rimmar” lite dåligt!

mia
Gäst
mia
18 March, 2009 06:59

Nu håller vi tummarna för att Gösslunda blir Friskola!!

Gustav
Gäst
Gustav
18 March, 2009 07:55

Troligtvis så får väl Gösslundabarnen fylla ut Otterstad skola i förlängningen…man skulle inte bli förvånad..!!

Lynx
Gäst
Lynx
18 March, 2009 08:42

Gott folk…Nu är det bara att gilla läget. Beslutet är taget. Huvudsaken var att det blev ett beslut. Sen som Kjell säger så är det Wennerberg som kommer stå under luppen ett tag nu.

Shamen Allstars Aka Phorever People
Gäst
Shamen Allstars Aka Phorever People
18 March, 2009 10:05

Uttalandet att skolorna ska granskas skapar säkert stabilitet och arbetsro!

Sk
Gäst
Sk
18 March, 2009 10:08

Jag fattar inte hur kommunen kan besluta att lägga ner en skola så snabbt,när inte upphandlingen för hur barnen ska kunna ta sig till skolan till hösten!!!!

OldWolf
Gäst
OldWolf
18 March, 2009 10:39

Skolorna i innerstaden har fått sparkrav på sig redan tidigare för att behålla de olönsamma lantsortsskolorna. En skola med ett elevantal under en viss gräns kostar för mycket och det fick skolorna i innerstan kompensera för snacka om särbehandling…

Rolf Larsson
Gäst
Rolf Larsson
18 March, 2009 11:48

Otroligt svar från socialdemokraternas ledande, att tala om enskilds kortsiktiga intresse när det gäller barn som går i skola, ett år i varje klass om det fungerar som det är tänkt. Att kalla sådant för kortsiktigt intresse är oroande. Vad kommer härnäst?

Karin Ekblad
Gäst
Karin Ekblad
19 March, 2009 01:03

Nu när det gick som det gick håller jag tummen för en friskola i Gösslunda! Kämpa på!
Karin Ekblad med barn på Broholmskolan

Jaeger
Gäst
Jaeger
19 March, 2009 01:18

Till Hedvall: Inte lätt att hosta fram 100 milljoner, men bort med arenan och era biokvällar så är vi snart i mål.. Skämt åsido, “värna landsbygden” är ett begrepp som politiker gärna använder, men lik förb..när det kommer till kritan så ska skolor och service bort och koll.trafik skäras ned.. tycker du det är konstigt att folk är förbaskade?

Cia
Gäst
Cia
19 March, 2009 07:17

Kärnfrågan va väl ändå besparingen? Hur många tror att det kommer sparas ngt på nedläggningen i sista änden? Oavsett om det är en skola på landet eller inte. Veronica, jag förstod inte vad du menar med att ni inte har för avsikt att flytta verksamhet från ngn liten landsortsskola. Är inte Gösslunda en landsortsskola? Vad har jag inte fattat?

Marianne
Gäst
Marianne
19 March, 2009 07:45

Konstigt hur svårt det måste vara att planera långsiktigt när det gäller våra förskolor och skolor! Alla problem som vi får läsa om i tidningen måste väl kunna förespås på ett tidigare stadium av er som har full insyn i kommunarbete. Är det i samarbete och ansvarstagande som det brister ?

Tobias G
Gäst
Tobias G
19 March, 2009 08:35

Till Oldwolf: Om du frågar skolchefen i våran kommun så är det Östby skolan som är dyrast per elev! Vad jag vet så ligger inte den skolan på landet……….. Du kanske vet vart det finns lönsamma skolor??

12345
Gäst
12345
19 March, 2009 08:39

Lägg AV , vad e detta nu rå???…lägga ner denna anrika fina skola , fy skämms, borde finnas annat att spara in på istället kan man tycka .. ge fan i och gleas ur landsbygden , fattar ni ej att den epå väg att dö ut…nästa steg kan vara att lägga ner Läckö slott???

Per Skarin
Gäst
Per Skarin
19 March, 2009 12:16

Kjell Hedvall:
60-70 av dessa 100 milj som fattas är prognostiserad avkastning från värdepapper, vilka nu uteblivit pga. börsnedgången. Om ni inte levde över era tillgångar och budgeterar med något ni inte har, kanske vi som en av landets rikaste kommuner hade haft en liten buffert att fylla ut med vid sådana här tillfälliga ekonomiska dippar.

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
19 March, 2009 12:59

Till Per Skarin: Som jag redogjort för tidigare har detta inte med avkastning att göra. Vi har minskade skatteintäkter på 50 miljoner. Det är detta som är verklighet och som vi måste reglera enligt lag. Kortsiktig bortfall av kapitalintäkter tänker vi lösa med en tillfällig skattehöjning om det skulle behövas.
Om detta vet vi besked om i November.

Shamen Allstars aka Phorever People
Gäst
Shamen Allstars aka Phorever People
19 March, 2009 01:55

Kjell: Svaret ovan är precis det som jag efterfrågat. Sakligt och utan personliga vinkligar. Även om andra frågeställer kanske är klumpigare än Per S är det bra om svaren är lika välformulerade som det ovan.

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
19 March, 2009 04:04

Till Shamen: Klumpigare och tyknare kommentarer från anonyma,,,,jaa..då drämmer jag till..ler….

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
19 March, 2009 04:33

Att vara klumpig och tyken det är bara tillåtet för dig?

Trevligt
Gäst
Trevligt
19 March, 2009 05:06

Vem frågar du Agust?…Det var Shamen som sa att andra var klumpigare…Jag har aldrig inlett här med att vara klumpig.
Däremot kan man tillåta sej att lägga sig på samma nivå ibland…när man svarar….

Susanne
Gäst
Susanne
19 March, 2009 06:14

Svar till Jan L.
Sätt dig in i frågan innan du fäller kommentarer!!
Det är ju inte skolskjutsen som e problemet!

Susanne
Gäst
Susanne
19 March, 2009 06:19

De ska ju KNÖ in Gösslunda barnen på Stenhammar!!
Stänga den lugna trygga skola som har stor lekyta med mycke grönt. Nu får de leka på asfalt:( SKANDAL!!!! Att barnen drabbas!! Va de tillfrågade va de tyckte, kan man undra??

Per Skarin
Gäst
Per Skarin
19 March, 2009 07:32

Några ord försvann ovan så att det blev meningsbyggnadsfel, men jag tror att du förstår vad det är jag menar Kjell. Jag hoppas att ni välkomnar konstruktiv kritik från kommunens invånare och jag vill ha din åsikt angående att budgettera med eventuell avkastning från värdepapper först efterkommande år, då man vet utfallet.

Lars C
Gäst
Lars C
19 March, 2009 09:44

Tycker det är väldigt tragiskt, mina barn är 3:e generationer som gått i Gösslunda skola, och hade nog trott att ngt barnbarn också skulle få gå i denna fina skola. Nu undrar man vad det ska bli istället av skolan. Lägenheter, vårdhem eller bara förfall och sönderslagna fönster?

Kjell Hedvall
Gäst
Kjell Hedvall
20 March, 2009 01:01

Vi hade samma problematik dock utan skattebortfall eftersom den förra regeringen stöttade kommunerna 2002-2004.
Vi lånade tillfälligt. 2005-2007 vände det kraftigt och kommunen sparade med stora överskott.Vi plockade ut 400 miljoner ur avkastningen,De La Gardieskolan betalades “kontant”.Vi hade klarat denna kris också om det inte varit för skatten

Kjell Hedvall
Gäst
Kjell Hedvall
20 March, 2009 01:05

Din åsikt att först få in de 70 miljonerna innan man använder dem skulle fungera år 1. Normalt sett är budgeterade 70 miljoner lågt så det skall inte vara några problem över tid med nuvarande modell. Frågan är dock väckt och visst det kommer att byggas upp större bufferat i framtiden.