Gå direkt till Nyheten (Läsarna: Inga skattepengar till Saab!)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 24 april 2019
  1. Dagens namn:
  2. Vega
  3. I morgon:
  4. Markus

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Läsarna: Inga skattepengar till Saab!

Publicerad onsdag, 25 februari 2009, 12:06 av Björn Smitterberg

SAAB-fabrikens existens är under debatt. Lidköpingsnytt lät läsare rösta på hur de ser på företagets framtid – ett av de viktigaste i Västsverige. Och svaret var att det inte skall gå skattepengar för att driva företaget vidare.

Nästan två röster av tre lades på alternativet att avveckla Saab, och det är stor misstro mot att kunna driva företaget lönsamt.

14 procent röstade för att driva företaget vidare med ny affärsplan och nya modeller.

Det tredje alternativet i vår omröstning – att staten skall ta över – fick minst antal röster, det räckte bara till en enda procent.

Förslaget att driva företaget vidare i samverkan med exempelvis Opel lockade en he ldel röster – 18 procent. Förslaget var därmed det näst mest använda i omröstningen.

På diagrammet nedan kan du se fördelningen av röster procentuellt.

Rösta här

1. Alternativ 1
Avveckla verksamheten. Den har nästan aldrig varit lönsam de senaste två decennierna och lär inte bli det nu heller. Använd inte skattemedel för att driva företaget.

2.  Alternativ 2.
Staten bör ta över och driva verksamheten vidare mot nya bilmodeller och med ny affärsplan. Som ett eget företag alltså, men statligt ägt och statligt risktagande. Låt det få kosta vad det kostar.

3. Alternativ 3.
Staten bör ta över och ändra företaget till ny produktion, att bygga annat än bilar, och därefter sälja företaget.

4. Alternativ 4.
Försök bilda ett nytt bilföretag tillsammans med tyska Opel. Gå in med statliga pengar tillfälligt om det behövs under omställningen.

5. Alternativ 5.
Vet ej. Inget av alternativen passar mig.

Omrörstningen pågår till på onsdag.

Så här fördelade sig rösterna (%) klockan 9 på måndagens morgon

51 Comments

  1. Mikael

    jag blir så förbannad på staten! gör någonting rätt nångång!

  2. martin

    Om staten går in & hjälper SAAB , hur ska den då kunna säga nej till andra bolag ?
    Metall har x antal miljarder ……..
    Men visst det suger

  3. C J

    Alternativ 1 givetvis. Annars vet jag en gigantiskt stor kylskåpsaffär på Grönland som vi kanske kan lägga några skattemiljoner på….

  4. Elliot Ness

    Kan omöjligt vara statens fel att Saab säljer dåligt och har amerikanska ägare. GM vill inte ta ett lån med återbetalningskyldighet, utan vill ha våra skattepengar av staten gratis….inte schysst!!
    Vill att Saab överlever, men staten gör ändå rätt!!!
    Ställ krav på ägarna istället…GM kommer alltför lätt undan.

  5. Christer

    Men det är ju det dom gör. Staten alltså…
    Det är ingen ide att rädda SAAB. Har man inte gått med vinst på 15 år så lär man inte göra det i framtiden heller….

  6. curtan

    För en gångsskull kan jag vara ense med aliansens företrädare nej till stöd åt kapitalismens girighet bilindustrin har levt på bidrag länge nog det är klart att staten inte skall gå in som delägare eller finansiera kapitalist baserad verksamhet.

  7. 65:an

    Man ska lämna det skepp som sjunker
    och rädda det som räddas kan
    inte göra som ni gjort i åratal
    bara klättra högre i skeppets mast

    När toppen på masten till slut är nådd
    så finns det ingenstans kvar att fly
    det enda ni kan göra då är att se
    ert liv förstöras för all framtid!

  8. Christina

    Staten borde ta över annars kommer det bli en mkt stor kris i både THN och landet. Man blir ju så förbanad när ingen gör något för dom personerna som jobbar på SAAB…tycker synd om dom. Och det är ju inte bara dom som kommer att må dåligt, utan deras familjer och dom runt omkring. Affärer osv…

  9. Adam

    Inte konstigt att Saab går dåligt med tanke på de chefslöner och fallskärmar som chefterna har. Det är ju vansinniga siffror!!
    Mina skattepengar lägger jag på något annat (om jag får välja)

  10. Ove Rall

    Alt 1 Därför att jag vet att Saab är världslednade på vissa delar inom bilindustrin, jag tror att en konkurs/rekonstruktion skapar möjligheter att enbart fokusera på dessa och göra de ännu bättre, och då som underleverantör till andra biltillverkare(kanske Volvo). En konkurs innebär inte enbart att arbetstillfällen försvinner, det kan bli nya oxå

  11. MMia

    Med tillfälligt statligt stöd och sedan en helt ny ägare finns det möjligheter för Saab att överleva. Om nu tant Olofsson inte gillar Saab, så är det väl för att hon inte förstår sig på bilar. Hon begriper tydligen inte heller att arbetslöshet kostar massor, både i öppna och dolda kostnader för samhället. Ge Saab en chans!!!

  12. s. ramos

    Avveckla all utvecklingsgrupper o sånt.. Bygg bilar efter ungefär hur många som beställs. Har kvar såpass mycket folk som är lönsamt att ha kvar. Då kanske det kan vända om ett par år och man kan återanställa..

  13. Kommuninvånare

    SAAB borde visa lite självkritik. Har man så många förlustår bakom sig borde man funderat på vad som är fel.???
    Låt kaxiga SAP och LO köpa SAAB. Det vore väl en bra placering av medlemmarnas pengar. De skulle säkert omvandla SAAB till en riktig vinstmaskin. ha,ha,ha,ha

  14. Mikael

    Nej det är ju helt rätt, låt jobb försvinna i sverige, ge bankerna garanti efter garanti, för alla vet ju att dom inte går med vinst, eller hur!? Den här regeringen prioriterar inget annat än sig själva, vi snackar 5 miljarder, en loska i älva jämfört med vad vårt kära, giriga men ack så ovärderliga bankväsende får!

  15. Undrande inflyttad

    Mikael, jag ser ännu en som skyller på regeringen i denna fråga. Varför låter ni inte LO eller SAP, som någon förståndig sa, köpa SAAB, det är väl bättre. Jag som skattebetalare tänker inte bidra i ngn konkurs, skattepengar behövs till annat.

  16. Linda

    Det finns för mycket bra kompetens inom företaget, som man borde uttnyttja på bättre sätt. En chans till omorganisation och andra ”produkter”.

  17. R.O.

    Hur mycket har bönderna fått under alla år?
    Nu är det dags att arbetarna får något.

  18. Birdy

    gör som med alla andra företag… låt dem göra en rekonstruktion och går det inte så konka det. staten har inte hjälpt något annat företag än så varför hjälpa saab. vi har inget som är genuint svenskt längre allt ska säljas bort till konkurrenterna som snor åt sig vinsten. ford och gm har gjort klipp på svensk bekostnad, är det ingen som fattar det

  19. funderande

    Hallå! Har alla här glömt av att Saab har en ägare som heter GM? Det borde väl ändå vara däråt kritiken riktas i första hand? Just nu pågår ett rävspel där GM försöker krama pengar ur svenska skattebetalares plånböcker på värsta bedragarsätt. Tack gode Gud att vi har en klok regering!

  20. funderande

    Saab har ju dessvärre en produkt som uppenbart inte efterfrågas av marknaden. Glöm inte försöken med varvsindustrin och vad det kostade svenska skattebetalare. Vad har vi för varvsindustri i Sverige idag? Däremot måste man vara empatisk till de anställda på Saab och försöka ersätta den bilindustrin med något annat!

  21. CarinL

    Varför Carnegie men inte SAAB?

  22. P.J.

    Om ett företag tillverkar en vara som ingen köper är det fel på varan eller dess pris. Har det nu varit så i så många år finns ingen anledning å tro att situationen kommer att ändras.

    Låt ”marknaden” själv lösa sitt problem, men hjälp de som då kan bli arbetslösa….

  23. sosse fd

    IF Metall med tillgångar över sju miljarder kan väl gå in och köpa Saab. Det vore solidariskt mot arbetarrörelsen.

  24. MMia

    Det finns stora skillnader mellan varvs-och bilindustri. Båtar är jätteaffärer, byggs i enstaka exemplar, har en livstid på 40-50 år och varven hade inte samma utbredda nät av underleverantörer i Sverige. Det är också fel att nu påstå att Gbg/Sverige ”klarade” varvskrisen, Det var många som aldrig kom i jobb igen, både av tjänstemän och arbetare.

  25. SB

    Undrar hur mycket varje skattebetalare kan tänka sig mer för att stödja SAAB utöver sin normala skatt? Pengarna måste ju betalas av någon ( alla)

  26. SB

    Detr blir billigare för staten att betala de uppsagda anställda. De flesta får säkert arbete så snart det vänder eller så får de starta eget och jobba lite mer

  27. PJ skriver

    ” Har det nu varit så i så många år finns ingen anledning å tro att situationen kommer att ändras.” Men det är ju precis tvärtom, GM har styrt i 20 år men skall ej styra längre, så nu finns alla möjligheter, att ingen fattar detta. GM har investerat miljarder i en ny 9-5:a och nu när det är dags att skörda kliver dom av, sådana beslut har de

  28. Mats

    GM:s erbjudande går ju ut på att om regeringen fixar dessa 5 miljarder garanteras produktionen fram till Januari 2010. Sen då??? Är inte SAAB lönsamt efter det har vi samma visa igen ju. Nån som verkligen tror att SAAB blir lönsamt på 10 månader?…i lågkonjunktur?…efter åratal av minusresultat?
    Tack Maud att du inte gick i den fällan.

  29. PJ skriver

    belastat saab med i alla år. Det finns många exempel på liknande investeringar som gjorts och sedan strukits med dryga böter i kontraktsbrott som följd, Nej jag vet att saab kommer att klara sej mycket bättre utan amrikanerna, se bara hur volvo nu ångrar ford affären.

  30. SB

    Om varje invånare i Sverige mellan 2-90 år avstår 10.000:- per capita och under två år betalar en extra skatt så klarar vi SAAB i vart fall i 3 år. För en barnfamilj med två barn blir det 40.000 som ex. Det är väl ungefär vad som krävs och det ställer väl vi upp på eller hur…
    Sedan får LO gå in om det inte räcker…

  31. Tommy Viklund

    Inför en S-aktie som bara kan ägas av svenskar, så att majoriteten av företag aldrig ägs av multinationella företag, som utan en tanke på människor som blir drabbade bara flyttar eller lägger ner produktion.

    Ställ våra folkvalda ansvariga för denna oansvariga politik och utförsäljning av våra abeten!

    Nationaldemokraterna i Lidköping

  32. MMia

    Nu råkar jag ha en släkting som jobbar på Volvo, en bra bit upp i hierarkin. Skulle jag referera här vad han säjer om Ford, så skulle hr Smitterberg omedelbart ta bort mitt inlägg. Skulle tro att det är samma förhållanden på Saab. Det var ingen hit att ta hit jänkarna. snarare shit.

  33. funderande

    MMia: Visst har du rätt, varvsindustrin och bilindustrin har stora skillnader. Vad de kunde fått gemensamt är verkningslös konstgjord andning i form av statsunderstöd. Tack Maud och Fredrik att ni är kloka nog att vara rädda om våra skattepengar! Sedan spelar det nog inte så stor roll vad man än tycker om ägarna.

  34. CarinL

    Vi vill väl ha en fri marknad och frihet för individen? Visst, det blir några enskilda individer som kommer i kläm men vi sänker ju skattetrycket och lö…. eh, kostnadsbilden för våra företag.

  35. Björn Smitterberg

    Redaktionen vill klarlägga att signaturen CarinL inte hör till oppositionsrådet Carin Lexmon, utan en helt annan person.

  36. funderande

    CarinL: Du verkar vara väldigt initierad! Kan du utveckla lite mer vad du menar med att vi sänker ”skattetrycket och lö…. eh, kostnadsbilden för våra företag.” ? Vad har det med avsaknad av lönsamhet och efterfrågan på Saab:s produkter att skaffa?

  37. Gurra

    Varför inte SAAB/VOLVO?
    Sverige och världen är för litet för två märken från Sverige…slå ihop dem och få en kanonbil…trygg, säker, innovativ och snabb…vem kan motstå

  38. RP

    Låt marknaden rensa sig själv, SAAB är inte värt att räddas.

  39. AA

    Tack för att vi har en regering som vägrar gå i storföretagens ledband och är sparsamma med våra skattepengar. Företag som inte går med vinst kan inte överleva. Å andra sidan önskar jag SAAB lycka till med verksamheten. Om det sedan är bilar de ska tillverka eller något annat det får framtiden utvisa.

  40. lös detta

    Men ”rp” du tänker tydligen inte längre än din näsa räcker tänk hur många arbetslösa vi får i sverige .kan du lösa den frågan så e det oki att stänga ner saab .är ju liksom lite mer än ett litet företag

  41. Lel

    Eftersom Saab nästan aldrig varit ett lönsamt företag, och har naturligtvis betydligt sämre förutsättningar att bli det nu, är det väl bättre att Saab-folket och berörda underleverantörer gör nyttigt arbete i Sverige, t ex med statligt stöd. Jämför USA:s stora satsning på intern infrastruktur. Att tillverka bilar som betyder tusentals kronor i förl

  42. Lel

    Att tillverka bilar som betyder tusentals kronor i förlust per bil är väl ingen bra idé. Dessutom räknar ju de optimistiska Saab-cheferna med att sälja de här förlustobjekten till andra länders medborgare (vem subventionerar detta? Svenska skattebetalare). Sedan är det ett känt fenomen i ekonomisk planering att ”nästa är blir det tufft, men sen,

  43. Lisa

    Låt Fyrkanten/Almqvist köpa SAABs lokaler, så jobbar det 8000 personer där om två år.

  44. Jan-Olof

    Vi är i västsverige från inre Norrland till Västa Götaland vänta ingen hjälp från öst , sök samarbete med Norge. Bygg en Järnväg från Helsingborg till Norra Norge – Norrland .Bygg ut Vattenkraften bygg ut inkomsterna ska gå kommuner i dess närhet .

  45. Tjabba

    ”Vår affärsplan är baserad på den femårsplan vi nu är på tredje året av, säger Jan-Åke Jonsson och berättar att produktion och utveckling av både nya 9-5 och nästkommande 9-3, samt även den 9-3 cabriolet som nu byggs i Österrike skall förläggas till Trollhättan”
    Man tänker bygga en stadts jeep en cabriole och en utv 9-3.
    Man tar sig för pannan

  46. Tjabba

    Var det denna affärsplan man hade.
    Var är bilen för ”OSS” som man kan åka billigt i eldrift eller 0,35/ mil.
    Nä ge varje Saab-anställd 10 miljoner kronor istället.
    Det är ungefär vad det kommer att kosta oss (skattebetalare)

  47. Tjabba

    Skriver detta igen för Red. tog bort detta.
    Tack Wallenberg för att ni tog ett antall förlust år.
    Tack GM för 10 års förlust.
    Tack regeringen för att man inte tänker ta över en dödsdömd bilfabrik.
    Påminner om varvkrisen runt 1970 i Göteborg.
    Ge varje Saab anställd 10 miljoner kronor istället.
    Undrar om detta får stå kvar.

  48. RP

    Hej ”lös detta” jag vet definitiv, att min näsa är längre än din intelligens.

  49. Marcus

    Frågan borde ju egentligen inte ha fokus på om staten ska gå in och rädda SAAB eller inte, utan frågan borde istället handla om ifall du och jag kan tänka oss att köpa en bil från SAAB nästa gång vi byter bil?

  50. Maria

    Varför inte göra en motsvarande undersökning gällande statens stöd till SAS eller köpet av Nuon, om folk är mer villiga att låta skattepengarna gå till detta.

  51. Snubbe

    Om man nu ska peka finger åt något håll vems felet är, så är det väl aktieägarnas fel 1989 när det såldes till GM.
    Om SAAB inte sålts till GM så hade detta aldrig problem uppstått… Men då hade å andra sidan kanske SAAB konkat för länge sedan…

Kommentarsfunktion är inaktiverad för denna nyhet