Gå direkt till Nyheten (Debatt: Nyanser behövs i svensk skoldebatt)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 29 March 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Nyanser behövs i svensk skoldebatt

Publicerad Thursday, 26 August 2010, 10:49 av Redaktionen

ikondebattAnnika Eclund, kristdemokraternas förstanamn på listan till riksdagen för Skaraborg, skriver i en debattartikel om behovet av anpassning av undervisningen till varje enskild elev. 
Det är bra att Jan Björklund (Fp) lyft in skolfrågan i den politiska debatten på allvar. Ordning och reda i skolan är en förutsättning för att barn skall känna sig trygga och därmed kunna lära sig något. Debatten om skolan har dock blivit något förenklad. Det finns många saker som inte diskuteras. Jag har några konkreta saker som jag skulle vilja att skoldebatten också handlade om.

Barn är olika och har olika förutsättningar vilket skolan måste ta hänsyn till. Då hjälper det inte att ta fram piskan och forcera fram nya dokument som talar om vad eleven inte kan utan här behövs resurser i form av specialpedagogisk kompetens.

Specialpedagogerna skall både handleda klassläraren och anpassa pedagogiken till barn med speciella behov. Att skolan har kompetent, engagerad personal är den allra viktigaste faktorn om man vill att eleverna skall lyckas. Därför måste det finnas krav på att lärare är behöriga i de ämnen de undervisar i och en lärarlegitimation skulle garantera att det inte kvackas i svensk skola. Antal elever som den undervisande läraren har ansvar för är också av stor betydelse för elevernas resultat och ökad kvalité i skolan får vi om de bästa studenterna i Sverige väljer lärarutbildningen. Viktigt är också att i tid fånga upp de elever som mår dåligt eller inte har trygga hemförhållanden. Alla elever skall garanteras samtal med utbildad elevvårdspersonal och ett nära samarbete skall finnas mellan skola och socialtjänst kring elever i behov av särskilt stöd och för de barn som befinner sig i riskzon.

Det som bekymrar mig mest är den brist på respekt som vissa elever visar både mot varandra och mot personal. Skolan ska ha en tydlig värdegrund som baseras på respekt för att människor är olika, men lika mycket värda. Jag skulle vilja se livskunskap på schemat där vi lärare får tid att tala om värderingar och där det blir klart vilket språkbruk vi inte accepterar i skolan. Nolltolerans mot mobbning skall framgå i både dokument och ämnet livskunskap men framförallt i praktiken. Skolan är barnens arbetsplats. De förtjänar att behandlas med respekt men också att vistas i trivsamma lokaler, få äta god mat och att de har lärare som har tid för en pratstund. Skolan går inte att förbättra bara genom att införa betyg tidigare eller att tvinga lärare att skriva ännu fler dokument än de redan gör. Debatten borde handla om hur skolan ser ut i verkligheten.

Annika Eclund (KD)
Riksdagskandidat