Gå direkt till Nyheten (Sjöfartsverkets version av slussrapport)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 20 april 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Sjöfartsverkets version av slussrapport

Publicerad Thursday, 20 October 2016, 17:42 av Redaktionen

nordicamandasluss2013I måndags presenterades den utredning om Trollhätte kanals slussar som Sjöfartsverket gjort. I dag har ett pressmeddelande kommit om utredningen.

Pressmedelandet i sin helhet:

I den nationella infrastrukturplanen för 2014-2025 , som fastställdes av regeringen 2014, pekades slussarna i Trollhättan ut som en namngiven brist där alternativen behövde utredas ytterligare. Det är Trafikverket som haft uppdraget för utredningen som nu är klar. Slutsatsen är tydlig: bygg ny slussled i Trollhättan eller avveckla handelssjöfarten. Utredningen kommer att ligga till grund för den framtida infrastrukturplanen som riksdagen ska besluta om år 2018.

Orsaken är att dagens slussar är slitna ur ett tekniskt perspektiv. I år fyllde de 100 år och de är således byggda med teknik som är lika gammal. Slussarna har underhållits och reparerats vid flera tillfällen under de gångna hundra åren, men den nu genomförda statusbedömningen kom till slutsatsen att slussarna är tekniskt uttjänta år 2030.

– Det bedöms som tekniskt omöjligt att med dagens renoveringsteknik säkerställa ytterligare 50 års livslängd på de befintliga slussarna, säger Johan Eriksson på Sjöfartsverkets infrastrukturenhet.

Att bygga om dagens slussar är inte heller något alternativ. Det skulle sannolikt betyda totalstopp för kanaltrafiken under tre till fyra månader per år under minst fyra år och medger inte några större slussar än i dag.

– Det är för långa stopp för fraktköparna som trafikerar kanalen och skulle sannolikt innebära att godset istället flyttar över till lastbil och järnväg, säger Johan Eriksson.

Att bygga ny slussled skulle innebära en kostnad på uppskattningsvis drygt tre miljarder kronor. Det skulle också kunna innebära att Vänersjöfarten får möjlighet att utvecklas, genom att eventuella nya slussar dimensioneras för större fartyg än idag. Utvecklingen för Vänersjöfarten de senaste 40 åren har dock varit den omvända. Sedan godsmängderna var som störst i mitten av 1970-talet, med cirka fyra miljoner ton per år, har mängderna minskat till dagens ca 1,8 miljoner ton per år.

– De branscher som idag transporterar med sjöfart till och från Vänern tillhör svensk basindustri. Dessa branscher har lång historik och bedöms ha goda framtidsutsikter. Men volymerna behöver öka. För rederier och hamnar gäller att i samverkan med transportköparna utveckla attraktiva logistiklösningar för befintliga och nya kunder, där sjöfarten blir en naturlig del i transportkedjan, säger Johan Eriksson. Problematiken ligger i att sådana upplägg inte kommer till stå nd utan en långsiktig satsning på farledsstråket.

Det andra alternativet, att avveckla nuvarande slussled och skapa en fritidsbåtsled, innebär kostnader på uppskattningsvis cirka 650 miljoner kronor, varav 500 miljoner ligger i skapandet av en fritidsbåtsled. Transporterna kommer istället till största delen ske med lastbil och en mindre del på järnväg enligt Trafikverket.

– En avveckling innebär att sjöfarten i kanalen kommer att kunna fortgå till senast 2030. Beroende på hur trafiken utvecklar sig blir det dock sannolikt en diskussion om fortsatt servicegrad och datumför slutgiltig stängning av Trollhätte kanal, säger Johan Eriksson.

Vänersjöfarten i nuläget

  • Total godsmängd 2014: ca 1,8 miljoner ton
  • Dominerande branscher: papper och pappersmassa, trävaror, malm och jordbruk
  • Export- och import, främst till och från Värmland
  • Bulkbetonat gods, mycket begränsad containertrafik
  • Omkring 650 fartygsanlöp 2014
  • Till 90 procent utrikestrafik, ingen omlastning i Göteborg