Gå direkt till Nyheten (Debatt: (S) har förlorat sin verklighetsuppfattning)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Söndag 20 januari 2019
  1. Dagens namn:
  2. Fabian och Sebastian
  3. I morgon:
  4. Agnes och Agneta

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Debatt: (S) har förlorat sin verklighetsuppfattning

Publicerad fredag, 13 mars 2015, 18:44 av Insändare

sd-logo-ikonSocialdemokraterna arbetar mer för människorna i andra länder än i Sverige.
Det är konklusionen av en debattartikel skriven av Sverigedemokraten Nina Drakenfors, verksam i Skaraborg.

Socialdemokraterna har förlorat sin verklighetsuppfattning, eller mer korrekt det var länge sedan de verkade för Sveriges medborgares bästa.

Vad har vi att förvänta oss av Socialdemokraterna mer än skattehöjningar, nya skatter, bostadsbrist, fortsatt havererad invandringspolitik, jobb som försvinner samt dålig ekonomi?

Var det detta folket röstade på; ett erkännande av Palestina, att ge bort 1,5 miljarder av våra skattepengar till Palestina och lånar cirka en miljard till Ukraina?

Vart finns satsningarna på det svenska folket och den problematik som finns i Sverige så som bostadsbrist, arbetslöshet, ökade fall av våldtäkter, ökad psykisk ohälsa, ofrivilligt deltidsarbete, underbemanning inom vården, en pension som inte går att leva på, var tredje person som får cancer med mera?

De som röstade in Socialdemokraterna hoppades kanske på satsningar inom välfärden, höjd a-kassa, höjd pension, färre karensdagar, krafttag inom arbetsmarknadsåtgärder så som fas 3-sysselsättningen, fler arbetstillfällen och förbättring för de utförsäkrade inom sjukförsäkringen.
Vart tog alla satsningar vägen? ä

Det verkar som om Socialdemokraterna istället väljer att satsa på den utländska delen av världens befolkning än sitt eget lands befolkning. Just nu bedriver Sverige och den Socialdemokratiska regeringen en oansvarig, okontrollerad och obegränsad invandringspolitik där man inte har någon som helst kontroll på de effekter som kommuner ställs inför.

Ytterst är det även en fråga om våra skattemedel och hur vi vill använda dessa.

Vi kan inte ha en obegränsad invandring där alla erbjuds permanent uppehållstillstånd i Sverige. Vi måste bli medvetna om hur en obegränsad invandring påverkar vårt välfärdssystem som vi byggt upp med olika trygghetsförsäkringar. Är inte det minsta kravet på nuvarande regering att den åtminstone inte havererar vår uppbyggda välfärd genom att erbjuda den till allt och alla.

Nina Drakfors, Sverigedemokrat

103 Comments

  1. svartebrant

    Mycket bra skrivet.Det är nog många som tänker som du Nina fast ingen vågar säga det.

  2. OveNordstrom

    SD har tydligen glömt bort att S nu styr med den budget som SD själva tillsammans med alliansen röstade igenom i riksdagen!
    Tala om att skjuta sig själv i foten! Ha ha ha …..

  3. Kerca

    Nina Drakfors, det var ju dina politiska vänner i SD som såg till att Socialdemokraternas satsningar på pensionärerna, höjd a-kassa och allt det du räknar upp inte kunde genomföras. Du verkar inte riktigt förstå er roll i sammanhanget, men jag förstår att det kan vara svårt att se sanningen från din dimmiga horisont.

  4. Nisse

    Redaktören har bestämt fått konkurrens om fredagshumorn…

  5. Kerca

    Den som tänker fel är sällan ensam om det var så du menade!?

  6. Danne Dyckert & K H

    Kan ju rent allmänt upplysa dig om att alla som söker asyl inte per automatik får stanna i vårt land.
    För år 2014 sökte ca 81000 människor asyl.
    Av dem fick ca 35500 ett permanent uppehållstillstånd.
    Alltså mindre än hälften.

  7. Civilkurage

    Toppen, äntligen klarhet och verklighetsförankring. Men räkna med gråt och tandagnisslan från tokliberalerna :-).

  8. Civilkurage

    Inte alla som söker asyl, men alla som har flyktingstatus. Iom att syrier och människor från Eritrea per automatik får permanent uppehållstillstånd. 90% saknar pass och påstår att de kommer just från något av dessa länder oavsett härkomst. You do the math.

  9. Petersomtalar

    Hur många var det som fick avslag

  10. Nina Drakfors

    Precis tror t.o.m. att det är mer än 90% som saknar pass, och därmed inte kan styrka sin identitet. Vi tror att vi får hit de som är i nöd men glömmer bort att fundera på vila ekonomiska resurser det krävs för att ta sig hit till Sverige och kvar blir det riktigt fattiga, det tycker jag är mer än beklagligt och de som kommer hit tar på de resurser som vi skulle hjälpa många många fler med, på plats

  11. Nina Drakfors

    Du har helt rätt alla beviljas inte PUT men alla som kommer från syrien, eller säger att de kommer från syrien beviljas PUT och det är ohållbart, för de som kommer hit från syrien har oftast inte korrekta handlingar samt har i flera år redan bott i trygga länder men ser nu sin chans att få en livslång försörjning och Sverige leker humanitär stormakt men skattebetalarnas pengar.

  12. Nina Drakfors

    hur menar du nu? utveckla gärna

  13. Nina Drakfors

    de duger inte som försvar till sossarna att skylla allt på SD, det inser du eller att det inte är hållbart? Det är sosarna som har makten då genom december överenskommelsen men gör de något? jag menar även att när du tillskriver SD så stor makt så förminskar du även sossarnas makt, som om det är SD som sitter på makten.

  14. Nina Drakfors

    Med en SD budget så hade inte 225.000 pensionärer behövt leva under EU;s fattigdomsgräns. antalet fattiga pensionärer har fördubblats sedan 2006, skulle veta på vilket sätt SD har bidragit till detta?

  15. Nina Drakfors

    Hur vore det med lite konstruktiv sakliga inlägg som kan bidra till att debatten och dialogen kan ha ett samförstånd mellan två olika åsikter, bara för att du verkar vara sosse betyder inte det att du per automatik har rätt. Saklighet är inte sossarnas starka sida märkte jag när jag var sosse.

  16. Nina Drakfors

    Vi måste börja våga debattera och ha dialog kring den havererade invandringspolitiken som kostar ofantligt många miljarder. politikerna kan inte leka humanitär stormakt med vår välfärd och ge bort den hur som helst, och på detta utan att ha en strategi för hur man ska hantea behovet av bostäder och bristen på arbete. Vi ska även vara väl medvetna om att de som kommer hit har låg utb, ingen utb, analfabeter, har aldrig tidigare arbetat samt många jobbat inom jordbruk. såklart det inte är alla som ingår i ovanstående kategorier men hur ska vi få in en stor del av de nyanlända i arbete när många av dem aldrig tidigare arbetat samt när det är stor arbetslöshet i Sverige? Är detta en vettig, realistisk och balanserad invandringspolitik där man inte har någon kontroll på vilka som kommer hit då många saknar korrekta identitetshandlingar. Jag kan inte förstå hur man kan få bedriva en sådan ansvarslös politik och sen skyller vissa av folket på SD. För mig är det SD i nuläget som helt är verklighetsförankrade och är beredda att göra något.

  17. Heiser

    Jaha, Ove.
    Vart i den budgeten står det att man var tvungna att skänka pengar till en terroristorganisation istället för att satsa dem här hemma?
    Eller är det pengar som ”blev över” när man inte fick lägga dem på det man ville?

  18. Nisse

    Det är väldigt enkelt – lovar du att en röst på SD innebär en röst på ert partiprogram så förväntar jag mig att era egna politiker gillar sin egen budget (med de lovade satsningarna) så mycket att de själva röstar på den… allt annat är parodi.

  19. Nisse

    Så om man inte har ordning på sina papper är man ingen riktigt flykting? Kan inte säga att du saknar humor…

  20. Nisse

    Var i Alliansens budget (som ni röstade för) finns de förstärkta bidragen till flyktingar i kriszoner?

  21. Nisse

    Igen – en budget som inte ens era egna politiker tror på!

  22. Nisse

    Sa hon, och röstade på Alliansen… :-)

  23. Nina Drakfors

    pgr av att det i Sverige råder ett konsensus om vad som är det korrekta åsikterna så vågar tyvärr inte människor säga vad de tycker å anser.

  24. OveNordstrom

    Mycket tack vare att jobbskatteavdragen införts och att SD gett alliansen sitt stöd för detta. Varför nämner du inte det?

  25. OveNordstrom

    Vilken terroristorganisation menar du? Nazisterna i Ukraina?

  26. OveNordstrom

    Självklart skall det diskuteras. Men att först under åtta år skapa mängder med orättvisor och bostadsbrist för att sedan skylla allt på flyktingpolitiken är inte trovärdigt. SD har hjälpt alliansen med detta.

  27. OveNordstrom

    SD sitter ju på makten tillsammans med alliansen. Riksdagen är landets högsta beslutande organ. Majoriteten SD + alliansen röstade igenom alliansens budget. Märks på många håll nu. Senast igår, ang det bristande järnvägsunderhållet. Med regeringens budget hade järnvägsunderhållet haft 5 miljarder ytterligare de närmaste åren. Nu har ni istället riskerat företagens lönsamhet.

  28. OveNordstrom

    Det skulle kosta 4,5 miljarder att få ner siffran till 0 antal fattigpensionärer. SD gav bankerna 16 miljarder på ett bräde ihop med alliansen. Det är så ni prioriterat. Sen skyller du detta på invandring. Hur står det till egentligen?

  29. Heiser

    Kan du visa att svenska miljarder kommer hamna i några nazisters fickor i Ukraina så får du gärna förklara även vart den illgärningen står i budgeten.
    Själv tänker jag främst på Hamas, som faktiskt fortfarande anses vara en terrororganisation i den medvetna delen av världen.

  30. Lennart Johansson

    Flyr gör man till närmsta säkra plats. Man flyr inte från Syrien och hit. Man immigrerar.
    För att ta sig från Syrien till Sverige landvägen måste man passera Turkiet, Grekland, Bulgarien, Rumänien och Polen. Mig veterligen förekommer inga oroligheter i dom länderna.
    Att ta sig ombord på ett flyg utan giltiga papper är en komplett omöjlighet.
    Nä du Nisse….Det skrattretande står du för.

  31. Lennart Johansson

    Hamas

  32. Nina Drakfors

    Så du menar att oavsett vem som har makten så har SD alltid makten? Och det är alltid SD:s fel till allt som går fel i Sverige och detta oavsett vem som gör felen? För det är så jag tolkar din i inställning. För mig ska man adressera problemet till den som äger den och den nuvarande regeringen med sossarna i toppen har makten och jag tycker det är beklagligt att man frånsäger sig den till SD, på det sättet som du gör. Det är sannerligen dags att Sossarna börjar styra, komma till verkligheten och ta ansvar för de beslut och icke beslut de gör och enligt mig kan de börja med den fullständigt havererade invandringspolitiken. men den dagen sD har makt då är jag övertygad om att det kommer blir bättre för det svenska folket, och att välfärden åter igen prioriteras, och därför är jag medlem i SD.

  33. Petersomtalar

    Handen på hjärtat visst vill väl alla göra en bra affär.
    Våra storpolitiker säger att det är en jättebra affär och superbra för Sverige att ta hit massor av flyktingar.
    Varför gör inte alla länder detta då ?
    Många gnäller på flyktingarna men det är inte deras fel att det är såhär.
    Många människor har varma hjärtan när det gäller dessa flyktingar, men varför låter man inte de bo hemma hos sig när det fattas bostäder. Se nu i Skara där skall man avhysa EU immigranter varför öppnar inte alla sina portar till sina hem och låter dessa bo där. Allvarligt så kanske det ändå är något fel på invandringspolitiken.
    För vi kan inte komma ifrån att vi har problem i Sverige fattigpensionärer blir bara fler, på sjukhusen drar man ner personal, det saknas folk i hemvården, osv. Ja det är många sektorer som inte fungerar detta p.g.a. pengabrist. Alla är vi värda lika mycket.

  34. CuJo

    Jag håller med Dej Ove att det är skrattretande. Lövén uttalade ju sig vid ett flertal tillfällen om hur dumt, obegåvat osv det skulle vara att sitta kvar med en borgerlig budget. Vi är nog många som fortfarande väntar på att han ska ta konsekvenserna av händelserna och sina uttalanden och helt enkelt avgå. Det är också tragikomiskt att två sådana små partier/intresseföreningar som V och MP ska ha så oprortionerligt mycket att säga till om i svensk politik.

  35. Dennis

    Hur kan vi ge så mycket pengar till terrorister? och dessutom erkänna dessa? detta är ju så galet fel..

  36. rödgrönrebell

    Problemet är inte invandringen. Roten till samhällets problem är de växande klassklyftorna. Men det får man väl inte säga i det här landet…

  37. Nina Drakfors

    Jag skyller främst på politikerna som bedriver en oansvarig invandringspolitik, förstår du skillnaden, politikerna har ansvaret

  38. Nina Drakfors

    En röst på SD är inte per automatik en röst på Alliansen, detta då man inte kan säga att SD är varken höger eller vänster, enligt SVT:s expertkommentator vid valet. Det är för övrigt en mycket bra anledning till att rösta på SD, att de inte sållar in sig i den där vänster och höger kampen, för det är ändock ingen skillnad, SD vill verka för Sveriges bästa och på så sätt förhålla sig till varje förslag och utgå från vad som är bäst och inte vara fastlåsta i några ideologier som begränsar att låta tanken få vara fri.

  39. Nina Drakfors

    Visste du för övrigt Nisse att det kommer människor hit som har både medborgarskap samt uppehållstillstånd i annat EU land, men beviljas att stanna här? Är inte det fel, och jag vet med säkerhet att det är så och det tycker jag är fel, för inte kan vi med vår välfärd anses försörja varje människa i EU och enda anledningen till att man då kommer till Sverige är för att få en livslång försörjning, det är nog inte så kul att bo i Grekland just nu tex. Men det gör ju inte det hela rätt men tycker du att de som har medborgarskap i annat land samt PUT i annat land ska få stanna i Sverige?

  40. OveNordstrom

    Å tusan, de också. Det var mer än jag visste.

  41. Nina Drakfors

    Instämmer med dig om de nu som vi att Sverige ska vara en humanitär stormakt och med allt vad det innebär, gör det med egna pengar då och inte med skattemedel. Här gälelr det verkligen att vara balanserad som du säger Peter och inse att det verkligen är nått fel på invandringspolitken och dt är så att många sektorer verkar inte fungera optimalt och då ställer man ju sig frågan varför de ska dra ner på sin verksamhet och det blir underbemaningar med mera men Migrationsverket kan man fullkomligt ösa miljarder till utan betänkligheter, precis som om svenska folket anser att det är helt legitimt. Jag säger nej, och vill att politikerna tar ansvar för Sverige ur ett helhetsperspektiv där man omedelbart tar sig att att styra upp och kontrollera invandringen och att de skattemedel som finns används på bästa sätt, det kan inte var apå bästa sätt att låta människor få PUT och sen finns en massa människor kvar tex i syrien som inte har råd att göra den långa resan till Sverige, vi måste besinna oss och fråga hur kommer det sig att Sverige är det första landet dessa syrianer anländer till i EU, enligt dem själva? Och varför ska Sverige ta emot flest i hela EU? Kan vi verkligen inte hjälpa bättre och ytterst tänker jag på den svenska samhållningen och på att det faktiskt finns massa mäniskor kvar i grannländerna till syrien som är i behpv av pengar till olika behov, där skulle vi satsa fullt ut och inte tillåta att människor kommer hit för att de vill ha en livslång försörjning, det anser jag vara fel och vill motverka.

  42. Nina Drakfors

    Nu är det ju så att ingen skyller bostadsbristen på invandrare, du gör en feltolkning där och jag förtydligar mig, det är politiekrna som har ansvar för bostadspolitiken och i och med denna höga invandring så har vi nu ännu mer bostadsbrist, det är i princip omöjligt att få tag i bostad i tex Skövde, varför talar inga kommunpolitiker om detta? Sen är det så att varje kommun måste tillstå ett visst antal bostäder i til Migrationsverket och försöja dem med bostäder men våra egna som redan bor här coh som har svårt att få bostad? Våra unga som ska flytta hemifrån? Sen kan jag inte håla med dig Ove att alla orätvisor skapats under 8 år, det är verkligen att förenkla Sveriges politik som har bedrivits. Jag ser ingen skillnad mellan en höger eller vänster politik mer än i orden dessa säger, men i handlingen så är det samma politk och det förbluffar mig att foket går med på att fortsätta vara i denna höger-vänster kamp och vem tjänar på det? Jo, politikerna såklart vänster skriker att de har minsann rätt och är så solidariska och höger skriker att de har rätt, och i mitten sitter SD och säger, kan vi inte bara göra det som är bäst för sverige?

  43. Nina Drakfors

    Och när kommer sossarna ta bort Jobbskatteavdraget?

  44. 9969

    Tycker du det är humor med folk som kommer till Sverige och myglar till sig bidrag?

  45. bigbang

    Tillhörde inte du (S)-kvinnorna 2013? Känns det bättre nu att stoppa andra kvinnor som flyr från t.ex. krig, våld?

  46. Nisse

    Du får använda vilka förklaringar du vill, men om du försvarar att man säger en sak i valet (vilka du reciterar i din lyrik ovan) för att sedan släppa det helt… ja, då är du inget värt i mina ögon i alla fall. Att du sedan inte inser att många av dina väljare faktiskt bättre än du själv uppfattat ditt beteende är mer tragiskt än komiskt.

  47. bigbang

    Är du säker på att alla flyktingar tar flyget? Eller använder de sig av bilar och bussar som smugglare oftast står för, smugglare som inte behöver se någon korrekt dokumentation, bara cash…så titta på Nisses kommentar igen och säg mig ifall den fortfarande är rolig…

  48. bigbang

    SD bluffade sina väljare sist i alla fall, i valrörelsen lovade de att sänka pensionärsskatten, gamla skulle inte behöva svälta på äldreboendena, det lovade Åkesson!I Vid budget omröstningen 2014.12.03 så gjorde de tvärtom, de röstade för fortsatt hög pensionärsskatt!

  49. bigbang

    Inte korrekt, vi har ansvaret, då VI väljer dessa politiker. Och politiker vars grund ideologi är att ”splittra” istället för att ”ena” ett land, genom att t.ex. skapa ökade sociala klyftor, skilja på oss och dem, dessa politiker jobbar inte för Sveriges bästa!!

  50. bigbang

    Stämmer ju inte överhuvudtaget vad du säger, varje dag så debatteras det i bl.a. sociala media, gator och torg, parlamentet, vid arbetsplatserna, krogen o.s.v. så om några SD anhängare som dig själv upprepar samma sak, invandrarpolitik, invandrarpolitik, invandrarpolitik, gör ju inte att den blir bättre, eller att ni är modigare än andra! Människor vill kanske belysa och utforska, den breda problematiken i Sverige bättre innan de uttalar sig (inte som du i tidigare kommentarer säger, vi tror) Hur kan du säga att folk i Sverige inte VÅGAR säga vad de tycker, vad vet du om det generellt? Sverige verkar vara enda landet som säger ifrån t.ex. till Saudi Arabien.

  51. Nisse

    Klart att det kommer folk till Sverige som myglar – och det finns även folk födda i Sverige som myglar… inget nytt där!
    Att däremot anklaga alla som kommer till Sverige för det är att mygla med sanningen!

  52. OveNordstrom

    ”Ser ingen skillnad på höger o vänsterpolitik”. Ja du arma stackare. Anmäl dig till en folkbildningskurs hos ABF.
    ”Ingen skyller bostadsbristen på invandringen”, skriver du sen och i nästa andetag så skyller du själv på just detta.
    Jag förklarade uppkomsten av SD’s existens i de orättvisor högerpolitiken skapat. Nu skrev du ju själv att du inte förstår skillnaden mellan höger och vänster och det förklarar ju din brist på verklighetsuppfattning på ett tydligt sätt.

  53. OveNordstrom

    För att inte tala om C, FP, och KD! Men de lägger ju sig hellre platt för Moderatetna än att stå för sin egen politiska uppfattning i Riksdagen.

  54. OveNordstrom

    Ser nog IS som en större och farligare terroristorganisation än Hamas. Även om IS fått stort stöd med vapen och pengar från din ”medvetna” värld.

  55. OveNordstrom

    Så SD är inte politiker när de röstar igenom 16 miljarder i bidrag till banker som inte ens har behov av pengarna? Inte utan att jag skulle kunna hålla med dig i det!

  56. CuJo

    Goddag yxskaft som vanligt. Nu var det Socialdemokraternas partiordförande Stefan Lövén det handlade om. Han upprepade vid ett flertal tillfällen innan budgetoröstningen att han minsann inte tänkte vara så obegåvad att han skulle sitta kvar med en borgerlig budget. Varför avgår han då inte och tar de två knähundspartierna/intresseföreningarna med sig?!

  57. 9969

    Att det är dimmigt kanske beror på krutrök från någon skottlossning! Men det är ju sådant 87 procent vill ha i Sverige.

  58. OveNordstrom

    Ganska självklart. Han missbedömde SD’s populism att rösta på saker de inte tror på. Självklart låter han inte SD sätta agendan för hur Sverige skall styras.

  59. OveNordstrom

    De kommer att ta god tid på sig. Det är att ta ansvar för medborgarnas situation att inte göra drastiska förändringar som riskerar att slå undan benen på dem. Jag vet att SD inte bryr sig om det, det har de ju tydligt visat med sitt stöd till alliansen.

  60. OveNordstrom

    SD är ett tydligt högerparti, det har man visat i åtta år nu. Annars stödjer man inte högerpolitik. Åkesson kommer ju dessutom från MUF.

  61. Civilkurage

    Nu skiljer det bara 2,6% mellan Sd och M i senaste Yougovmätningen, går bra nu. Sd snart Sveriges näst största parti mwahhh. :-)

  62. rödgrönrebell

    Överbetalda politiker och näringslivstoppar har för vana att mygla och agera ohederligt när de än kommer åt, och de är lustigt nog väldigt ofta etniska svenskar.

  63. Civilkurage

    Är Dö demokratiskt tycker du?

  64. Nina Drakfors

    En röst på SD är inte per automatik en röst på Alliansen, detta då man inte kan säga att SD är varken höger eller vänster, enligt SVT:s expertkommentator …Så du menar att du vet bättre än SVT:s expertkommentator som tydligt uttryckte att man inte kan sätta SD varken åt höger eller vänster, men du kan ju anmäla ditt intresse som valexpert kommentator till SVT nästa gång, men det håller inte att med egna känslomässiga osakliga uttalanden då, utan du får nog som expert läsa på lite då. Sen kan jag inte bemöta din tolkning om att jag har en brist på verklighetsuppfattning då jag inte kan förstå ditt förvirrade inlägg och väljer att inte kommentera detta. Men jag kan säga som så, ytterst är det våra politiker som bär ansvaret för politiken i Sverige på alla olika sätt, och den havererade invandringspolitiken är politikernas fel. Var jag tydlig med vad jag tycker?

  65. rödgrönrebell

    Haha, ”expertkommentator”… Det är inte svårt att veta bättre än de sk. ”experter” som den sk. opartiska statliga TV:n bjuder in,

  66. Dennis

    Tycker du ska ta och kolla migrationsverkets undersökning av HUR många som kommer innan du så imbecillt uttalar dej om om dyligt..uppenbart så är okunskapen stor om man bara läser AB och kvällspressen. år, 2014, beräknar Migrationsverket att ca 68.000 personer kommer hit och vill söka asyl utan att visa sina pass (85 % av 80.000 totalt som beräknas söka asyl i år), alltså utan att vilja styrka vilka de är eller ens varifrån de kommer. Förra året, 2013, kom 49.375 personer (91 % av 54.259 totalt som sökte asyl förra året) som inte visade sina pass och därmed inte styrkte vilka de var.2009 var antalet asylsökande 24.194.

    22.984 av dem saknade passhandling.

    2010 var antalet asylsökande 31.819.
    29.910 av dem saknade passhandling.

    2011 var antalet asylsökande 29.648.
    26.980 av dem saknade passhandling.

    2012 var antalet asylsökande 43.887.
    39.498 av dem saknade passhandling.

    2013 var antalet asylsökande 54.259
    49.376 av dem saknade passhandling.

  67. Dennis

    vilka kvinnor? har du inte förstått att 73% är män som kommer..läs på lite..sen när dessa fått uppehållstillstånd kommer kvinnorna…

  68. Dennis

    haha vad har klass med detta att göra???????? …

  69. Nisse

    Så bara för att det är många som kommer är behovet mindre…? Imbecillt sa Bull…

  70. OveNordstrom

    Det är det ju på det sättet att en majoritet i riksdagen kommit överens om detta. Däremot så är det ju en inskränkning av hur demokratin är tänkt att fungera. Men det är ju alliansen också.

  71. Peter Reinhardt

    Ove, om du menar att Alliansen inskränker på demokratins funktion så vore det väldigt intressant med ett förtydligande från din sida!

  72. Peter

    33% av våra pensionärer lever under EUs-fattigdomsgräns trots ett helt liv i ett land med nästan högst totala skattetryck skamligt riktigt skamligt för att lyfta dessa till över fattigdomsgränsen behövs ynkliga 4,5 miljarder skäms Sossar… Ett under dessa inte står utanför mataffären bland andra fattiga EU-medborgare…

    Att ta hit 2000nya i veckan är inte hållbart för att det ska fungera krävs att man samtidigt bedriver en politik som genererar 2000 nya arbeten och infrastruktur i veckan detta sker inte ladorna är ju tomma..

    Det enda som sker är att vi hjälper några få till ett liv i utanförskap och bidragsberoende självklart får vi betala för detta nu med allt sämre välfärd ökad ohälsa och skenande kriminalitet!! Förstår kanske varför moderaterna vill skapa en ny underklass levande i misär som kan hålla nere lönerna. Men varför Socialdemokrater bedriver denna regelrätta ohumana rasistiska handling förstår jag inte…

    Alliansen har ju avsagt sig oppositionen och rullat runt för DÖ så deras gapande lika meningslöst som en tandlös dvärgpudel.. Måste finnas massa vansinniga väljare som undrar hur deras röst kunde bli en röst på Mp/S

  73. Nina Drakfors

    Det stämmer att jag var medlem i S-kvinnor tills jag insåg att varken S eller S-kvinnor är intresserade av verklig förändring, och som Dennis säger så är det 73% män som kommer samt gällande ensamkommande flyktingbarn så är det mestadels män/pojkar. ditt påstående om att jag skulle känna det bättre med att stoppa kvinnor från flykt måste sättas i ett sammanhang av kunskap om vilken invandringspolitik som bedrivs i nuläget. Jag anser inte att jag stoppar kvinnor på något sätt, tvärtom jag är intresserad av att hjälpa kvinnor i betydligt högre utsträkning än vad S-kvinnor är beredda att göra, jag vill som SD att hjälpen ska finansieras på plats då det är betydligt dyrare att hjälpa alla som kommer till sverige endast för att få en livslång försörjning, för uppenbarligen är Sverige inte det första EU landet de kommer till och enligt regler ska det första landet man kommer till vara asyllandet men det är betydligt bättre att komma till Sverige som bedriver en helt okontrollerad invandringspolitik där alla som säger att de är från Syrien får PUT, men de flesta kan inte eller vill inte styrka sin identitet. Jag vet även att många som kommer i själva verket har levt i trygghet under många år i tex Libanon. Så kontentan av det som jag vill göra för kvinnor i världen är mer och bättre och alla har inte råd att betala en smugglare för att ta sig till sverige så många fattiga kvinnor och barn blir kvar, vi ska givet hjälpa mer på plats. Det är en vettig politik och så hjälper vi flera.

  74. Nina Drakfors

    Det är helt korrekt som du säger

  75. Nina Drakfors

    här kan jag inte förstå dig riktgt men jag vet att vänstern gärna vill ha ett klassperspektiv på allt och allting, men man kaninte applicera samam teori på allting och säga att man har gjort en vettig analys. Roten till problemet är att mångkultur inte är hållbart för det skapar större konflikter i samhället, det finns forkning som styrker detta. Problemet är långt större än at säga att det alléna handlar om klass och som Dennis säger, förklara gärna på vilket sätt detta handlar om klass när man bedriver en ansvarslös invandringspolitik och ger bort vår välfärd till allt och alla? För mig är det enkelt vi måste vara realistiska och inse att vi int ehar en planering som håller för den massinvandirng som pågår, inom 5 år räknar man mer att det kommer komma 350.000 personer och det finns beräkningar osm tar emd en preliminär invandring av anhöriga och då hamanr vi på 600.000 personer. Hur påfrestas vår välfärd genom denna invandring? och har vi råd att ge hela världen vår välfärd?

  76. Nina Drakfors

    ja, detta är bekymmersamt att så många saknar identitetshandlingar, vilket ytterst betyder at vi inte vet vilka vi tar in i landet.

  77. Nina Drakfors

    man säger att av åldern blir man vis men glömmer att en dumbom gör allt i repris, och det enda sossarna gör är att göra dumma dumma repriser coh lär sig ingenting av sin samtid elelr den verklighet som pågår, väljarna går på samma sak varje gång, löften och löften emn handlingen säger allt, trevligt med massa nya skatter som ska bekosta invandirngen? tycker inte jag.

  78. OveNordstrom

    Det politiska utbudet för väljarna minskar ju från fyra olika alternativ till ett. Denna cementerade blockpolitik gör att vi istället får något som liknar tvåpartisystem vilket mer polariserar än bidrar till bredare samförståndslösningar.

  79. rödgrönrebell

    Hur är det invandrarnas fel att SD och Alliansen prioriterade att dela ut 16 miljarder till sina golfkompisar inom bankvärlden?

  80. Peter Reinhardt

    Ove, nu hänger jag inte riktigt med. Om inte vänstern i alla år varit stödparti till sossarna, hur hade det då sett ut på den politiska spelplanen? Blir det också en inskränkning av demokratin?

    Det är ju självklart så att det inom Alliansen finns olika meningar och diskussioner kring frågor där man får ge och ta, på precis samma sätt som sker på vänsterkanten. Det som är skillnaden nu är ju att Alliansen klarat av att regera tillsammans. Skall bli intressant att se hur det går med det för nuvarande regering.
    Man kan väl säga att det gått sådär hittills…..

    Ditt påstående att Alliansen skulle vara en inskränkning av demokratin blir ju lite som du själv sa tidigare i den här tråden, ett skott i foten!

  81. OveNordstrom

    Inte alls Peter. Din historiebeskrivning stämmer inte heller. S har haft stöd även av andra partier historiskt, inte minst av C. Något som idag inte är möjligt just på grund av alliansen. Därav är alltså alliansen en begränsning av demokratin.
    90-talskrisen efter M regeringen Bildt fick S och C att inleda ett återställningsarbete bl.a.

  82. bigbang

    Som att SD verkar för kvinnors lika rättigheter hahah rolig är du ibland!
    SD verkar ju jobba minst för kvinnors rättigheter

  83. Helen Karlsson

    Ja jag hade ju hoppats att välfärd och socialt skyddsnät skulle vara något att lita på om man råkade ut för något. När man jobbat, slitit och betalat skatt i många år och sen blir sjuk och får ett handikapp så blir det till att vända på varje krona. Varför ska pensionärer och funktionsnedsatta bli eftersatta när det delas ut pengar frikostligt åt höger och vänster. Ska vi också behöva sitta utanför butiker och skramla med muggar. Nä det är nog dags att vi börjar protestera ordentligt och inte bara knyta näven i byxfickan. Hade nog hoppats på att det skulle bli lite bättre i när det gäller vård, omsorg och skola när vi bytte regering men det verkar köra på i samma spår som tidigare tyvärr, det behövs en radikal förändring innan vi är på samma nivå som tidigt nittonhundratal.

  84. OveNordstrom

    Den nya regeringen tvingas ju faktiskt regera med en alliansbudget än så länge tack vare SD’s irrationella beteende i riksdagen. Därför har ju inte återställningen kunnat börja än. Visst är det beklagligt!

  85. CuJo

    Återigen; ingen tvingar Löfvén att, tvärt emot vad han själv lovade, regera med en alliansbudget. Ingen vore gladare än jag om han avgår.

  86. OveNordstrom

    Löfven utlyste ju extraval, vilket alliansen inte alls ville ha och istället föddes decemberöverenskommelsen. Så sluta yra med dina villfarelser CuJo!

  87. viera

    Återställning? Vad menar du med det?

  88. Nisse

    Ironi!

  89. OveNordstrom

    Fråga någon av alla utförsäkrade så kanske du förstår.

  90. OveNordstrom

    På vilket sätt?

  91. CuJo

    Det heter extraval, inte nyval.

  92. rödgrönrebell

    … och därmed tror du dig förstås ha vunnit hela diskussionen? Ja, har man inget att komma med i själva sakfrågan så kan man ju alltid ägna sig åt att märka ord…

  93. CuJo

    ”Märka ord” och rätta till felaktiga fakta är inte samma sak. Dessvärre ströks resten av min kommentar av Herr Redaktören men jag kan ju göra ett nytt försök med en annan formulering. Sveriges nuvarande statsminister uttalade sig klart och tydligt tidigare om att regera med en borgerlig budget. ”Det vore idiotiskt att göra det” Nu gör han det och då kan man undra vad det gör honom till.

  94. Redaktören

    Skyll inte på redaktören. Det finns inte teknisk möjlighet att ändra en kommentar. Den tas i sin helhet eller stryks i sin helhet.

  95. CuJo

    Då vet jag det. Tack så mycket bäste Redaktören.

  96. OveNordstrom

    Förstod du inte vad jag menade eller vad var problemet?

  97. OveNordstrom

    Administratör av en idiotisk budget antagligen! :-D

  98. bigbang

    Tycker att det är du som borde läsa på lite och sluta generalisera, det är amatörmässigt!

  99. bigbang

    Man tycker ju du borde kunna skaffa ett jobb med den ambitionen du har för siffror?

Kommentarsfunktion är inaktiverad för denna nyhet