Gå direkt till Nyheten (Debatt: Reglera inte sönder det svenska båtlivet)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Måndag 25 september 2017
  1. Dagens namn:
  2. Tryggve
  3. I morgon:
  4. Enar och Einar

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Debatt: Reglera inte sönder det svenska båtlivet

Publicerad onsdag, 30 juli 2014, 14:50 av - Inskickat material

debatt-insikonTvå moderater i riksdagen, Sten Bergheden i Skaraborg och Edward Riedl i Västerbotten, varnar i en debattartikel för att fritidsbåtslivet hotas av regler.
_ Fritidsbåtslivet är en viktig del av det svenska samhället!

Reglera inte sönder det svenska båtlivet

En av de saker som man förknippar med den svenska sommaren är det utbredda fritidsbåtliv som vi har i vårt land. Sverige är ett av de länder i världen som har allra flest fritidsbåtar sett i förhållande till landets storlek och i sommar är var tredje svensk ute till sjöss i en fritidsbåt. I Sveriges finns idag närmare en miljon fritidsbåtar. Många av oss förknippar båtliv, oavsett om man seglar eller kör motorbåt, med frihet. Friheten att röra sig fritt över hav och insjöar, att spontant kunna lägga till i en naturhamn och friheten att till sjöss njuta av den svenska naturen betyder mycket för många svenskar.

I vårt land finns en stor produktion av fritidsbåtar, såväl små som stora, och i stor utsträckning producerade av mindre företag som ofta är familjedrivna. Detta skapar sysselsättning, ofta på svensk landsbygd.

Även den turism som kretsar kring båtlivet växer. Många utländska turister väljer också att resa med egen båt till Sverige vilket bidrar till intäkter inte minst inom besöks- och restaurangnäringen. Idag bidrar fritidsbåtslivet med närmare 600 miljoner i skatteintäkter bara genom beskattningen på drivmedel. Lägger man därtill momsintäkter och andra skatter så bidrar båtägarna med över 4 miljarder per år till statskassan.

Nya Moderaternas ser på fritidsbåtslivet som en viktig del av det svenska samhället som bidrar till turism, rekreation och ökad folkhälsa. Det är viktigt att vi från politiskt håll ger fritidsbåtslivet en god tillgång till hamnplatser och kommunal service och att den lagstiftning som finns underlättar och inte försvårar för båtlivets utveckling. När båtliv betyder frihet för så många så är det viktigt att politiken inte skapar onödiga regler som hämmar denna frihet. Från oppositionspartierna så har det kommit förslag om bland annat båtregister och om en båtskatt, något som vi från moderat håll motsätter oss. Under senare år har särskilt Miljöpartiet anslutit sig till de som vill försvåra för fritidsbåtsliv, bland annat genom krav på förbud av tvåtaktsmotorer. Från Nya Moderaternas sida vill vi istället stimulera användandet av mer miljövänliga bränslen och har också en stor tilltro till båtfolkets vilja och förmåga att ta ansvar till sjöss.

En av de frågor som diskuterats allra mest under senare år är promillegränsen för sjöfylleri. Nuvarande lagstiftning har gällt i snart fyra år. Nu är det dags att göra en uppföljning av lagen för att klargöra hur effektiv den har varit. Man bör titta på hur olyckor till sjöss har förändrats sedan lagen skärptes och om det finns något som tyder på att de hårdare reglerna har bidragit till färre olyckor. I detta arbete är det viktigt att lyssna på ansvariga myndigheter Trafikverket och Sjöpolisen samt fritidsbåtsfolkets intresseorganisationer och forskare på området.

Edward Riedl (M) Riksdagsledamot Västerbotten Ledamot Trafikutskottet
Sten Bergheden (M) Riksdagsledamot Skaraborg Ledamot Trafikutskottet

26 Comments

  1. 9969

    Läge för båtskatt!!

  2. rödgrönrebell

    Tack för ett mycket upplysande debattinlägg som förklarar själva grunden i moderat ideologi: kamp för rika mäns frihet att fylleköra sin lyxyacht genom sälskyddsområden. Skepp ohoj!

  3. olofmalmlof

    Äntligen något vettigt och veklighetsförankrat från politiker angående vårt älskade båtliv! :-)

  4. 9969

    Finns väl ingen grupp som är så gynnade som båtfolk, ingen båtskatt, låga försäkringspremier(har aldrig hört någon gnälla om höga),ingen besiktning/skatt på båtkärror. Tror ni sjöräddning, båthamnar , renhållning på öar och holmar mm. är gratis? Betalar ni båtfolk kalaset eller?

  5. Mats_Sandgren

    Har under semestern tillbringat många timmar utmed Göta Kanal, Göta Älv och västkusten. Varannan båt har numera annan flagga än den svenska. Tänker du bortom avundsjukan, på hur de utländska farkosterna ska finansera det du räknar upp. Eller ska det bli samma orättvisa som på våra vägar, där utlänningar får nyttja allt fritt, såsom rastplatstoaletter, ingen trängselskatt, inga vägtullar. Och svenska bilister får betala hela notan.

  6. AlbertNN

    Båtfolkets vilja och förmåga att ta ansvar till havs är diskutabel. Det används fortfarande giftiga båtbottenfärger, även inom de områden där de är förbjudna. Båtfolket motsätter sig att de inte längre får tömma sina dass rakt ut i havet, och att det krävs en nykter förare av större båtar. De ser det som ett problem att man idag ställer miljökrav på hamnar och båtuppställningsplatser. Samtidigt som jag inte vet om ett enda miljömässigt positivt initiativ som kommer från båtfolket själva.

  7. 9969

    Är inte det minsta avundsjuk på er båtägare! Tycker bara ni kan betala för er!

  8. Ljungbergarn

    Artikeln handlar väl inte om pengar.
    Om du tror båtägare inte betalar, skaffa en båt så får du se själv vilket dyrt nöje det är under några få veckor.

  9. 9969

    Det är väl självförvållat!!

  10. 9969

    Varannan båt med utländsk flagg , tillåt mig tvivla på det påståendet.

  11. Ljungbergarn

    Mitt svar var på ”betala för er”.
    Ja, det gör vi och ja, det är självförvållat.
    Var det något annat?

  12. olofmalmlof

    Om man anser att grundämnet koppar är ett gift så har du rätt. I alla andra länder ser man det inte så och ingen forskning påvisar att koppar (rätt använt) är till fara. Däremot var de så kallade ”miljöfärgerna” som tvingades fram av myndigheterna högst diskutabla och bl.a SXK visade med vetenskapsmän att myndigheterna hade fel! Redan i förarbetet till lagen om att inte tömma toatanken i havet står det att förbudet inte har någon betydelse för miljön! Det har alltid varit förbjudet att köra eller segla en båt onykter. Retoriken att vara ”full” på 0.2 promille saknar fullständigt stöd i vetenskap och statistisk. Lagen har bara varit till skada. Båtklubbar och båtbrasch uppskattar miljön och jobbar för det men när okunniga myndigheter och opinionsbildare driver frågor mot bättre vetande så påtalar vi det. Du AlbertNN är helt enkelt en avundssjuk förbudsivrande bitter gnällgubbe. Vill i sann demokratisk anda däremot inte förbjuda dig men slipper dig gärna på sjön! :-)

  13. olofmalmlof

    Båtfolket betalar ”kalaset” och med ett stort överskott till samhället. Du är djupt okunnig

  14. Anders

    På västkusten är det mer norska båtar än svenska.

  15. 9969

    Vad och hur mycket betalar ni??

  16. Peter Reinhardt

    Tycker det är bedrövligt att vi inte har skatt på cyklar……….för att inte tala om barnvagnar, en outnyttjad möjlighet! De sliter ju båda på våra gemensamma vägar och banor! (ironi är väl bäst att tillägga för säkerhets skull)

  17. OveNordstrom

    Peter, vi har skatt på både cyklar o barnvagnar, iaf för alla oss som inte kan dra av momsen.

  18. Peter Reinhardt

    Ove, du har fullständigt rätt! Inte många som klarar att dra momsen på en cykel eller barnvagn. Jag tänkte väl mer på fordonsskatt, accis etc………oanade möjligheter till nya, friska inkomstkällor!

  19. UndrandeInflyttad

    Nu har du verkligen tänkt till Ove Nordström. LOL

  20. OveNordstrom

    Skattefelet gällande momsen ligger väl på ca 65 miljarder. Say no more!

  21. seglaren43

    Sjöräddning i Sverige handhas till 70 % av Sjöräddningssällskapet (SSRS) som finansieras av båtfolket, inte en skattekrona går dit. Däremot tar staten skatt från SSRS.

  22. Peter Reinhardt

    Undrar hur mycket det var innan ROT och RUT? Har du de talen också?

  23. Anders

    Där har du fel. Låga försäkringspremier? Det är väl så att försäkringsbolag är vinstdrivande företag och suventioneras inte av staten, eller har jag fel? Det finns två sorters båtkärror 1 båttrailer vilken är om alla andra kärror/trailers, de besiktigas och betalar registerpremie, sen finns sjösättningskärror som inte är registrerade, och de har samma regler som alla andra påhängsvagnar, ingen besiktning men får heller inte köras fortare än 20km/h

  24. OveNordstrom

    Vad har Rut o Rot med momsavdrag att göra i det här fallet?
    Däremot är ju fusket inom Rot vida känt där materialet får nettopris och den avdragsbara arbetskostnaden höjs istället.

  25. Peter Reinhardt

    Det var ju du som tog upp skattefelet i moms, inte jag. Tror du inte att införandet av ROT och RUT har påverkat momsinkomsterna? Det är också vida känt bland hantverkare att det finns i stort sett inga svartjobb längre.

    Fråga en snickare, rörmokare, målare etc så får du se vad du får för svar!

  26. OveNordstrom

    Det är en annan sorts fusk möjligtvis som jag beskrev ovan. Sen är det många ekonomiska experter som hävdar att svartjobben finns kvar trots avdragsreformerna.

Kommentarsfunktion är inaktiverad för denna nyhet